Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Byte membran i fjäderbroms

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Peter08 (trådstartaren)

#1 » 19:59:32, 09-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har ett läckage från en bromsklocka bak vid anläggning av färdbroms, så troligt är ett dåligt membran. Om jag förstått rätt så kan membran bytas med bromsklockan kvar på bilen. Lufttomt system, skruva ur utlösningsskruven baktill helt och sedan lossa klämringen så att man kan dela på färdbromsdelen (membrandosan) och parkeringsdelen (fjäderbromscylindern). Sen skall man kunna byta membranet. Har jag fattat rätt...?? Se bild på bromsklockan nedan

Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW



Peter08 (trådstartaren)

#2 » 19:29:06, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undersökt lite mer... visar sig att bromsklockan pyser luft även när parkeringsbromsen är urkopplad och ingen färdbroms är ansatt. Då hjälper väl inte att byta membranet bara? (pyser ännu mer med färdbroms ansatt så membranet är nog paj ändå)
Är det tätningsringarna på plattan (10) som är kassa också? Nån som vet om/var det går att få tag på dessa tätningar innan jag börjar riva i klockan...?

Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Scania bonden

#3 » 19:49:34, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nr 1: Bra att du har koll på att du MÅSTE !!!! avlasta fjädern i klockan innan du delar den. Är en " Inihelvete " kraft i den fjädern...
När bulten i centrum väl är utskruvad är klockan ofarlig.
Membranet är säkert kass, å även tätningen som du påpekar, grejjerna såväl som jag börjar bli veteran, men på den tiden jag jobbade bytte vi hela överdelen på klockan och membranet så fort det pös det minsta, men det är 30 år sen, typ när Scania 3 Serie va ny.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Peter08 (trådstartaren)

#4 » 20:03:53, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, ja det var väl ungefär som jag misstänkte. Får börja med att plocka ned allting och se hur det ser ut. Hade varit trevligt att kunna byta ut hela klockan, hört att det skall finnas nya standardklockor till överkomliga priser. Problemet är väl att få anslutningar, fästen, kolvstång och gaffel att passa...
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Scania bonden

#5 » 20:19:52, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den gamla goda tiden när allt va sämre, för att det skulle bli bättre, så bytte vi "Överdelen " av klockan när det pös, och underdelen när den va upprostad.
alltså på den tiden fanns den övre delen, från membranet och uppåt/ från klämförbandet att köpa som en egen del.
Så även nederdelen med gaffel och sprintbult, själva axeln eller stången. d,vs den långa gängade delen som gaffeln va skruvad i fick kapas till lämplig längd.
Klockans sturlek mättes i kvadrat tum. 3tum 3,5 tum eller 4 kvadrattum vill jag minnas att det va, slang anslutningen var vanlig BSP, alltså rörgänga 3/8
Axel W

3 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Peter08 (trådstartaren)

#6 » 20:51:20, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fått isär den nu… överdelen är i bra skick, underdelen lite sämre. Inte rosthål, men kunde sett bättre ut. Funderar på försöka få tag på nån nyare klocka trots allt.

Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Scania bonden

#7 » 22:16:29, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog bara membranet å Den stora O-ringen som luktar kiss.
Köp ett nytt å rengör resten, det ser ju rent å fint ut, har fått i hop betydligt sämre grejjer genom åren.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Peter08 (trådstartaren)

#8 » 19:39:52, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte u-manschett på fjäderplattan till en x-ring. Original u-manschett har utgått och finns ingen ersättning hos Scania. Gick inte att få tag på nått liknande heller. Hittade en x-ring med rätt mått (se datablad) som Momentum kunde beställa hem. Nytt 30" membran och ny alu bricka för utlösningsskruven, sen bara rengjort och putsat upp ordentligt. Monterade tillbaka och nu är det helt tätt :thumme:

Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se