Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 2 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

jörgen.ottosson

#16 » 19:12:36, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska normalt (nästan-)inte orka frikoppla utan servo....möjligt att du har något mekaniskt som kärvar också eller är feljusterat, svårt att veta på "distans" ( och till och med utan bilder. :grin:)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



AN (trådstartaren)

#17 » 19:34:04, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Du ska normalt (nästan-)inte orka frikoppla utan servo....möjligt att du har något mekaniskt som kärvar också eller är feljusterat, svårt att veta på "distans" ( och till och med utan bilder. :grin:)


Okej, Tack.
Ska se på det i slutet av veckan när jag kommer hem. Klarar jag inte att lösa problemet får jag lägga in bilder så får du peka och berätta :grin:

Det borde väl också vara någon fjäder nånstans i länkaget som ser till att dra tillbaka kopplingspedalen till viloläge? Det är val inte enbart fjäderkraften från tryckplattan som ser till att pedalen återgår till viloläge? Eller är det en fjäder i kopplingsklockan(på den sida av membranet som är trycklös)?

Vet du om det går att få tag i reparationshandböcker till den, eller gäller det bara att ha tur och hitta något begagnat?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#18 » 18:52:19, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering. Har tagit bilder men glömt sladden, så det får jag lägga upp i morgon.
Mellan kopplingsförreglingsventilen och kopplingsklockan har jag endast snabblossningsventilen på min bil.Tagit bort kopplingsförreglingsventilen, rengjort och satt tillbaka. Den gick lite trögt, men det blev tyvärr inget bättre.

Men när jag lägger i hög och trampar ned pedalen, så går luft till bakersta anslutningen på tryckluftsaktuatorn( eller vad det heter) nr 8, och en luftpuff går till kopplingsklockan.
När jag lägger i låg, så går luft till näst bakersta anslutningen på tryckluftsaktuatorn nr 8, och en luftpuff går till kopplingsklockan. Detta har jag kollat genom att släppa på anslutningarna på aktuatorn.

Kopplingsförreglingsventilen måste tryckas in för att släppa igenom luft. Skruvar jag bort den och trycker in den, går luft till koppllingsklockan varje gång. Kikar jag in i hålet där den är monterad står den i ett hål i stängen, och släpper ine in luft till kopplingsklockan.
Så min teori är att växellådan inte klarar att skjuva i hög eller låg, stången går bara mellan två av hacken på stången. När den är mellan hacken(när stången rör sej, för att prova att lägga i växeln) kommer puffen med luft som jag känner, sedan stannar den i nästa hack

Kopplingspedalen går helt i golvet, så lådan kopplar väl inte ur, därför klarar den heller inta att skjuva i varken hög eller låg.

Finns en kåpa så jag kan skymta lite ner i sprängkåpan. Vad är det för typ av urtrapningslager i en sådan låda? Är det urtrampningslagret som det går en slang till?


Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#19 » 19:14:13, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är smörjslangen till urtrampningslagret du ser.(finns en smörjnippel i andra änden)

...du har ju växeln i neutral (hoppas jag... :grin: ) så om lådan frikoppas eller ej vet ju inte hög låg växeln om (den sitter ju efter växellådan).
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#20 » 20:50:49, 26-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo hög och lågväxeln vet ju förstås inte om jag frikopplar eller ej :grin:
Tänkte att den kanske inte ville gå i för att det låg kraft på ingående axel.
Då har jag nog två problem.
1. att den inte frikopplar
2. att hög låg inte går i läge.

Har nu provat att spänna kopplingen, då börjar den ta högre upp, och börjar frikoppla. Spännde inte så mycket. Man ser nu också att urtrampningslagret, går fram och böjar trampa ur. men har något hoppat ur läge, böjt sej eller vridit sej, efter som kopplingen slutade trampa ur?

Bild
kopplingsförreglingsventilen


Bild
Bild
Bild
Den Guldbruna ringen närmast nippelen, är det ytterringen på urtrampningslagret? Ska den gå att vrida runt?

