Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 10 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

johan.eriksson

#136 » 20:22:43, 12-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320



AN (trådstartaren)

#137 » 20:25:23, 12-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan.eriksson skrev:Grattis.

Tack.

Efter jag sprutat ramen med isotrol, klämde jag ihop den igen.
Men det har jag inga bilder på.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#138 » 17:35:17, 23-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Något tips på lastöglor till flaket?
Så man snabbt och enkelt kan spänna fast både större och mindre saker på flaket.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Björn O

#139 » 11:48:53, 26-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:46, 13-03-2013
Ort: Härryda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L80 1973

AN (trådstartaren)

#140 » 15:00:23, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn O skrev:Finns här: http://www.trailereffekter.se/ckfinder/ ... 282%29.pdf

/Björn O



Tackar.

Man vill väl ha en som är nedfälld i golvet, något som sticker upp blir väl i vägen. Man vill väl kunna ha möjlighet att tex skjuta lasten in på golvet.

Men hur många ton bör den klara? Kan ju bli ordentliga krafter, om saker på flaket får för sej att flytta lite på sej.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#141 » 19:11:45, 27-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#142 » 21:27:02, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den översta sticker väl upp genom golvet.

Men den understa kan man väl skära hål i flaket och montera.


Sen finns ju dessa också. Dessa kan man väl skär hål i flaket och montera. Eller hur är de tänkta? Ser ju nästan ut som gjutjärn, men de måste väl vara svetsbara, eller skruvas de fast?
Bild

Men hur fungerar den när man kör grus och jord. Lägger det sej ner i surrningsäglorna och ställer till det?
Man kanske inte brukar ha surrningsäoglor i flaket på tippbilar eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#143 » 23:23:25, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är fördelen med denna, rakt rör igenom och varför skulle den sticka upp ? du drar upp innerdelen för att haka i.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#144 » 23:38:14, 01-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, fattade nog inte hur den funka. Öglan är lös och dras upp när man ska fästa spännbandet.
Den fastnar i någon kant i ytterröret?
Kan den även roteras i förhållande till ytterröret? Isf får man ju alltid bra vinkel i förhållande till spännbandet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Michael Meier

#145 » 00:19:54, 02-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En rundstång som sitter fast i röret, går därför inte att rotera, vinkeln spelar ingen större roll.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#146 » 10:09:27, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Då har jag besiktigat igen.
Blev 2a på ett bakhjulslager som det var glapp i.
Svårt att byta?
Specialverktyg?
Var köper ni delar till gamla Scania?
Lagren finns på Scania, men när jag googlade reservdelsnumren fick jag fram ett SKF nummer, och SKF lagret var ju betydligt billigare.
Men hittade ju översättningstabellen på en okänt nätsida, så jag är ju inte helt säker på att det är rätt.
Någon som har rätt SKF eller FAG nummer?
Någon som har verkstadshandbok att sälja?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#147 » 11:07:59, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte svårt, men det är ju bra med lite lyfthjälp.

( även om din bil är en annan, mindre, modell än de jag arbetat med....så tror jag det är samma konstruktion)
När du losssar medbringarkopan i navet så knackar du ned låsbrickan, lossar muttern sen är det är två koniska rullager. när du demonterat det yttre lagret (alltså innrelagerbanan, och rullar/rullhållare) så kan du lyfta ut hela navet, så sitter det inre lagret kvar på axeltrumpeten. (jag har för mig att navtätningen går fri över lagret)

är det stödaxeln, så kan det vara en mutter som låses med klämskruv och en låsskruv. ( se här. jörgen.ottosson @ [Scania lastbilar] Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72) ) "klämskruven är under fettet till höger på bilden, låsskruven till vänster vid "trådtrasslet" ....de är låsta med låstråd)

Är det bara glapp, eller är det missljud också. ( känns lagret bra kan du ju prova justera bort glappet....ev. tvätta rent, fetta om och spänna på.)

Har du inte brådska med bytet, så kan du ju annars demontera, kolla numren på lagren som sitter där, och beställa när du har rätt nummer och mått.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#148 » 11:35:33, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittat lite på sprängskisserna.
Lyfter av navet med bromstrumma? Eller ska trumman bort först? Låser du bromsklockan först, så att inte handbromsen går på? Eller bara starta så att handbromsen går tillbaka, när det är dags att återmontera?

Missljud vet jag faktiskt inte, lite svårt att höra när man kör. Orkar man snurra bakhjulet såpass fort förhand, att man kan höra missljud?
Om man ev justerar bort glappet, blir det då en varaktig reparation, eller kommer det snart att glappa igen? För lagret har väl blivit lite slitet när det är glapp, eller är det något annat som gjort att "förspänningen" på lagret minskat?.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#149 » 15:27:25, 12-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar ta hjul med nav och allt, om jag bara ska byta belägg eller hjullager. ( man behöver då en pallyftare/truck /hjullastare ed ) Ska ända trumman demonteras för byte, så är det väl lika bra att gå den "rätta vägen" och demontera hjul och trumma innan, då orkar man som regel lyfta navet för hands. Följer man VHB så brukar man ska demontera hjulen först, och använda ett specialverktyg att bulta på hjulbultarna för att lyfta navet.....men jag brukar inte göra så.)

Ja, du måste lossa bromsen först, enklast är att släppa på p-bromsen, och backa justeringen på hävarmen (sedan kan du lägga till P-bromsen igen om du vill....)

Tänkte mest att att du viste om det var även missljud från besiktningen.....annars ser du om lagerbanorna ser bra ut när du demonterar, gör de inte de så byt.....annars prova att justera. (glappet beror ofta på slitage, eller att något "satt sig" förr om åren så justerade man alltid hjullagerglapp på koniska hjullager) Det är kullager på personbilar som inte kan justeras, eller ens bytas utan att byta hela navet.... :snow:

"permanent reparation".... :klia: ....är det inte något riktigt fel på lagret så år de många tusen mil på en justering......även om du byter så kan du få justera efter något år eller så om inte lagret satt sig riktigt när du monterad.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#150 » 10:44:45, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur justerar man lagret på rätt sätt?

Sen hade jag en fråga ang filtret på matarpumpen. Hade bort glaskoppen och filtret och rengjorde. Tror jag det är dags att rengöra tanken.
Är det meningen att plastfiltret/silen ska fastna uppe i matarpumpen? Som det är nu så hänger den inte kvar, vilket gör det ganska svårt att montera den. Man måste ju liksom hålla filtret på plats, sen försöka komma med glaskoppen och sen bygeln. När man släpper silen, för att trä över koppen, ramlar ju silen ner i koppen. Så när allt är monterat känner man sej ju inte 100% säker på att silen hamnat rätt. Hade säkert varit lättare om man kunde stå på sidan av motorn. Nu får man ju sträcka sej ner i motorrummet, från ovansidan, då ser man ju heller inte eftersom silen sitter under matarpumpen. Bör silen bytas eller är det normalt?

Hur tömmer jag bäst tanken? Vill ju kunna använda dieseln som är i tanken. Klarar man att tömma genom hävert, och låta bli att suga upp det som är i botten? Lossar man bränsleledningen,får man väl med skräpet i botten? Kan den gå på tomgång och att man drar returen till en dunk? Tar kanske lång tid?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se