Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Dieselmotorns vattentåligheti bränslet.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 00:42:57, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på att försöka starta en DS 14 motor i en LBS 140.
Till min förvåning så tvärvägrar det att starta. Inte ens en hostnimg, zip, zero nada reaktion.
Den gick fint för 18 månader sedan.

Tanken var tämligen tom och ca 30 L diesel påfylldes.
Tanklocket saknas men huven går att spänna fast.

De 2 bränslefiltrerna avluftades och det sprutar och bubblar av diesel ur luftskruvarna.
Man hör hur det gurglar i tanken när man pumpar manuellt.

Motorstoppet på Dieselpumpen kollades och verkar vara rätt.
Grovfiltret demonterades och nätfiltret satt inte rätt, men var tämligen rent i allafall (ingen provstart gjort efter det momentet).

Slut på ifelsökningsdeer just nu, men hur pass känslig är en dieselmotor för vatteninblandning i dieseln ?
Handlar det om promille eller procent ?

Måste man göra en avluftning på själva pumpen eller vid en spridare ?
Inte enligt instruiktionsboken, men ibland så skiljer sig teorin från verkligheten...
Senast redigerad av baklastare642 00:47:21, 14-05-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



jörgen.ottosson

#2 » 06:15:11, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en luftskruv på pumpen på anslutningen för returledningen, på samma sida som handpumpen,men något bakåt.

öppna den och handpumpa tills du får luftfritt bränsle. Du kan sedan öppna på muttrarna till några spridarrör, troligen inte nödvändigt men då ser du om det kommer bränsle när du kör på startmotorn.

Kom i håg att gasreglaget är "urkopplat" när du fäller hytten så du måste ge gas direkt på pumpen när hytten är fälld, annars får du inte fram något bränsle.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

baklastare642 (trådstartaren)

#3 » 10:16:14, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ska kolla upp det där vid tillfälle.
Apropå starta med hytten uppfälld. Det finns inget enkelt knep, dvs enkel startmotoraktivering för detta läge annat än att direkt gå på solenoiden ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Turbodiesel

#4 » 12:10:51, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha gärna en reservplan för att stoppa motorn om den rusar med kärvande pumpelement, typ en styv skiva att täppa för turbons luftinlopp med..


Sparar ett par kalsonger om inte annat :lmao:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#5 » 14:20:50, 14-05-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:...
Apropå starta med hytten uppfälld. Det finns inget enkelt knep, dvs enkel startmotoraktivering för detta läge annat än att direkt gå på solenoiden ?


...man kan ju trycka på startknappen i hytten. :grin: (kräver "kompis")

...eller kabel med krokodilklämma på startmotorn (50) , när du står på höger sida om motorn så är ju B+ på generatorn åtkomlig. :klia:

(håller med, det är nog bra med en nödstopp om något fastnat)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se