Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] El

Laddnings problem Scania 93 -89

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el på Scania-fordon här

Håkan K (trådstartaren)

#1 » 10:44:41, 02-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har problem med laddningen på Scanian.
När man startar glöder/lyser laddningslampan och det slår i reläna ( det för läge 2 startnyckel & generator relät ) och all belysning blinkar runt bilen.
Dvs bak, sido och positionsljus
Slår jag på lyset slutar det smattra och blinka och det verkar bara vara laddningen som inte fungerar.
Skiftat dom reläna som det smattrat i utan resultat.
Det verkar som det är något spök på gång för rätt som det är så börjar den ladda vissa gånger och andra låter den bli.
Andra dagar laddar den som vanligt.
Om det varigt något vanligt så som kol, regulator eller magnetiseringen borde väl inte belysningen påverkas eller reläna få spelet.
Kan det vara någon jord som har taskig kontakt.
Någon som har någon bra ide eller ett kopplings schema till berörd bil.
// Håkan
Scania H93 -89 frambyggd 2 axlig lastväxlare.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.



Janson1

#2 » 10:11:09, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan ju vara så att halvljusautomatiken går på när generatorn laddar. Det finns många grejer detta kan bero på... Har du mätt nåt än/möjlighet att mäta lite?
Däremot kan man kolla div jordanslutningar och göra om dom som ser dåliga ut.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Håkan K (trådstartaren)

#3 » 11:40:54, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollat all jord fram till motorn och det är OK.
Inte kan jag se att lyset påverkas till det sämre heller när jag håller på, så länge P eller halvljus är på.
Jag ska leta reda på relät till ljus automatiken och försöka kolla igenom generatorn, kan ju vara så att det blev flera fel på en gång.
Dom kommer ju gärna i grupp, felen.
Som sagt igår gick det hål i en lufttank och ventilen till hydrauliken för hytt tippningen fastna så hytt F!! gick inte upp.
Han få ordning på hytt hydrauliken var sen tvungen att gå i kojen för att hinna gå upp morse.
Får se om man hinner få en timme ljus i dag för fortsatt felsök.
// Håkan
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

arnold torparn

#4 » 11:49:55, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

raderat

mvh arnold
Senast redigerad av arnold torparn 11:55:32, 04-11-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

arnold torparn

#5 » 11:51:30, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

raderat mvh arnold
Senast redigerad av arnold torparn 11:56:11, 04-11-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

arnold torparn

#6 » 11:52:13, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Kolla generatorn först. den styr ljus automatiken.
mvh arnold
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

Håkan K (trådstartaren)

#7 » 18:21:54, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ta en koll i kväll, har fått låna ett par extra ögon för att ha i hytten.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Håkan K (trådstartaren)

#8 » 21:01:29, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mätt generatorn och den ger 29 volt, men laddlampan glöder fortfarande.
Kopplade bort D+ kabel men lampa glöder fortfarande så den måste jorda någonstans.
Borde inte vara tändningslåset det ligger ju före lampan, frågan är om relät för ljus automatiken är kopplad på den kabeln eller kanske något annat spännande tillbehör har sin föda från min D+ kabel.
På med pannlampa igen!
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

arnold torparn

#9 » 22:18:55, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ljus automatiken är kopplad via den , tag bort ljusreläna 2st i automatiken.
glöder lampan fortfarande kolla bakom instrumenten efter överslag och kryp-
ström.

arnold
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

Håkan K (trådstartaren)

#10 » 23:15:59, 04-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag tar bort relä A dvs matarrelä nyckelläge 2 slocknar lampan och ljuset.
Har även provat att skifta relä utan något bra resultat.
Men upptäckte en annan sak efter att ha använt ett annat mätinstrument så visade det sig att jag för tillfället har 36 volt på batterierna, kan det vara så att regulatorn har gått sönder och spökerierna beror på kraftig överström.
Har nu försökt med alla tillgängliga strömförbrukare att få ner spänningen men har tydligen enormt bra batterier.
Så pass kallt ute att spänningen stiger när batterierna blir varma.
Får fortsätta i morgon, tänkte först lämna parkeringen på i natt men blir man väl väckt av någon vänlig skäl som påpekar att man glömt lyset på.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Janson1

#11 » 19:47:39, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ha 36 volt i batterierna låter inte troligt, kolla så att batterisymbolen inte lyser på multimetern alternativt att multimetern inte mår bra... Det måste ligga ett mätfel någonstans.
Ett bra sett att jordmäta är att ha den svarta multimeterkabeln på batteriet och prova olika jordpunkter med den röda kabeln på strategiska platser typ. motorblock, generatorhus, mm. och mäta på 2 volts (4 volts) området när motorn går på tomgång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Håkan K (trådstartaren)

#12 » 20:24:30, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt batteriet var dåligt i instrumentet.
Tyckte väl att 20 volt på ett 12 volts batteri var lite i grövsta laget, får väl skylla på att man blir lite såsig i skallen på kvällen.
I alla fall lite klarare i pallet idag, lyckades komma hem redan 14:30, underlättar med lite dagsljus.
Visade sig att generatorn var dubbel lindad (missade det med pannlampan) dvs sitter en separat jordkabel.
Helt okej jord, gjorde som du sa.
Sydde ihop en kabel med en lampa i mitten ( 5 watt ) slet bort D + kabeln och satte min kabel i mellan B + och D + startade och ta mej tusan om inte lampan lös.
Då måste man väl säga att generatorn är ett eget litet system och att det är något som är tokigt i den.
jag har ju då uteslutit alla andra felkällor.
Eller tänker jag helt fel.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Janson1

#13 » 20:29:35, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör vara ca 0.7 volt i skillnad mellan D+ och B+ på en hel generator.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Håkan K (trådstartaren)

#14 » 21:09:21, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är den här generatorn ganska dålig, fick bara 15.5 volt på D +.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.

Håkan K (trådstartaren)

#15 » 21:40:47, 06-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen
Lyckades få tag på en helt ny Bosch generator idag och inte va den dyr heller 1750:-.
Alla konstiga fel försvann och allt blev precis som det ska va.
Att man kan bli så lurad, vet inte riktigt vad som händer om dioderna går, får man ut växelström då eller vad är det som får reläna att reagera så.
Eller får man bara något hemligt jordfel.
Man blev i alla fall inte dummare, nästa gång går jag direkt på generatorn nu när jag vet vilka konstigheter den kan ställa till med.
Nu ska jag bara byta ett par kylarslangar, dom gillade inte att man pumpa hytten upp & ner typ hundra gånger.
Får väl svets laga lufttanken också, verkar vara åtgång på just min storlek.
Tur att det finns så många TV program som man inte behöver titta på, så man får tid till sina problem.
Håkan K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:57, 28-04-2013
Ort: Oxelösund i Sörmland och Öndal i Kalmarlän
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania 114G, Palfinger PK14600, New Holland TL 90, Hypro 755,
Abelco xc 45,Golwing GL1000, MF 1080, Ferguson TE 20, Kawasaki Teryx.


Återgå till [Scania lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se