Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Drivlina

Dieselpumpsproblem 141 V8

25 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera drivlinor på Scania-fordon här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 22:26:14, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en 141-79 med V8-an. Den har alltid startat på en sekund och gått riktigt bra.
Den stod på tomgång och myste i sommarsolen.
En timme kvar till att åka till besiktningen. Plösligt så börjar den gå ojämnare och efter någon minut så har den fräckheten och bara tvärdö.
Blev lite panik och boka om besiktingen.

F-n också. Felsökning påbörjas. Tanken töms och visar sig vara oväntat ren. Inga algsk-t syns till. Grovfiltret är tämligen rent för det rengjorde jag veckan innan.
Men det verkar finnas någe slags mycket små partiklar i soppan.

Se bild.
Bild

Partiklarna är inte magnetiska. Nästan som fin lera.
Bränslefiltren byts. Samma sorts partiklar finns i soppan som finns i filtrens mitt.
Denna del av filtret verkar vara på den filtrerade sidan, vilket är något oroande.

Allt avluftas och rörets anslutning vid pumpen lossas vid avluftningen, så de nya filtren är fulla med diesel. Inget tanklock på ifall tanken inte avluftas.
Soppan kommer fort med den manuella matningspumpen. Inge fel på den, men det bubblar lite diesel runt pumpaxeln när alla avluftningsskruvarna är stängda och man fortsätter pumpa lite till.

Motorn startar på en sekund igen och spinner som en katt.
Skönt tänker man, men ack den lycka som är beständig... :aaargh:
Efter kanske 5 min börjar den vibrera och den varvar inte upp... och dör igen. :sad:

Lossar den stora luftskruven på bränslefiltret och det verkar som om filren är mer eller mindre tomma på diesel... :uupps:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



baklastare642 (trådstartaren)

#2 » 22:39:50, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpar man med den manuella pumpen så har man diesel vid filtrens avluftningsskruvar tämligen omgående... :huh:

Så jag misstänker att antingen är det någe skräp i tilledningen / tankrörets mynning i tanken, eller att matningspumpen har åkt på semester.
Jag tänker blåsa luft från matingspumpen inlopp och mot tanken för att testa.

Men jag lutar åt matningspumpsproblem.
Går den att tas bort på plats ? Det är miljoner rör till dieselpumpen och jag skulle vilja slippa lossa på alla rör.

bild på aktuell dieselpump. Det är en Boschhistoria.

Bild

Jag har flera V8-or och funderar på att ta en matningspump från denna motor.
Den har dock en annan typ av matningspump, där pumphandtaget är skruvat fast när den inte används. se bild. På bilden är den uppskruvad och är redo för handpumpning.

Bild

Vet ej riktigt vad det är för fabrikat på den. Passar denna pump på en (nyare) bosch dieselpump ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

LeifAndersson

#3 » 22:45:11, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt packningen i grovfiltret, om du öppnar det är det lika bra att byta packning på en gång för att slippa problem.
Pumparna kan du flytta som du vill, men personligen föredrar jag den som nu är monterad på din motor. En ny sådan kostar under 200:- så det är onödigt att plocka "gammelprylar". :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642 (trådstartaren)

#4 » 22:52:02, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men var får man tag i en sådan och packningen ?
Låter billigt fö... :uupps:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

LeifAndersson

#5 » 23:13:17, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Både pumpen och packningen finns på OiE, titta på t.ex BM 350. Packningen ligger i en sats med kopp och filter för några tior.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

baklastare642 (trådstartaren)

#6 » 23:18:46, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där matningspumpen, är det en enhet som återfinns på en massa olika typer av pumpar ?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Turbodiesel

#7 » 23:26:31, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelverkande matarpump (fyra backventilhattar) återfinns mest på större inspr,pumpar, själva handpumpdelen förekommer däremot ofta även i andra Boschsammanhang.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Diggger

#8 » 10:14:21, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyfiken på hur detta gått. Är motorn igång?
Mvh Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

baklastare642 (trådstartaren)

