Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 1 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#1 » 20:37:54, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har en Scania L85 1971. motorn ska enligt uppgift vara bytt, så jag undrar om man kan identifiera den med hjälp av typbeteckning och serienummer? Är Scania hjälpsamma med detta?
På skylten fram på motorns högra sida står: DS8LB03, Serienummer 752941
DS8 står väl för dieselmotor med turbo 8 liter. LB tror jag står för lastbilsmotor, stämmer detta?
Skulle vara kul att veta om det är en äldre eller nyare motor, starkare eller klenare, eller rent av samma årsmodel och teknisk data.
Backen ligger iaf längst upp till vänster nu, men enligt klisterlappen i hytten ska backen ligga nere till höger, så lådan måst ju också var bytt.

Finns det reparations och instruktionsböcker att köpa till dem?

Finns det varanare för lågt lufttryck i dem? Det kommer ett oljud ibland, låter som fläkten håller på att skära. Detta oljud kommer ibland innan trycket byggts upp, dock inte alltid. men tror aldrig jag hört det under körning.

Vilken motorolja trivs den bäst med?

Finns det ett filter också inne i oljecyklonen, som ska bytas, eller är det enbart cyklonen som renar oljan?

Hög och låg fungerar inte, enbart högväxlarna. Verkar som vajern kärvar. Är det troligt att det är annat fel också?
Lite svårt att växla ner till från 3 till 2 och två till ett, under rull, dock inga problem att få i dessa växlar när den står still, eller under uppväxling. Växla ner från 5till 4 och 4 till 3 är inga problem under körning. Är det dåliga synkringar, eller är det lägre växlarna kanske osynkade, eller bara dålig chaufför? Utsliten låda?

Finns det någon kallstartsanordning att dra i? I hytten eller på pumpen? Har inte hitta någon än.

Har inte haft den så länge, där av alla amatörfrågor :grin:
Kul med gammal bil dock, och jag har nog ganska bra överseende med lite skavanker, då den trotts allt då den är över 40 år gammal. Går gott i motorn och väldigt lättstartad.


Mvh Anders
Senast redigerad av AN 21:14:20, 21-09-2013, redigerad totalt 2 gånger.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



jörgen.ottosson

#2 » 21:00:26, 16-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är troligen lufttrycksvarnaren du hör (sitter vid säkringarna, typ "ringklocka-summer") det sitter även några lampor på instrumenteringen som ska lysa samtidigt....

Det är bara cyklonrenaren som renar motoroljan (den gör faktisk bättre jobb än ett filter fast på sitt sätt :grin: ), ev har du ett skyddsfilter till turbon (ett vanligt oljefillter, spin-on typ)

Hög/låg....kolla om du har luft på lådan (om det är bytt till nyare typ kanske den manövreras med el om man struntat i att koppla om, eller så har ingen anslutit luften....) är det luft ska wiren gå ner till en luftventil vid lådan , samt att det ska sitta en på kopplingen och på locket (neutral läges givare) ....sitter det en elkontakt mitt på sidan av lådans lock på höger sida
, och inga luft grejer så är det el...

Växlingen....jag vet faktiskt inte hur bilarna kändes i växlingen när de var nya, men det är ofta som du beskriver. Hjälp till lite med gasen så går det bättre...(trampa till varvtalet lite nästan som vid dubbeltrampning fast när du nästan nått dragläge, och peta in växeln... :grin: )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#3 » 11:38:08, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för info Jörgen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#4 » 19:14:04, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något förslag på bättre speglar än original? Dom originala är väl inte direkt dåliga, men jag vill ha så att jag både ser bakåt och nere vid bakhjulet. Tvådelad kanske? En extra nedanför den originala? En framme på pejlpinnen?

Blev mycket enklare att växla ner om man möter med lite gas.

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#5 » 21:07:22, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Något förslag på bättre speglar än original? Dom originala är väl inte direkt dåliga, men jag vill ha så att jag både ser bakåt och nere vid bakhjulet. Tvådelad kanske? En extra nedanför den originala? En framme på pejlpinnen?

Blev mycket enklare att växla ner om man möter med lite gas.

Mvh Anders


:thumme: då gick det ju att lära ut något nyttigt i alla fall... :grin:

Pröva montera en närsiktsspegel uppe på bågen. ( har du rikigt gamla speglar kan nyare, i "gammalt" utförande ge bättre sikt...pga annan krökningsradie och storlek)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#6 » 12:09:49, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de va nyttig info du gav Jörgen, var riktigt kul att glida omkring med bilen igår.

Närsiktsspegel är det kraftig förstoring på dem?

