Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 3 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

jörgen.ottosson

#31 » 21:11:21, 29-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är själv lite osäker på om delen 1 ska snurra eller "glappa"....har inte tänkt på de på det viset...... :klia: även delen som slangen sitter på tillhör själva urtrampningslagret (men den ska inte snurra :grin:det är jag säker på )

delen 2 sitter med fjädrar på kopplingens fingrar och hör inte till lagret, det är där du ska ha ett spel ( på 2.5mm) till urtrampningslagret och delen som går där i mot ska snurra ( det är jag också säker på :grin: )

....det är mycket möjligt att du har ett urtrampningslager med haveri, som orsakat större kopplingsspel och spån i sprängkåpan.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



AN (trådstartaren)

#32 » 21:54:38, 30-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har beställt lager nu så får vi se om det blir :driver: eller :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#33 » 21:11:44, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns inga kulor kvar i urtrampningslagret, de låg i botten på sprängkåpan.
Det lilla hålet som leder in fett till lagret var tätt. Fick peta upp med svetstråd, det var riktigt hårt.

Nåt speciellt att tänka på när man monterar lagret? Vet inte vad trögt passning det är, men man pressar väl på det, kraften genom kulorna?

Den blanka ringen som sitter på fingrarna i tryckplattan(den lagret trycker mot), är väl en del av tryckplattan och kan väl inte bytas?

// AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

pannan

#34 » 08:36:09, 08-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej Du med LS85:an... har följt er kommunikation och väntar på hur det kommer att lösa sej för Dej då jag har en S80 med lika problem. min har hamnat i något mittenläge så den driver över huvud taget inte alls. Dessutom fick jag helt plötsligt inte in 3:ans växel men detta hände för c:a 1 år sen så jag tror inte det har något samband, Bilen är en fd. brandbil och har inte många mil (38 tusen) men den står oanvänd 360 dagar om året så det är inte konstigt att det kärvar lite när den ska igång.
pannan
1 inlägg
 
Blev medlem: 22:33:59, 25-09-2013
Sverige
Maskintyp: Lastbil

AN (trådstartaren)

#35 » 11:50:39, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver lite hjälp att förstå planetväxeln.
I beskrivningen på min låda står det att från huvudväxellådan förs kraften till ringhjulet. Utgående axeln är kopplad till planethjulen. Solhjulet är monterad på synkroniseringsanordningen, som utgående axel går tvärs igenom.

Läser man om GR lådan står det att huvudväxellådan driver solhjulet, och planethjulen är kopplade till utgående axel.

Kraften kommer genom planetväxeln från olika håll då? Då måste väl ena lådan växla upp och den andra växla ner. Båda kör väl också 1:1?

Bifogar en PDF, där de två första lådorna motsvarar min, och de två sista sidorna GR lådan. Tacksam för hjälp om någon har lust att förklara.
//AN
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#36 » 17:55:57, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering påmitt projekt.
Tänkte motera tillbaka lådan i helgen, men när jag demonterade de sista resterna av urtrampningslagret från dess nav hållare, samt rengjorde hållaren märkte jag att den tagit skada av roterande lager. Nya lagret gick att montera väldigt lätt, vilket innebar att innerdelen på lagret kunde rotera på fästet. Behöver ha tag på nytt fäste.
Han som jag brukar prata med på scania-återförsäljaren var sjuk idag, så jag ska prova att ringa i morgon igen, för att höra om den fortfarande finns att få tag på.
Om den inte finns på lager längre, var ska man leta då? Finns det någon firma som har lager på gamla scania delar, eller på någon skrot kanske?
Så här ser den ut.

Bild


Sen undrar jag vad denna burk är till? Detta är väl inte spritburken? Låg lite rosa sörja på botten, som inte luktade det minsta sprit. Kompressorn suger väl luft genom spritburken? Finns det någon bra teoribok, om tryckluftssystemet på gamla lastbilar? Har ganska begränsad erfarenhet av det, fick lite träning i lumpen, men det är snart 20år sedan.


Mvh Anders


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

arnold torparn

#37 » 18:05:59, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders.
Den lilla burken av plast är spritburken.
Körskoleboken tungtrafik har väl något om
tryckluftsbromsar.


mvh Arnold
Användarvisningsbild
arnold torparn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:06:32, 28-01-2010
Ort: smålands gräns västergötland Norra Unnaryd
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo fl 6, hymas 42

Turbodiesel

#38 » 18:07:08, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det en tioväxlad? tror jag har en sådan lagerhållare (känner iaf igen utseendet), om inte Scania eller Klingeroths (gammalkil) har (du var väl från de trakterna?), .


