Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Bromsverkan ojämn, hur justera?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Peter08 (trådstartaren)

#1 » 11:52:08, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det besiktning av LB86'an, och efter förutsättningarna riktigt bra. Inte klarat en besiktning sedan 2012, men nu var det nära! Endast ojämn bromsverkan bakaxel var anmärkningen. Bromsarna överlag var riktigt bra, men det skilde mer än 30% mellan höger och vänster på bakaxeln (se bifogat protokoll). Troligen för att jag renoverat bromsklockan höger sida så nu är den supertät och vänster hänger inte riktigt med.

Förslaget från besiktningskillen vara att släppa justeringen lite på höger och öka på vänster. Frågan är hur jag justerar så att bromsbackarna tar senare respektive tidigare? Kan man göra det på bromshävarmen? Finns en mutter (se bild) på armen...

Bild
Bild

Mvh -Peter
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW



Stefan1972

#2 » 12:33:17, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rimligen blir inte värdena annorlunda av att de justeras olika..........det är ju inte tiden till broms de mäter.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#3 » 12:38:50, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodar att det är trummor.
Om man justerar in några knäpp till på bormsbandsjusteringen på den som tar "bäst" så förändrar man anläggningsytan på backen mot trumman.
Har ju haft detta problem på Amazonen att den var hysterisk.
Den vart "normal" när jag justerade in 5 "knäpp" till.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Peter08 (trådstartaren)

#4 » 13:58:56, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Rimligen blir inte värdena annorlunda av att de justeras olika..........det är ju inte tiden till broms de mäter.


Förstår hur du tänker... men på nått sätt måste ju problemet gå att åtgärda/justera, annars hade ojämnheten inte kunnat uppstå... Vanligaste felet vid besiktning av tunga lastbilar är ojämn bromsverkan.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Peter08 (trådstartaren)

#5 » 14:05:07, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Förmodar att det är trummor.
Om man justerar in några knäpp till på bormsbandsjusteringen på den som tar "bäst" så förändrar man anläggningsytan på backen mot trumman.
Har ju haft detta problem på Amazonen att den var hysterisk.
Den vart "normal" när jag justerade in 5 "knäpp" till.


Ja det är trummor. Så du säger att du justerad ut bromsbanden på den sida som tar bäst? Spelar det egentligen någon roll vilken sida eller om man klickar in eller ut, hur man än gör förändrar man anläggningsytan på bromsbanden, väl...?
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Stefan1972

#6 » 14:24:58, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter08 skrev:
Stefan1972 skrev:Rimligen blir inte värdena annorlunda av att de justeras olika..........det är ju inte tiden till broms de mäter.


Förstår hur du tänker... men på nått sätt måste ju problemet gå att åtgärda/justera, annars hade ojämnheten inte kunnat uppstå... Vanligaste felet vid besiktning av tunga lastbilar är ojämn bromsverkan.


jo men oftast beror ju ojämn bromsverkan på nåt fel........inte att det är justerat olika. På dylika vagnar finns det allt möjligt som kan orsaka sånt här. oljeläckage, utslitna belägg om nån sida kärvat tidigare. Bromsnycklar/rullar kärvar........osv osv.......belägg kan vara glaserade på en sida tex. Man bör nog utgå ifrån att man bör demontera och undersöka allt innan man tänker att det går att justera bort.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#7 » 15:24:59, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men spänner man ut så kommer "hysterisk" närmare.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#8 » 17:25:20, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 80'a måste väl ha självjusterande bromsar? Om inte, så står det något om dispens för den saken i regbeviset.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

johan.eriksson

#9 » 19:35:19, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar man på bilden så ser man att det är självjusterande hävarmar. Blir det fel på dom brukar det bli lång slaglängd.
Riv av trummorna och kolla så det inte kärvar i ankarbultarna eller att rullarna mot nockaxeln inte är fast.
Kolla så nockaxelarna inte kärvar med.
Mvh lastbilsmekaniker i 16år

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

BGullb

#10 » 22:52:36, 31-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Tittar man på bilden så ser man att det är självjusterande hävarmar. Blir det fel på dom brukar det bli lång slaglängd.
Riv av trummorna och kolla så det inte kärvar i ankarbultarna eller att rullarna mot nockaxeln inte är fast.
Kolla så nockaxelarna inte kärvar med.
Mvh lastbilsmekaniker i 16år


När allt är ok i hjulen justera hävarmarna.
Dra åt tills hjulen inte snurrar, lossa sedan tre kvarts varv.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Peter08 (trådstartaren)

#11 » 10:33:44, 01-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay, det lät förstås lite för bra att det bara var en justering :???:

Jepp det blir till att riva ned trumman och kika hur det ser ut där inne. Antagligen nått som kärvar. Bromsbanden har mycket kvar så beror inte på det, inget läckage från bromsklockan heller så kärvande mekanik får bli första gissningen...
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

AN

#12 » 10:50:41, 01-06-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns bra beskrivning om hur dessa fungerar i verkstadshandboken på Downloads.
De gånger besiktningen klagat på ojämna bromsar på min, har jag justerat bromsarmarna. Tror till och med besiktningsmannen gjorde det på plats en gång.
Dock har jag manuella armar.
Det står i manualen hur du kollar spelet som Johan skriver om.
Naturligt vis kan det ju vara att det kärvar rent mekaniskt också, så kolla både bromsarmar och det rent mekaniska runt om kring.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se