Tänkte på det här med hög och låg. Ligger alla högväxlar över lågväxlarna? Eller överlappar de varandra? Ex är 5 låg, lägre an 1 hög? Fast 1 hög är ju ganska låg, så det är överlapp på dem väl?

Måste man till friläge, eller räcker det med att koppla när man går mellan hög och låg?

De sista 10åren hade förre ägaren knappt kört med bilen, och då hade han heller aldrig använt låg, så något kanske rostat fast.


Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#7 » 12:35:04, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Närsiktsspegel är mera "förminskande" så du ser så mycket som möjligt (av området) nära bilen. (sen om man vill använda den för att "döda" en del av en dödvinkel eller rikta den nedåt för att se bilens hjul ed. är ganska personligt.

Hög och låg är efter varandra. ( hög 1: = växel 6, hög 2 = växel 7 osv...antar att du har 5växlad grundlåda) Ligger växlarna "flätade i varandra så har du en "splittlåda" ( då är 1:an låg (=1 växeln), sedan 1:an hög (=2-växeln), 2:an låg (=3-växeln) osv....tror inte det fanns på g:a scania bilar.

Enligt "skolboken" förväljer du hög/låg medans växeln är i, sedan frikopplar du och växlar, när du passerar neutral så växlar hög/låg-lådan. 8om det är rätt kopplat på bilen....)

...men jag har fått lära mig att det är bättre att inte förvälja hög/låg på "gammla bilar" utan lägga spaken i neutra, växla hög/låg (vänta på att lådan hinner lägga om...det hör du) och sedan lägga i växeln. ( efter att fått så efter vägen, och lyfta locket på växellådan, för att peta tillbaks slitna växelförare i sitt läge, för att lådan "låst sig" efter för snabb växling....tyvärr så gör jag även så om jag kör en nyare bil, av bara farten... )

en sak till: du ska inte använda lågväxel under 20-25km/h, det sitter som regel en spärr som förhindrar den att lägga i då, men den kan vara förbikopplad, eller saknas, på gamla bilar....så att växla till låg-växel i för hög fart kan "spränga" växellådan....bättre att låta bli tills farten är lägre.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#8 » 21:13:48, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog bort och smörjde upp vajern, som gick trögt. Tog ut släden som vajern är kopplad till, denna släde gick också lite trögt. Smörjde den med ett tunt lager dimsmörjolja, vet inte om detta va lämpligt, men sen löpte den lättare. Monterade tillbaka, och nu kunde jag föra spaken mellan hög och låg. Trampade jag ner kopplingen, efter jag slagit om mellan hög och låg, pös det till eter några sekunder, och jag tror något rörde sej i lådan. Backade ur garaget, vände bilen och skulle testa. Då gick inte kopplingen tillbaka. Nu gick det inte att frikoppla längre. Tog bort slangen till luftklockan till kopplingen(den som hjälper till att koppla ur). Kommen ingen luft där när man trampar ner kopplingen.
Ändrar man från hög till låg eller tvärt om kommer, och sedan trycker på kopplingen kommer det luft till klockan, men bara en gång. Trampar man igen, kommer ingen luft. Slår man över hög/låg reglaget igen, och trampar på kopplingen, får man luft en gång.
Måste väl hänt något när jag tog ut släden. Såg inte direkt ut som den kunde monteras fel, men det kunde den nog.
Några förslag ?
Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#9 » 12:02:58, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en sak.
Är de ganska trögtrampade i kopplingen original? Servofunktionen kanske varit defekt hela tiden jag haft den, och nu när jag började greja med hög och låg, vet jag att det går tryck till klockan varje gång jag för spaken upp eller ner och kopplar. Så någon ting kanske slirat på splines eller vridit sej, nu när kopplingsklockan rört sej ett par gånger?

Motståndet på kopplingspedalen börja kanske 3 cm från golvet.

Hoppas någon förstår vad jag menar :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#10 » 17:55:36, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror du har en låda med kopplingsförregling ( och det är den ventilen som strular) då kan inte kopplingen släppa fören hög/låg-lådan växlat klart.

Det borde se ut något sådan här....förreglingen sitter uppe till höger på bilden.
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#11 » 20:31:29, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Ser ut som det systemet jag har
Behöver nog lite hjälp med att tolka funktinerna och få idéer för felsökning.

3 och 4 är ventiler som står i stängt läge eller? (trodde nästan man använde samma symboler som i hydraulik?)
2 är en ventil som har förbindelse mellan vänstra och mittre utgången, och om kopplingsarmen rör sej åt vänster, blir förbindelsen istället mellan den mittre och den högra?

8 är väl kolven som trycker in låg eller hög? Står den i ett mellanläge på bilden?