Den bakre burken är för spriten, den främre för styrservon.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#39 » 18:24:56, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Var det en tioväxlad? tror jag har en sådan lagerhållare (känner iaf igen utseendet), om inte Scania eller Klingeroths (gammalkil) har (du var väl från de trakterna?), .


Den bakre burken är för spriten, den främre för styrservon.



Jo det var den bakre jag tänkte på.
Följer jag den slangen, borde den gå till insuget på kompressorn då? För meningen är att den ska suga "sprit-ångor" väl?
Jag är från värmland men de skickar väl om det blir aktuellt.
Lådan är en GS760 split-låda, så den kallas väl inte 10växlad. Du kan ju kika om du har en, fall jag inte får tag på någon annan.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#40 » 18:50:50, 05-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var lådan på ålats igen. Inte kört så mycket, bara ut ur verkstaden. Men kopplingen verkar fungera, och är mycket tystare an förrut.

Några mer frågor.
Jag har tänkt få igång varvräknaren men nummer 24 på nedanstående bild verkar fattas. Den har utgått hos scania. Holmsjö hade ingen. Vinkelväxeln tror jag är vdo.
Något förslag var man kan hitta en?

Var kan man få tag i en universal ljuddämpare till lastbil? Den är ganska rutten, den som sitter på nu?

Finns det någon vattenutskiljare på luftsystemet? Eller är det spriten och daglig tömmning av tankarna som fixar fukten?

//AN


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#41 » 19:13:22, 05-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad bra att operationen med kopplingen lyckades. :thumme: (var är bilderna :wave: )

Angående ljudämpare ( och kanske vinkelväxel) så skulle jag föreslå en lasbilsskrot ....(ny dämpare till en LB brukar börja på 5000:- och uppåt... :snow: )

Det är bara spritburken och dränering som håller systemet frysfritt....så fullsprit, kolla efter bubblor och dränera tankar när du kör på hösten/vintern/våren.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henric Johansson

#42 » 19:16:41, 05-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en orginal trekantig ljuddämpare till min 110 lbs i Holmsjö för 1000kr. Rostig men i skapligt skick.
Tänkte det blir enklare att bygga nytt system när några fästpunkter stämmer.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

AN (trådstartaren)

#43 » 19:43:29, 05-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske bara rullar en extra plåt runt ljuddämparen så länge.Tänkt om det fanns något kina-universal.

Lägger ut lite bilder till helgen. Får lägga ut en bild på special-vagnen jag byggde till lådan.

Jörgen, du hade ju helt rätt när du såg spåner på några av de första bilderna jag lade ut.

Fick tag på ett bättre begagnat centrum/hållare till urtrampningslagret på Holmsjö. Då såg jag vad slitet originalet var. Fattades någon millimeter stål på den. Urtrampnings lagrets innerring hat nog roterat en hel del.

Har ni några rek angående oljor till växellådan och motorn.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#44 » 10:59:53, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilen fungerar bra i kopplingen, och växlar mellan hög och låg.
Men lyckan blev ju inte långvarig. Märkte att det hängde en droppe olja under växellådan. Trodde först jag spillt när jag fyllde upp lådan. Hade ju bort planetväxeln, då försvann ju lite olja, så jag fyllde på när lådan var monterad igen. Fyllde kanske 1,5 liter mer an vad som rann ut, så nivån hade varit lite låg. Hade ju spolat av lådan innan jag skruvade ner den från bilen, men på ena sidan va det lite ingrodd lort kvar, så jag avfettade och gjorde en grundlig rengjörning av området. Ser då att det är en spricka i lådan :(
Den har nog varit där länge, men det började väll läcka när jag fyllde upp lådan, eller så har smutsen tätat lådan.
Kan man borra ett hål i varje ände av sprickan och dra i en stoppskruv, för att förhindra att den sprider sej? Och sedan täta sprickan kemisk? Svetsar man drar sej väl materialet?
Eller man förstör materialet? Eller så är det inte svetsbart alls?
Eller kan man "kallsvetsa" på ytan bara för att täta?

//AN

Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#45 » 19:18:45, 25-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ändå ska chansa och täta sprickan så prova PU-fog (tex "limmar och tätar" .... sikaflex.... eller vad den lokala bygghandeln har...) den tål som regel olja/diesel ä flexibel om sprickan skulle röra sig och förstör inte godset i lådan.

man kan borra ett hål för att stoppa sprickan....men du måste veta att du är utanför där det spruckit för att det ska funka....(och att du inte borrar in i en lagerhållare ed i lådan.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se