Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] El

scania LB 80s34155

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el på Scania-fordon här

bonnapåg (trådstartaren)

#16 » 16:19:34, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Ivar

Jag tror jag löste det sista nu, endast en lastavkännare för överlast att testa. Det ösregnar så jag vill inte krypa och leta rätt på den idag.

på onsdag ska bettan in för tinget och få domen... hoppas det inte gnälls allt för mycket. det ska vara rosten dom inte uppskattar som finns lite överallt, det viktiga är att elen äntligen trillat på plats.
bonnapåg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:13, 18-05-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hjulgrävare Atila 1302D
Volvo BM 6300
Scania LB80s tipp kran
Scania R143H lastväxlare
Volvo F613 skåp

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


bonnapåg (trådstartaren)

#17 » 11:07:45, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktningen gick bra, hemresan gick sämre. Av någon orsak måste bilen ha förlorat kylarvätska vilket (här gissar jag) resulterade i övertryck i motorn/ventilerna nöp i öppet läge. Samtliga ventilkåpspackningar blåste och oljestickan flög längre än någon massajkrigare nånsin kastat sitt spjut.

Eländet slutade inte där, naturligtvis ska det regna halv monsun och pga detta oväntade haveri samt alla andra omständigheter så glömde jag rikta in växelspaken när jag fällde tillbaka hytten varvid knoppen sprack i tusen bitar.

lät motorn kallna och bytte en ventilkåpspackning, de övriga två är beställda. Tror jag hällde i närmare 20L vatten utan att systemet blev fullt. Hemma på gården igen och imorgon blir byte de två andra packningarna samt leta läckage. Att det fanns vatten vet jag säkert då vi kollade glykolen igår och då fanns nivån i kylarn så pass att man nådde den med sugslangen samt såg nivån med ögat.

Nån klok på forumet kanske har någon annan teori över vad som hänt?
bonnapåg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:13, 18-05-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hjulgrävare Atila 1302D
Volvo BM 6300
Scania LB80s tipp kran
Scania R143H lastväxlare
Volvo F613 skåp

Ivar Risslén

#18 » 11:52:52, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar inte få vara glad allt för länge, alltid drabbas man av nya motgångar när man håller på med gamla fordon. :sad:

Innan du gör något mer så öppna oljepluggen och kolla om du har fått kylarvätska i oljan.
Att försöka starta motorn med glykol i oljan kan förstöra lagren i motorn och det blir onödigt dyrt att reparera.
Det enklaste felet som jag kan tänka mig är att en topplockspackning har gått sönder, det finns många värre saker som kan ha hänt. Det är bara att hoppas att någon som är van vid Scaniamotorer läser det här och kan ge mer troliga orsaker.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

jörgen.ottosson

#19 » 17:26:02, 18-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter inge bra... :???: (Funkar tempmätaren? man brukar ju se att den går lite högt innan visaren "sticker" när de kokar.)

Jag skulle nog hellre gissa på att den kokat rejält och tappat vattnet därför ( funkar kylaren, terostat?)

...med att du fått övertryck i vevhuset så packningar blåser, bör innebära någon form av följd skada. (jag skulle gissa på kolv, hellre än ventiler....men det är svårt att bara spekulera.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnapåg (trådstartaren)

#20 » 08:54:31, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har inte kommit längre pga vädret samt packningarna inte dykt upp ännu. de trillar nog in idag med posten hoppas jag.

när motorn kallnat och kylarvatten fylldes på så gick maskinen som vanligt, jag ska leta läckage i hyttens värmepaket. körde hem bilen 16mil men då använde vi inte vörme. när jag sedan åkte på besiktning användes värme i c:a 2mil, enda jag kan komma på att det är något läckage i anslutning till kupévärmen och det lär väl visa sig.

sitter en DS8 i bilen, finns det info om dessa? finner bara D8 för nedladdning

mvh

P
bonnapåg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:13, 18-05-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hjulgrävare Atila 1302D
Volvo BM 6300
Scania LB80s tipp kran
Scania R143H lastväxlare
Volvo F613 skåp

bonnapåg (trådstartaren)

#21 » 08:47:53, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

bytt packningar och fyllt systemet, låtit maskinen gå länge och den låter som den ska.

blir väl landsvägar bara man får tid, LB80S är så lågt växlad och urstark så lite svårt veta om den tappar kompression bara genom att köra. Kanske får mäta upp se hur motorn mår.

