Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] El

Elschema scania L36

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el på Scania-fordon här

Ivar Risslén

#16 » 11:20:19, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga detaljscheman över varvräknare eller hastighetsmätare. Som det är ritat så tror jag att det är en mekanisk varvräknare för den är ritad på samma vis som hastighetsmätaren.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15



AN

#17 » 11:46:36, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl D5 eller DS5 i den väl, och det är väl en kortare version av DS8a?
På min DS8a drivs varvräknaren av samma axel som driver dieselpumpen. En vinkelväxel framme på kåpan.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Amagutt (trådstartaren)

#18 » 14:47:36, 12-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en DS5 i den o den skall vara lika men saknar några "burkar". Då skall jag kolla efter det o se hur detser ot i den regionen. Har ganska nyss grejat under huven men inget jag tänkte på då men skall självklart kika på nytt. Jag har också en känsla att den borde vara wire drift, likt alla traktorer på den tiden som hade sin tractometer. oftats med en liten extra vinkelväxel. tack för tips
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

Amagutt (trådstartaren)

#19 » 08:49:57, 14-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu kollat direkt på varvräknaren och mycket riktigt är den wiredriven! En wire satt även monterad så den vara bara att följa....Den slutade dock inklämd mellan pump o motorblock, utan att vara ansluten. "AN" beskrev ju en DS8-motor med wire anslutning i form av en liten vinkelväxel. Ser ingen sådan på min motor....Däremot en "omotiverad" bult/mutter på kamdrevskåpan, mitt för axel till pumpdrivningen. Undrar om det inte är där den skall sitta och det kanske har setat en vinkelväxel som av någon anledning demonterats? Hur som verkar den definitivt inte vara elektriskt driven o det styrks av elscheman ni varit snälla att lägga upp. Frågan är om en sådan lite "drivväxel" går att få tag på o om det går att montera på D5 motor utan större o djupare ingrepp? Vore lite kul få varvräknare att fungera men helt klart kan jag glömma allt från impulsgivare, drivning från generator eller via laddrelä på just min 36a.

1 person gillar det här inlägget.
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59


Återgå till [Scania lastbilar] El

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se