Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 11 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

jörgen.ottosson

#151 » 12:29:34, 13-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur justerar man ett lager rätt..... :klia: ....nu vet jag inte vad VHB säger, men generellt så brukar man justera tills inte något glapp känns och sedan backa muttern något till lämpligaste låspunkt. Sen känner man hur lätt/tungt det rullar. ( och det är det som är svårt att beskriva i ord.) .....går det för lätt spänner man på lite till, för tungt så lossar man lite ytterligare.

Monterar man nya lager så ska de gå tyngre än gamla ("inkörda") ......vid nymontage så kan man dra ganska hårt för att känna att allt "stummar" innan man backa ut lite. (bara för att vara säker på att alla delar ligget i läge)

Jag brukar monter silen till vattenavskiljaren, stående på fjädern i koppen....passa in silen först, och sedan koppen.

Tanken tömmer du till största del genom att suga ur den, när bara några liter är kvar (mest "bottensats") så försök inte "spara på" det...

Har du botten plugg, så kan du ju försöka tvätta tanken på plats, men jag brukar föredra att ta loss den så man kan komma åt att tvätta (och tömma ut) riktigt.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jörgen.ottosson

#152 » 19:49:40, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du hunnit börja, hur ser det ut?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#153 » 21:02:42, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Har du hunnit börja, hur ser det ut?


Jobbar borta på veckorna, men tänkte se på det i morgon eller på fredag.
Så då blir det nog lite frågor :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#154 » 21:07:11, 16-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#155 » 22:51:01, 17-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har tagit av hjulen,men insåg då att jag måste skaffa en lång 33ans krafthylsa, till distansmuttrarna som håller trumman. Men hade av medbringaren så att jag kunde se yttre lagret. Va nog ganska lite fett i det. Får ta av trumman och dra av navet i morgon. När medbringaren är borta va det ju lätt att snurra navet, och det är kanske lite lagerljud. Får kolla om jag ser några skador eller slitage på dem.
Men låsmuttern, den som man justerar lagret med, ska ju dras med 400nm, om man monterar nya lager. Finns något smart sätt att dra den om man inte har verktyget? Ser ut som den blivit knackad förut.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#156 » 05:00:43, 18-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan hjul monterade brukar det gå att komma åt med en rörtång, av lämplig storlek. ( 400NM ....40kpm ... ca 80kg på en 1/2 m.... det är väl vad man kan göra "utan verktyg" ) Annars får du "knacka" och känna när lagret känns bra.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#157 » 21:57:39, 18-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va det demonterat. Lagren var slitna. Tyvärr lite slitet på axelröret också. Har även rengjort allt. Ska försöka lägga ut bilder i morgon.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#158 » 22:07:42, 18-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du ju svaret på hur det ser ut, hoppas du byter navtätningen också när du byter lager.
(bilder. :eat: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#159 » 22:24:29, 22-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har tyvärr inte fått in bilderna på datorn än, ska försöka ta det i morgon.

Men har några frågor ang lagren.

Scania Nr: 14835
Märkning på lager: SKF 32218.
En googling på Scania nummret ger:
SKF VKHB2030
FAG 32218A


Är VKHB2030 ett nyare namn på 32218? Verkar ju som båda beteckningarna används.

Någon som vet hur det ligger till.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#160 » 05:57:20, 23-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som ett äldre skf-nummer, jag kan inte säga om det för den skull är rätt lager du hittat (med det "nya" nummret).... kolla om måtten stämmer. Ända sättet att vara någorlunda säker.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#161 » 20:51:51, 25-09-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bilder då.

Skruvade ihop lite 2x4 och la på palldragaren. Drog fast trumman med ett spännband.
Fungerade bra. Ville inte gärna tappa den.
Bild

Inte så mycket fett i lagren.
Bild

Bild på lagerbanan i navet.
Bild

Hade legat emot tätningen ute i medbringaren. Blir denna dålig rinner väl bakaxeloljan ut i navet?
Bild

Tyvärr lite slitage på axeln. Ser värre ut på bild, men lite tråkigt. Montera lagren med nån flytande "bussnings-låsning"? Men det kanske fungerar dåligt när man värmer lagren? Körnslag?
Bild
Bild

I väntan på nya delar, rengjordes de gamla och åter monterades. Ville prova för att se om jag fick i hop det med de verktyg jag har. Gjorde en sepcialnyckel, för att kunna momentdra den stora muttern på bild 2. Denna skulle dras till 400nm, och sedan backas tills man fick rätt spel.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#162 » 14:07:58, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte reparera diff-spärren på lastbilen, och har lite frågor om detta.
Vilken olja ska jag ha i bakaxeln? I instruktionsboken hänvisas till MIL 2105B, men detta säger mej inte så mycket.
Detta är väl en standard som typ API, och ACEA?
Är ju samma rekommendation som som i växellådan fast där kommenderas även MIL 2105.
I instruktionsboken står tydligt att oljan i växellådan inte får angripa metaller, ex koppar, och gummi. Detta innebär väl att det inte får vara EP-Tillsatser i växellådan?
Men det står inget om detta till bakaxeln. Då finns det inga koppar eller mässingdelar i bakaxeln då? Alltså kan man använda olja med EP, typ GL5?
När jag tittar på sprängskisser(har inte öppnat bakaxeln än), så tror jag inte bakaxeln är av hypoidtyp, så då behövs väl inga tillsatser?
Vilken typ av slutväxel det är i en gammal Scania kanske ska tillhör allmänbildningen, men man lär så länge man skruvar :grin:

Någon som har synpunkter, förslag eller råd på ovan?
Någon som gjort samma arbete?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#163 » 16:45:08, 05-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MIL 2105 och 2105B är en amerikansk militär standard. De flesta tillverkare/återförsäljare kan tala om om deras oljor uppfyller den....( och kan de inte, så uppfylls den troligen inte...)

Det du behöver är en transmisionsolja till växellådan ( ofta en GL4 eller en Kombi/universal-olja ... "traktoruniversal" ) med rätt viskositet (singel eller multigrad)
och till bakväxeln samma eller en GL5....dvs du väljer själv om du vill köpa en eller två olika dunkar.

( ....det ja tror gör det svårt för dig är att med dagens mått mätt så kan du i princip använda vilken olja som helst....dvs. man pekar inte ut en specifik olja, fabrikat/produkt namn. :grin: )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier

#164 » 08:34:02, 08-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrol Hypoid LS och OKQ8 T 45 LS 90 samt T 65 LS (ISO 100) uppfyller 2105 Bertil

2105 Adam är mer åt API GL 4 (när du letar) har inge tips om specifika oljor till det just nu.

Bokstaven efter MIL-klassningen är samma skillnad som mineralvatten och natrium löst i vatten, ignorera inte bokstaven !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

AN (trådstartaren)

#165 » 08:13:02, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska det nog lösa sej med oljan. Tackar.

Någon som vet om man måste bort med bromsaxeln, för att byta diff-spärren? Då fästet till bromsaxeln täcker skruven som håller diff-hylsan i bakaxelröret?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se