#9 » 13:49:15, 02-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom du frågar så ska du få ett vettigt svar.Läget är enligt följande.
Packningen till förfiltret var mjukt och fint. Nya bränslefilter hjälpte inte.
Så jag drog helt enkelt en ny slang direkt från matarröret i tanken och till matarpumpen.
Innermått 8 mm, som orginalrören.
Dessutom inspekterades stigröret och den fina förfiltret i tanken.
Inget anmärkningsvärt där. Rengjorde dock filtret med utraljudstvätten.
Blåste tryckluft baklänges från pump till tank och det bubblade itanken.
Det röret används dock inte då jag misstänker rosthål på det röret eller halvrutten slang från rör till förfiltret.
Den går som en klocka nu och smäller igång med 2 x 55Ah batterier på en halvsekund.
(knack i trä...)
Som kuriosa så så lossade jag stigröret på en annan bil, och den var full av "grön mossa".
Rätt så chockerande att se faktiskt. Fy f... vad dagens diesel är dålig.
Så har ni fordon som står, kolla bränslesystemet innan ni startar upp dom.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Diggger

#10 » 19:31:07, 22-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, har totalt missat att läsa svaret i denna tråd. Och jag som ändå frågade specifikt :-)
Är lite extra nyfiken då det handlar om eventuell smuts i dieseln. Har lite trassel då och då med det hemma.

Tack för bra svar. Kul att den är igång igen. Kan inte annat än hålla med om att det händer saker i dieseln när den får stå ett tag nuförtiden, lite trisst.

Mvh Stefan
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

PB71

#11 » 08:59:59, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var ju en tråd med lite av det jag funderar på, har tittat på en 141a som stått ca ett år sen senaste start, tydligen med stoppen utdragen o när ägaren skulle försöka starta så kärvade stången o går ej in, han tror att nåt pumpelement kärvar/hängt sig i stängt läge ... Nån idé vad man kan göra ?
Mvh Peter
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

jörgen.ottosson

#12 » 10:01:17, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du misstänker att ett pumpelement hängt sig eller kärvar, så bör pumpen provköras av en diselmek. Orsaken till att jag säger detta är inte för att du ska lägga ut så mycket pengar som möjligt, eller att jag inte tror att det kan "gå att fixa" ......Det är så här: om ett pumpelement kärvar, så håller det kvar reglerstången (som även reglerar "gasläget" för de övriga cylindrarna ) i det läge den kärvat fast. Om det är som nu att det kärvat fast i "stoppläge" då händer ingen ting, motorn går ej att starta. Men om du skulle "ha tur" och det lossnar, så finns det inget som hindrar pumpelementet att fastna i läge "full gas" nästa gång (tex direkt efter du startat) ......då funkar inte stoppen, eller gasreglaget.....det enda du kan göra är att försöka hinna stänga luft flödet till motorn eller bränslet innan du varvar sönder motorn.

troligen vad som hände vi denna uppstarten: https://www.youtube.com/watch?v=JHGRfouL6DM

Säger detta i all välmening. :wave:
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PB71

#13 » 10:09:56, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, just dieselpumpar är jag dålig på, för att inte säga kass
Har väldigt lite kunskap om hur de fungerar ... Jag tänkte att den "bara" fastnat för att den stått i det läget länge, men det klart, den kan väl fastna vid gaspådrag med ja
Borttagning o inlämning för kontroll/provkörning är det som bör göras mao
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

jörgen.ottosson

#14 » 10:26:14, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, lämna in för kontroll. (och ev. reparation/justering) bör inte kosta skjortan om det inte är några större fel. ( och skulle det vara något större fel, så så står du inför att reparera eller skaffa en ny pump.....inte en hel motor som rasat i onödan, pga av fel på pumpen)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PB71

#15 » 10:44:20, 24-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man måste bara ställa motorn i rätt läge innan demont o ställa pumpen i rätt läge vid återmont ?
Motorn borde vara i skapligt skick då det ska vara bytt foder o sånt för ett antal år sen men sparsamt använd sen dess
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare


Återgå till [Scania lastbilar] Drivlina

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se