Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 12 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#166 » 15:27:41, 27-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vad en bakaxel, till denna lastbilen, utan hjul kan tänka väga?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


raggsockan

#167 » 00:35:24, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sås läst igenom hela tråden , fin fint jobb mä gammlingen :thummar:

mera :photograph: :skriva2: :photograph: :thummar:

:mon:

1 person gillar det här inlägget.
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
subaru legacy 92
ett schysst järnspett

AN (trådstartaren)

#168 » 17:41:02, 24-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, Raggsockan.

Jo blir nog mer bilder snart, ska ju reparera diffspärren och byta ett lager.
Tyvärr är diff-cylindern sprucken, men jag hoppas att det går att få tag på en bättre begagnad.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#169 » 13:19:11, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på en sak. Det blir ganska stora kostnader för att få till ett godkänt drag på denna bilen eller? Draget som sitter nu är ju klassat som bogserögla eller nåt sådant. Kunde vara kul med något tidstypiskt släp. Men det kanske inte drogs så mycket med L85orna på tiden det begav sej. Är ju lite begränsad motoreffekt. Det är lite före min tid :smile:
Sen en anledning att ta CE-kort, som jag egentligen tänkt göra för 10år sedan.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#170 » 14:26:32, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med de "tidstypiska dragen" är att de kopplingsbesiktigades ( Ett besök på bilprovningen och ett kopplingsintyg utfärdades för varje vagn/släp som bilen skulle dra.) ....det var före kopplingsklassningen ( DA, DB, SA, SB mm) och före dagens system med tillåtna laster på draget.

Kopplingsbesiktning är vad jag vet avskaffad, men redan utfärdade intyg fortsätter att gälla. ( så vitt som jag förstår det så inne bär det att ska man dra ett släp med en gammal bil med gammalt drag så måste det finnas ett kopplingsintyg på just det ekipaget sedan tidigare för att det ska gå...)

Jag vet inte om det går att besikta om riktigt gammalt drag enligt nya regler... ( det kopplingsklassade kan besiktas om )
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ankarback

#171 » 18:17:02, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd, tog ett tag att läsa igenom :grin: Har själv en L80 -71 som jag köpte för ett tag sen. Fick många svar på funderingar jag haft av den här tråden. mvh Johan

1 person gillar det här inlägget.
ankarback
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:38:53, 16-04-2017
Ort: Huddinge
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L 80 S 50 årsmodell 1971

AN (trådstartaren)

#172 » 12:46:52, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt bra när avtappningspluggen till bakaxeln ser ut såhär.
Ser ut som det varit lite närkontakt.
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#173 » 13:00:06, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju vara närkontakt med ett verksadsgolv.....(hos tidigare ägare) .....om det inte är så att du vet att den var hel sist du bytte olja.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#174 » 13:18:41, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så kunde de ju varit.
Grejat lite till nu, och hittat denna.
Kanske en del av diff-cylindern?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#175 » 14:02:07, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, men kan vara lite vad som helst.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#176 » 14:06:20, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas få ur bakaxelklumpen idag, så man får lite klarhet.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#177 » 18:25:45, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var bakaxelväxeln ur.
Bild


Jo lite hade de hänt inne i där.
Bild


Vilka bakaxlar passar troligtvis?
Hittar ingen beteckning. Men bakaxelväxlarna har ju lite lika beteckningar om det nu är pga utväxlingen eller vad de tål?
Kan man tro att själva axeln är lika på de enkelaxlade 85/86 bilarna. Men att växeln kan skilja?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#178 » 18:56:50, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du knäckt en drivaxel nyss? Eller är det en gammal skada? ( diffspärren är ju körd, men den klarar du dig utan....Röret kring drivaxeln är ju iof. trevligt om det sitter där.... :klia: )

Jag skulle tro att det som skiljer är utväxling och ev. utförande ( navreduktion, boggi,.... ) .....i princip skulle nog vilken bakaxel som helst "passa" ( från 0- och 1- serie bilar ) ....lite beroende på hur mycket man "bygger om" ( tex så byts gänga till tryckluftsnipplarna på -1 serien, från tum till mm, har jag för mig)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#179 » 20:13:17, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag har inte knäckt nån axel. Men det är en lite mystisk sak på höger medbringare, till drivaxeln. Den längst ut i navet. Den är svetsad, runt hela omkretsen på drivaxeln. Sen verkar drivaxeln sitta fast i medbringare. Inte undersökt närmare. Kan splinsen ha gett sej, och drivaxeln blivit svetsad i medbringaren? Borde väl inte hålla så länge kanske? Tyvärr ingen bild på det.

Vad är funktionen för drivaxelrören? På den trasiga sidan håller det ju diffspärren, men det är väl inte huvudsakliga funktionen, men sitter ju rör på andra sidan också.


Nån som bytt hela bakaxeln, och vet om det är besvärligt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#180 » 20:23:04, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rören hjälper till lite med att hålla oljan på rätt ställe, men "bästa funktionen" är att röret håller drivaxeln på plats när man kör av den, så det är lätt att byta. ( skruva av navkåporn, ta ut drivaxlarna, och eventuellt stöta ut axelbiten som är kvar med en stång från motsatt sida)

Röret är trasigt pga. att en drivaxel brustit (skruvat brott) och bitarna har tryckt sönder röret. ( vill du kan du bara montera i hop utan rör och se glad ut......eller så byter du mittenbiten på röret, mot något i samma diameter.)

Men du blir som sagt utan diffspärr, utan nya delar dit.

( personligen kan jag vara utan diffspärren, när man behöver den så är man som regel så "lång i skiten" att man ändå behöver hjälp.....det enda som man så lyckas med när man använder diffspärren är att bilen "går i sidled" eller gräver ned sig mer, och kommer i ännu sämre läge för den nästan oundvikliga bärgningen.....)

Det som är besvärligast med att byta bakaxel är att försöka rädda fjäderkrämporna (de är oftast rostade stumt, och det slutar med att man skär av dom, och får köpa nya.....ganska dyrt!) Grejerna är ju lite tunga, men det finns det ju lösningar för. ( den beror det ju på vad du får fatt i för axel, om du måste flytta över mycket grejer, från din.....eller om det bara är att "bulta dit" och köra.

Kolla måtten på knutkorset för mellanaxeln, placering av bromsklockor och fjäderstockar....stämmer det bör det passa.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Älmeboda Maskinservice

Olssons i Ellös

OilQuick

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates