Sida 1 av 1

Spärra scania 144

InläggPostat: 18:29:13, 09-05-2013
av jbpm
hur ska man smartast gå till väga för att spärra Scania 144 530 -00. ska REG bes till traktor

//j

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 18:54:40, 09-05-2013
av LeifAndersson
Smartast? Är det en " tivolispärrning" eller en seriös ombyggnad av växellådan du funderar på?

Tillägg: GRS900 låda?

InläggPostat: 21:14:37, 09-05-2013
av backmouse
Vill inte kidnappa tråden..
Blev intresserad av cirkus temat!
Leif: Vad är en "tivolispärrning vs. en seriös?

Hälsningar,
Clownen

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 21:40:08, 09-05-2013
av jbpm
spärrningen ska va för att få igenom den. sen ska ja ha så att man kan mysa fram i 50 typ på ett lagom varv. låda vet ja ej modell tyvär.

InläggPostat: 22:04:49, 09-05-2013
av Fredrik_
En så ny bil måste ju ha hastighetsbegränsare från fabrik!

Eller är det krav på specifik utväxling för 'traktor'?

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 22:27:28, 09-05-2013
av Robert T
Fartspärren går ju att ställa om, men går den att ställa ner så mycket? Vet att vi ändrat många bussar från 100km/h till 90km/h.

InläggPostat: 22:39:49, 09-05-2013
av G-son
Fredrik_ skrev:En så ny bil måste ju ha hastighetsbegränsare från fabrik!

Eller är det krav på specifik utväxling för 'traktor'?

Max 30km/h på det varvtal där motorn har maxeffekt för bensinmotorer, eller original maxvarv för dieselmotorer. A-traktorreglerna är bra om man vill varva ihjäl motorer, därför har nästan alla "tivolispärrning" som backmouse kallade det för att sedan släppa spärren efter besiktningen och kunna köra på högre växel och vettigare varvtal.

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 23:00:21, 09-05-2013
av Jimmy Nilsson
900 lådan spärrar man med en rörbit innanför ventilen till hög och låg så den bara går i lågen. dom gör ju nästan 30 då. Måste till ett intyg på spärrningen bara. *info från lokala tivolit* :vissla:

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 08:35:47, 10-05-2013
av dimorep
BlackLuck har en hel tråd om omb av sin 144 -460 till A-traktor, var visst inte helt lätt att få den godk. hos bilprovningen... :driver:

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 08:40:54, 10-05-2013
av jbpm
okej. men nu när de ska besikta ska man ha intyg att de är spärrat från scania eler en smides verkstad. för de känns ju som om man måste kunna visa upp något

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 08:43:56, 10-05-2013
av PerJohansson
Man borde väl kunna skriva intyget själv. Jag.. eh, en kompis skrev på nåt intyg i egenskap av privatperson för ett tag sen, det var inga problem.

Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 08:44:33, 10-05-2013
av LeifAndersson
Har du sovhytt kan du glömma traktorregistrering i dag. :sad: Då får du helt enkelt kapa hytten bakom förarstolen. Ingen "utfyllnad" godkänns! :sad: :sad:

Re: Sv: Spärra scania 144

InläggPostat: 08:54:04, 10-05-2013
av LeifAndersson
PerJohansson skrev:Man borde väl kunna skriva intyget själv. Jag.. eh, en kompis skrev på nåt intyg i egenskap av privatperson för ett tag sen, det var inga problem.


Nästan vem som helst som bilprovningen väljer att tro på kan skriva intyg. Men kräver de att lådan öppnas för inspektion, och det inte är riktigt utfört ligger någon riktigt illa till. Falsk urkund/ falskt intygande ses inte med blida ögon. :huh:
Om vi intygar och spärrar en låda så dokumenteras tillverkningsnumret, för har vi spärrat lådan så är den bara att byta ut om den ska modifieras. Spärras den enligt anvisningarna så ska det vara så! Och är det inte den lådan vi spärrat har vi inget vidare ansvar för spärrningen. :cool: