Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Reparation -85:ans Scania P92H

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera veteran-Scanior här

M.Berg. (trådstartaren)

#46 » 22:50:19, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

"pumpanläggning" byggd. En filterhållare från en gammal volvo FL10, två scania standard bränslefilter, en bränslepump från en volvo 740, lite järnskrot som brändes ihop,
en kabel och två batteriklämmor..
tar några minuter att fylla en jeepdunk.
Det är nog bara bra att det tar tid så man inte överstiger filtrens kapacitet i liter/min.
filtren är inte kopplade i serie utan de är volvo fl10 orginal parallel kopplade.
har ingen filterdata men bränslet ser riktigt rent ut iallafall.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

3 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo



M.Berg. (trådstartaren)

#47 » 22:57:04, 25-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Den här saknades på min bil och ska sitta på plastluftröret som kommer från luftfilterburken.
det är mot denna plåtgrej bälgen på luftröret på baksidan hytten ska träffa mot när man tippar tillbaka hytten till körläge.

Min fråga är hur ska den vara vänd? den är inte helt lika om man tittar noga.
finns det någon med en två eller tre serie som kan kika? och gärna ta en bild :buga:
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

Freco

#48 » 01:07:56, 24-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken rolig och intressant tråd! Jag håller nämligen själv på att renovera min T92H 1988 så känner igen väldigt mycket av det du har beskrivit här! Jätteroligt att du delar med dig av alla dina erfarenheter och framsteg!

Jag letar efter en ny (begagnad) bränsletank men lyckas inte hitta någon. Läste att du har en 300L som du kanske inte behöver, men jag skulle helst vilja ha en 200L tank då 300 är onödigt stort. Min är rostig, inte hål än, men snart känns det som. Orkar bara inte svetsa den. Ska ju bli tätt också. Funderar på att köpa en ny rostfri tank, men dom är ju inte direkt gratis...

Var fick du tag i bromssköldarna? Jag behöver ha nya fram. Har köpt lite delar från bla Swedish Truck Parts i UK, Transportdelar.com och Autodoc, men det kanske finns fler handlare att kolla på?

Ska bli kul att följa fortsättningen av ditt projekt. Om jag orkar kanske jag gör en egen tråd om min bil ;-)
Så många idéer - Så lite tid
Men en del idéer blir i alla fall verklighet - kolla här: http://frecoscalemodels.blogspot.se/

2 personer gillar det här inlägget.
Freco
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 13-09-2007

M.Berg. (trådstartaren)

#49 » 01:08:55, 17-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. en T92 det är fina bilar.

Tankbytet kom fortare än jag tänkte min började droppa efter en provkörning. 300liters tanken hade rostat sönder vid bakre konsolen.
Konsolerna var även tunna då de börjat skicktat sig mellan tank och konsol. Så där bör du se upp då inget syntes från utsidan...
Håller med att 300liter är i största laget när man inte ska använda bilen "dagligen" Jag hade turen att hitta en 200liters som även var orginalstorleken för min bil.
Tur var att jag hade gjort i ordning 200liters tanken så bytet gick fort....

Angående bromssköldarna så är det en som säljer ett gäng på tradera just nu. Men du måste ha koll på "djupet"
eller bromsbackbredden då det finns en del olika.
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

Freco

#50 » 08:55:45, 19-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag plockade isär tank och konsoler och det fanns en del rost men när jag hade blästrat allt helt rent så visade det sig att tanken inte alls var så dålig som jag först trodde. Tur det för det har varit svårt att hitta en bra tank. Funderade på en rostfri, men en ny kostar ca 16.000+m så det gick bort... Nu har jag lackat allt och det ser ut som nytt igen :grin:
Tack för tipset om bromssköldarna. Ska ta alla mått när jag får isär den biten. Jag tar isär, blästrar, lackar och skruvar ihop min bil, bit för bit...
Så många idéer - Så lite tid
Men en del idéer blir i alla fall verklighet - kolla här: http://frecoscalemodels.blogspot.se/

1 person gillar det här inlägget.
Freco
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:04, 13-09-2007

M.Berg. (trådstartaren)

#51 » 21:39:50, 20-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viss identifiering kan man göra på plats utan att ta isär.
Är bromssköldarna helt bortrostade så kan du mäta bredden på backarna med en tumstock. stick in tumstocken i gapet mellan backarna och mät djupet. det är steg på 25mm så visar sig ganska bra vad man har.
finns 5, 7, 8 och 10 tum breda backar om jag minns rätt
Är sköldarna kvar så kan du mäta djupet på inpressningen i själva bromssköden.
Ännu bättre är det om du vet typbeteckningen på axeln exempel AM60 eller AM70 den infon stor på försättsbladet i instruktionsboken om den finns kvar...
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo

M.Berg. (trådstartaren)

#52 » 22:51:31, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania P92:an har nu fått ny ägare. Efter lite funderande så fick det bli så...
Bild
Bild på P92:an hos nya ägaren...

:off_topic:
Är dock inte projektlös. Det fick bli en kranbil istället på projektsidan...
Mindre bil med mindre att göra på (Ingen dubbelram på denna) men den blir lagom till mig.
Bild
Men den passar inte i denna tråd då det är en Volvo
Scania TGB 30, Volvo FL618, Volvo FL7

5 personer gillar det här inlägget.
M.Berg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:42:41, 03-04-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Volvo


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se