Jag har en 141-79 med V8-an. Den har alltid startat på en sekund och gått riktigt bra.
Den stod på tomgång och myste i sommarsolen.
En timme kvar till att åka till besiktningen. Plösligt så börjar den gå ojämnare och efter någon minut så har den fräckheten och bara tvärdö.
Blev lite panik och boka om besiktingen.
F-n också. Felsökning påbörjas. Tanken töms och visar sig vara oväntat ren. Inga algsk-t syns till. Grovfiltret är tämligen rent för det rengjorde jag veckan innan.
Men det verkar finnas någe slags mycket små partiklar i soppan.
Se bild.
Partiklarna är inte magnetiska. Nästan som fin lera.
Bränslefiltren byts. Samma sorts partiklar finns i soppan som finns i filtrens mitt.
Denna del av filtret verkar vara på den filtrerade sidan, vilket är något oroande.
Allt avluftas och rörets anslutning vid pumpen lossas vid avluftningen, så de nya filtren är fulla med diesel. Inget tanklock på ifall tanken inte avluftas.
Soppan kommer fort med den manuella matningspumpen. Inge fel på den, men det bubblar lite diesel runt pumpaxeln när alla avluftningsskruvarna är stängda och man fortsätter pumpa lite till.
Motorn startar på en sekund igen och spinner som en katt.
Skönt tänker man, men ack den lycka som är beständig...
Efter kanske 5 min börjar den vibrera och den varvar inte upp... och dör igen.
Lossar den stora luftskruven på bränslefiltret och det verkar som om filren är mer eller mindre tomma på diesel...