När man trampar ned kopplingen, öppnar ventil 3, och släpper igenom tryck till hög/låg ventil 5(ventilen jag tog ut släden ur), tryck släpps fram till växelväljaren. Har man ändrat på hög/låg ventilen 5 trycker kolven i den växel man valt. Har man inte rört växelväljaren sker inget. Ventilerna 6 och 7, vad har de för funktion? Hjälpa till att trycka i väkeln( de ser ut att gå till en kolv med större area).

Tryck går även till ventil 4. När kolven 8 börjar röra sej, öppnar ventilen 4 och släpper fram tryck till kopplingsklockan 1. Kopplingsklockan 1 aktiveras alltså efter att kolven 8 börjat skjuta i växeln? Detta gör väl att denna operation endast kan utföras i neutral?


Vad har ventil 2 för funktion? Är det den som hjälper till att koppla ur, när man inte rört spaken för hög/låg?



Hur ska jag nu börja felöka?

Så ev ligger kopplingsförregleringen 4 nere i hacket och lägger tryck på kopplingsklockan(var det så du menade Jörgen)

Jag har provat att ta av slangen till kopplingsklockan 1. Det kommer luft där när man trycker på kopplingen, efter att man rört spaken för hög/eller låg.
Har man inte petat på spaken för hög/låg, kommen ingen luft nar man trycker ner kopplingen.

Kopplingen har bara motstånd de sista centimetrarna ner mot golvet. Pedalen går heller inte tillbaka till ursprungsläge. Kommer inte ihåg om ursprungsläget, är i linje med de andra pedalerna? Det går att dra upp pedalen så den ligger 4-5 cm över de andra pedalerna.

Tacksam om någon kunde läsa igenom min beskrivning av funktionen och rätta den, så jag lär mej hur den fungerar.
Och gärna idéer till felsökning.

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#12 » 20:50:32, 23-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inget pneumatiskt schema i den bemärkelsen (i så fall hade det mera liknat ett hydraulschema), visar vara hur komponenterna sitter samman.

Jag tror att det är ventilen 2, eller 4 på bilden som strular (eller en dubbelbackbentil ="prioriteringsventil" som finns med på lilla bilden).

2 är koplingsservons ventil (om du har hydraulisk koppling) den eventuella prioriteringsventilen sitter i så fall innan den. ( det kan vara den som fastnat i "förreglingsläge", då har du ingen servoverkan)

4 är föreglingsventilen till kopplingen, som öppnar så fort som växling pågår, och hindrar att kopplingen släpps innan växel är i.

3. släpper på luft för växling när kopplingen trycks ned, till ventilen 5 (som är växelväljaren) då sker en växling....om den ändrat läge.

6 och 7. har bara med hög/lågväxling att göra, spärra den växel som ligger i senast.

Kolla om du har en prioriteringsventil (som på lilla bilden) börja i så fall där, annars så skulle jag kolla 4 och 2 i nämnd ordning.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#13 » 07:47:09, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en sak, jag kopplade ju bort slangen till kopplingsklockan 1, för att se om det kom någon luft där.
Borde inte hela luftsystemet satts ur spel då, och kopplingspedalen blivit normal igen, om än trögtrampad?
//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#14 » 17:37:08, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

...du säger ju att det kom luft en gång när du bytte hög/låg och frikopplade (precis som det ska....det var föreglingsventilen som skickar luft till kopplingsklockan när kopplingshävarmen börjat röra sig och aktiverat "huvudluftventilen" precis som det ska....

Men sitter dubbelbackventilen i lilla bilden fast (om du har en sådan) eller kopplingens servoventil är trasig eller saknar luft så får du ingen luft från det hållet när du trycker på kopplingen en gång till ( få har ju hög/låg redan växlat och ingen förregling behövs längre....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#15 » 18:25:23, 24-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:...du säger ju att det kom luft en gång när du bytte hög/låg och frikopplade (precis som det ska....det var föreglingsventilen som skickar luft till kopplingsklockan när kopplingshävarmen börjat röra sig och aktiverat "huvudluftventilen" precis som det ska....

Men sitter dubbelbackventilen i lilla bilden fast (om du har en sådan) eller kopplingens servoventil är trasig eller saknar luft så får du ingen luft från det hållet när du trycker på kopplingen en gång till ( få har ju hög/låg redan växlat och ingen förregling behövs längre....)


jo det är jag med på, men funderar på om det är något mekaniskt problem också? Även fast jag tryckte allt jag orkade på pedalen mot golvet, kopplade den inte ur. Borde jag inte ha orkat att få den att koppla ur även utan servohjälp? Fast det kanske man inte klarar?
Och borde inte pedalen komma upp till ursprungsläge efter man trampat på den, även om det krånglar med lufttillförseln till kopplingsklockan?

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se