Bild

Bild
Bild
Syns något allvarligt fel på ovanstående bilder, på urtrampningslagret?



Bild
Hög/låg väljarventilen, sitter på vänstersidan av lådan.
Bild
Detta måste vara snabblåsningsventilen, på högersidan av lådan.

Bild
kopplingsförreglingsventilen,längst till vänster


Bild
Detta är på utsidan av ramen, armen snett upp till vänster går till kopplingspedalen.
Staget längst ned går fram till en axel som går tvärs bilen, över ramen, på insidan ramen går sedan ett stag bak till kopplingsarmen. Vad har fjädern för funktion, trampar man på pedalen komprimeras fjädern, så den hjäälper ju inte till att dra tillbaka pedalen?

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#21 » 16:54:48, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontroll av länkaget ser ut någonting så här...
Bild
Bild

På bilderna inne i kopplingskåpan: Det enda jag reagerar på är att det är lite mycket "spån"....från vad? Urtrampningslaret ser ju ut att sitta där det ska, med sina fjädrar mot fingrarna (har du någon koll på spelet?)

Hjälpfjädern: den ska ju röra sig på något vis, har länkaget runt den rosta samman?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#22 » 17:47:54, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörgen
I dag har jag spänt kopplingen på justeringen(nummer 2 på din bild) , så jag har ca 5 cm spel. Då bör jag kopplingen ta ungefär på mitten. Så nu går det att köra med den. I instruktionsboken står det 2 - 4 cm, så jag ska spänna lite till. Men var har den tappat spänningen, inga muttrar har ju gängat sej lösa. Där axeln går genom sprängkåpan, verkar armen vara klämd på plats, utan kil eller splines(längst ned på armen nr 6), vet inte om det kan ha hänt något där? Kan armen i sprängkåpan (som urtrampningslagret sitter på) ha böjt sej.
Men då skulle de väl inte fungera alls?

Har ju fortfarande ingen servohjälp till kopplingen, förutom när jag slår över hög/låg reglaget. Men det beror ju på att föreglingsventilen står nere i ett spår på axeln som trycker i hög/låg.
Har demonterat cylindern i bakkant på lådan, den som trycker i hög och låg växeln. Borde man inte kunna rubba växelaxeln lite fram och tillbaka? Den sitter ju bomfast. Vet inte riktigt hur det ser ut inne i tillsatslådan, men det sitter väl en gaffel på axeln som låser och låser upp planetväxeln?
Du har möjligtvis inte servicehäftet som heter grupp 5b, ska tydligen vis demontering av planetväxellådan till gs 760 där.
Jag fick kopia på 5c av scania idag, och där står det också endel.

Kan spånet var damm från lamellen. Kommer ju inte ner för att se eller känna så mycket, jag stoppade bara ner telefonen i hålet och tog bild.

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#23 » 18:53:43, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har alltså en hög/låg låda som inte växlar. ( då funka ju så klart inte förreglingen som den ska...då förstår jag också bättre din fråga om hur växlarna ligger)

Har tyvärr inte den delen (tror jag... :klia: ) har bara lite spridda skurar av delar som på något sätt varit aktuellt.

...men hög/låg växeln är ju en planetväxel som låses samman, eller tillåts växla ned, likande detta. Har dock aldrig behövt ge mig på den på din växellåda, så jag har inga tipp då det gäller det.
Bild
Originalets URL: http://www.auto-innovations.com/site/images8/bvpl01--Scania_GRS890.jpg
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#24 » 20:56:31, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det äar en planetväxel längstbak. Var det inte det på de första luftskisserna du visade mej också? Inkopplingen på de skisserna är ju nästan identisk med min. Cylindern som låser ihop på planeten är helt identisk med det schemat iaf.
Den sista lådan du visade är nog en lite större låda än min.

Men Men. Hur hur kollar jag enklast upp urtrampningslagret? Det tror jag du har ett bra recept på :grin:
Något spec att tänka på när man smörjer utrampningslagret? Lagerfett?

Tack för all hjälp.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Lasse Hsand

#25 » 21:28:52, 27-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger mig i lite grann :grin: . Har en LB80 som pedalen blev stum på i bland. Men efter en vinter så gick det koppla en gång efter du fyllt systemet med luft sen blev pedalen stum. Blev tvär less och fokuserade på andra saker. Nu sist när jag skulle prova så är pedalen stum hela tiden. Är det något som liknar dit problem?
Användarvisningsbild
Lasse Hsand
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 31-05-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM 218TD Volvo N86 Grusbil Zetor 4718 IH BTD 6 Volvo N86 Dubbel hytt Dragare Scania LB 85 maskintransport

jörgen.ottosson

#26 » 08:34:58, 28-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en nyare/större växellåda, men det var en fin genomskärning. :grin:

Enligt smörjchema smörjes urtrampningslagret med något rullningslagerfett, men jag har smort med annat fett jag bedömt lämpligt också. OBS smörjes sparsamt, bara nått pump varje rundsmörjning, annars kan du "spränga" lagret (500mil .....eller när det nu passar på en hobbybil. :grin: )

Det enda du kan kolla när det gäller urtrampningslagret är ju att det sitter kvar (Check!) att du har rätt spel ( stopp något som är 2.5 mm mellan lagret och tryckplattns fingrar, eller mät i länkaget...det visas på bilderna) och att det inte lever om/sjunger när du frikopplar ( du kan ju bryta lite i länkaget och lyssna vid hålet i sprängkopan.)

LB80 (frambyggd) har väl hydraulisk koppling....om något strular med föreglingen (om det finns) eller med servoventilen så att kopplingen frikopplas av tryckluften själv, så blir pedalen "stumm". Slav cylindern är ju då redan fylld med olja och vid "max-slag" medan kopplingspedalen fortfarande är uppe = den kan inte tryckas ned...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#27 » 09:20:10, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urtrampningslagret verkar inte vara i så bra skick. Om det gett sej, här det då tryckts ihop, och är orsaken till att man kunde trampa pedalen ändå ner till golvet utan att det frikopplade? Drar det oftast med sej mycket, eller finns chans att det räcker att byta lagret? Finns de att köpa fortfarande. Finns de något bra hjälpmedel för att få ner lådan? Lyftbord? Bygga någon vagn med domkrafter på?
// AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#28 » 09:36:54, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilket sätt verkar urtrampningslagret gett upp? ( hur har du kommit fram till det? ...menar inte att det är fel, utan vara varför/hur....naturligt vis påverkar inte urtrampningslagret hög/lågväxlingen)

Lastbils/maskinverkstad brukar använda en "domkraftsvagn" för att lyfta ned lådan. Saknar man det gå med pallyftare och några pallar/pallvirke....om du bara ska komma åt kopplingen, så räcker det att dra lådan lite bakåt. (ska den ut så får du lyfta sedan den är lös)...kan säkert funka med spännband/telfer fäst på lämplig plats också med det är inget jag provat.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#29 » 11:14:56, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyssnar man i hålet i sprängkåpan hör man att det rasslar när man tryckeri kopplingen. Kom ev en gnista också. Sen här jag inga mer idéer varför kopplingen gick i botten, stagen justerat ju inte om sej av sej själv. Finns det nåt bra sätt att dubbelkolla att det är lagret? Nåt annat förslag vad det kan vara? Jag här tyvärr inga mer idéer?

Nej hög låg är väl ett problem försej. Hade bort cylindern i bakkant på lådan men fann inga fel där. Men cylinderstången som går in i lådan, går inte att rubba. Det borde man väl kunna?
Vet inte riktigt hur det ser ut inne i överväxeln, men stången går väl till en gaffel som låser eller låser upp planetväxeln?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#30 » 19:54:21, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Är nr 1 ytterringen på urtrampningslagret? Kanner något med fingrarna under den som roterar också. Nr1 glappar upp och ned flera mm.
Nr2 är val en del av tryckplattan, som är kopplad till fingrarna som släpper på trycket?

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se