Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Ha en bra dag!

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Min Scania LS 110 1971 mod.

128 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera veteran-Scanior här

Bilgal (trådstartaren)

#121 » 11:31:11, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hastejobb -ja kansje det. Skal man ta absolutt 110% av rusten må man splitte alle sjøter og ta hytten fullstendig fra hverandre.
Det er ikke en slik restaurering jeg er ute etter -da hadde jeg aldrig blitt ferdig i min tid for å nyte denne bilen -nå tar jeg det ca 98% bra.
Nå går jeg for at den skal holde min tid -genrasjonen som kjem etter oss er bare interessert i dataspill -dei bryr seg ikke om noen gammel lastebil desverre. Så holder den min tid -ca 40-50 år til så er det godt nok for meg. Da får heller de som kjem etter meg gjøre jobben en gang til -men som sagt -det trur jeg ikke kommer til å hende -da kjører alle rundt i selvkjørende batteribiler og droner og vet ikke hva en Scania 110 er for noe :sad: ....

Det ser kansje værre ut på bilder enn i virkeligheten og, -det som er bare overflaterust behandler eg med rust converter og glatter ut litt sveisene og småbulker med litt sparkel. Det er noen små huller her og der som jeg også sparklet igjen istedenfor å sveise -mye fordi det er veldig vanskelig å komme til å slipe det etter sveising og at styrken i stålet rundt er veldig god uansett.
Kanalene i dørken prøvde jeg å finne noen som kunne knekke heilt nye til meg -fant ingen i nærheten her som kunne klare det -så da ble det å lappe sammen det som var. trur det holder min tid med den bruk jeg skal ha bilen til. Dette er også mye 2 mm stål -så om man har litt rust som tynner platen med f.eks 0,4 mm -så har man fortsatt 1,6 mm igjen med godt stål. På en bil særlig av nyere dato og man har 0,6-0,8 mm plater og det ruster 0,4 mm, -ja da har man ikke så mye styrke igjen.
Nå bruker jeg 1,2 mm plater for reprasjon -(har brukt litt 2 mm der som krever styrken og det ikke er vanskelige knekker og kurver) -rett og slett for at jeg ikke har utstyr til å behandle så tykke plater som 2 mm -ikke har råd til å kjøpe inn utstyr til å drive med 2 mm.
1,2 mm går å knekke til i mindre seksjoner, og jeg mener det blir sterkt nok.

Men jeg er heilt klart med på å få igang en diskusjon på dette området -jeg har bare gjort slik som jeg tror er bra -men heilt sikkert ikke den heilt riktige...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod



qqq

#122 » 11:59:44, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skulle verkligen ha en LIDL plasmaskärare.. angående tips: veteranlastbilar.se och kanske på fejjan "vi som älskar gamla scanior"
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Murre o2

#123 » 15:12:57, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om 40-50 år kan man nog bara se sådana gamla lastbilar på museum där ungdomarna undrar hur folk kunde köra runt med sådana järnklumpar utan minsta dator skärm i sikte :grin: Känns lite underligt för mig som slutade köra lastbil medans Scania 111 fortfarande var toppmodern, min kunskap om lastbilar stannade så att säga där. Fast behörigheten att köra har jag kvar, kan vara bra att ha om det dyker upp ett tillfälle att provköra en veteran. Nu har jag mest nytta av släpvagns behörigheten :smile:

Men du lägger din renovering på rätt nivå tycker jag, lastbilarna då var ju arbetsredskap och putsades inte direkt varje dag och lacken från fabriken var mer tålig än glänsande, inte som en del lastbilar man ser idag med motivlack och krom. Minns när jag såg ett par årsgamla Scania 110 som såg ut som de varit med i kriget, fick höra att de gick i tre skift i värmländska skogarna och motorerna endast stängdes av vid oljebyte. De slet ont både på utsidan invändigt.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bilgal (trådstartaren)

#124 » 21:42:35, 05-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jeg legger restaureringen på et rett nivå kan vel alltids diskuteres. Jeg har stor respekt for de som virkelig kan faget og som gjør en fullstendig 110% god jobb -bilene blir mykje bedre enn da de forlot fabrikken. F.eks desse karane i Nederland -https://gpnieuwkoop.nl/.
Men også mange "amatører" gjør en fantastisk jobb.
Men nå har jeg langt ifra så mykje penger på budsjettet at jeg kan gjennomføre noe slikt -og til mitt bruk og for mitt budsjett så føler jeg selv at det blir ganske så bra.
Det var no tatt opp tidlig i denne tråden at man sparer seg mykje både tid og arbeid med å kjøpe noko som er ferdig restaurert. Ja det er no heilt klart viss man har penger å legge i det. Men for min del er no arbeidet med å få til noe selv, man lærer bilen sin og kjenne, man får resultatet slik man selv ønsker ++++
Så for meg er no mye av gleden å holde på i garasjen og se resultatet til slutt. Man lengter no selvsagt og ser fram til dagen man er ferdig -men man har mye morro på veien :smile:

Ja som qqq skrev -jeg skulle hatt en plasmasjærer. Hadde acetylen/ oksygen til no for noen månader siden, men måtte levere inn flaskene. Det var slik en helvetes pris på leie at det går fa.. ikke å ha i hus :sad: :sad:
Mange andre ting jeg ønsker meg og, -plateknekke, krymp og strekker, induksjonsvarmer +++ -en lang ønskeliste, men man må ta litt etterhvert....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#125 » 00:31:18, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har no også begynt så smått å feste skvettsjermer over bakhjula. Ikkje godt å vite hvilke fester som er best, -passar best etc...
Endte med å bestille sveisefester, 42 mm rør med høyeste bøy (byggehøyde) og sjermfester fra Lastvagndelar.
Så var det å finne på en enkel måte å holde sjermene i riktig høyde medan man finner ut beste posisjon for festene.

Fant ut at jeg skulle lage meg en "bukk" til å legge oppå hjulet som holder sjermen rimelig i rett høyde -og likavel kunne justere og plukke av sjermen enkelt. Det fungerte ganske bra.
Men sjermfestene kom levert uten skruer -så må sjekke opp om det skulle være med, ellers må jeg få skaffet med noen M8 vognboltskruer.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stopper litt opp dette nå i mangel på skruer....

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

qqq

#126 » 08:22:17, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om inte skärmarna sitter för lågt när boggin åker upp.

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Bilgal (trådstartaren)

#127 » 12:09:11, 06-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håpar ikke det.... :???: :???: Då har jeg et lite problem :screwy:
Men jeg har tatt noen mål på forhånd -og jeg tror det skal gå bra -det jeg ikke er sikker på, er om det blir forandring når man evt får last på bilen?
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

jampo

#128 » 01:17:31, 27-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vilken renovering Grattis.
Hoppas att du inte har bultarna i skärmhållarna för långt in under skärmen så de tar i DÄCKEN.
Du förstår vad jag menar ?
jarmo
jampo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:18, 19-12-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Blogg: Visa blogg (2)
Maskintyp: Traktor
Maskin: bm218,mf1080,Fiat 45-66DT


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Bra Verktyg

Frentab

Dillon Welding

Motrab