Det tänds en röd lampa när man kommer till 75km/h, så var det innan mitt lilla haveri det är väl inte tänkt den här typen av Scania ska gå fortare?

En annan fråga som nu inte har med elen att göra men orsaken till problemet är hemmameckad lösningar i kupevärmen. Jag vill återställa som det var förut, problemet är jag köpte den på det här viset. Nån som har info gällande detta?
bonnapåg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:13, 18-05-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hjulgrävare Atila 1302D
Volvo BM 6300
Scania LB80s tipp kran
Scania R143H lastväxlare
Volvo F613 skåp

jörgen.ottosson

#22 » 18:00:25, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det slangdragningen du funderar över?

Det är inte något speciellt alls....brukar se ut något sådan här.
Bild

Kanske ska tillägga att jag tror inte varmgången har något med värmesystemet att göra (så länge som det inte läker som ett såll...)

Jag skulle börja med att kolla att fläkten sitter fast och sedan koka termostaterna och kolla så de öppnar.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnapåg (trådstartaren)

#23 » 10:37:30, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

föregående ägare, nån av dom dvs har byggt om och på passagerarsidan saknas helt enkelt en slang som retur. där fanns inte ens en plugg så värmesystemet åkte ut i luften. kan ha varit pluggad slang en gång i tiden men där satt inget nu. jag besiktade då det kom över 60mm regn gjorde jag inte alls såg något läckage även fast jag var med under, jag hade ofantlig tur att motorn inte skar. som det verkar klarade jag motorn med nöd och näppe. Däremot blev det tre stycken ventilkåpspackningar som flög samt oljestickan som drog iväg tre kvarter.

även växelspaksknoppen hade jag sönder då jag fällde ner hytten, det var regnigt och jävligt så tänkte inte på att styra in växelspaken. klantigt men sånt som händer.

kunde vart värre :)

gällande fläktarna så finns två lägen, i det lägre läget går ena fläkten väldigt långsamt men den går. I det högre läget så går de lika fort och snabbt. Ska plocka ut och kolla på kolen, tills dess kör jag full fart lr inget alls.
bonnapåg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:20:13, 18-05-2010
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Hjulgrävare Atila 1302D
Volvo BM 6300
Scania LB80s tipp kran
Scania R143H lastväxlare
Volvo F613 skåp

jörgen.ottosson

#24 » 17:19:49, 25-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen lagren som är kassa i fläktmotorerna, väldigt vanligt fel (och dyra motorer) så försök reparera medan det går. Motorn sitter vara med ett "slangklammer" på baksidan av fläktkåpan, så lossa muttern till själva fläkten, "slangklammret" och kablarna. (det kan du göra fram i från grillen på nån kvart...) och smörj upp/rengör motorn.

Mina motorer var på gränsen till icke räddningsbara, och de jag hade begagnade inget bättre...
jörgen.ottosson @ [Scania] Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Reid Hulting

#25 » 23:06:27, 05-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med laddningslampan? Skall tändas när nyckeln trycks in, inte när den vrids.

Reid.
Användarvisningsbild
Reid Hulting
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:17, 01-11-2010
Ort: Rone, Gotland, bagarmossen och Nyköping.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Scania: L, LS, LT110, LB80, LB76, LT76, LB111, LS111, LS och LBS141
Volvo: L485,N88, F86, F87, F88, FL614, FL618 och FH12
Chevrolet: Impala SS-65, Corvette-79, Corvette Z06-06 och Pic Up:er-67-88-89-90
MGC-68, Triumph TR6Pi-68, Cortinor-63 och.66
MB: 190-56, 190-64, 280SE, 450SE och 450SEL
Amazon Sport-66
BM LM622
Atlas 1104
MB Trac 800, MF690, Deutz 3.50, MF 35
+ ett flertal lastbilar


Återgå till [Scania lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates