Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 14 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#196 » 14:11:16, 12-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då va det testkört. Verkar fungera. Diffspärren fungerar. Inte kört så mycket så jag vet om det blev bättre eller sämre med nya utväxlingen.
Skulle vilja testa hastighetsmätaren. Gps? Finns det någon bra tillförlitlig app till telefonen?

Tittar lite på oljeläckage nu, på motorn. Hänger en droppe under regulatorn på dieselpumpen. Den stora packningen eller vid någon av axlarna?
Hänger en droppe under cyclonrenaren och droppar på två av skruvarna som håller ihop den. Något vanligt ställe på den som läcker?

Får väl bli motortvätt, och närmare undersökning.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



AN (trådstartaren)

#197 » 18:20:04, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade glömt att stänga av inkopplingen till hydraulpumpen sist jag ställde ner lastbilen.
Startade och gick iväg och en sväng nät jag väntade på att den skulle bygga lufttryck. När jag kom tillbaka hörde jag att kopplingen till pumpen låg och gnagde. Hörd det int när jag gick, då det var lufttomt och den hade inte börjat att lägga i sej.
Brukar det bli dyrt och besvärligt att göra så :???:
Eller bara dyrt. Eller bara besvärligt.

Brukar det sitta någon varningslampa på brytaren.
Bästa vore väl om ventilen gick tillbaka till utgångsläge när det blir lufttomt?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#198 » 18:58:44, 22-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak på nästan alla gamla bilar, man får hålla koll på vad man gör, finns ingen elektronik eller annat som hjälper till. Du kan ju bygga om med återfjädrande knapp för att slå till (och en brytande för att slå av), och relä med hålkrets för att komma runt problemet. :klia:

Mest dyrt (alternativt besvärligt att få tag i billig reservdel :grin: )

Funkar inte kraftuttaget nu? ( de brukar tåla lite misshandel, men det är ju inte bra....)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#199 » 01:03:03, 23-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de fungerar,inga problem att koppla i eller ur, och inga missljud.
Men gjorde lite ont i hjärtat när jag insåg vad som hänt :sad:

Men glömmer nog aldrig mer att trycka in knappen efter jag tippat eller kört kran, och glömmer nog heller aldrig att kontrollera innan jag startar bilen.
Ja ja får se det positiva i att jag har en 46 år gammal Lastbil som egentligen fungerar utmärkt trots en del misstag från ägaren :grin:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#200 » 12:58:50, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva bakaxeln är väl inget att spara? Fick ju en över när jag köpte en reservdelsaxel. Bara spara själva utväxlingen, bromstrummor, bromsband, lager slitning, druvaxlar och medbringare?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#201 » 14:38:58, 03-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enda anledningen att spar på en trasig axel är att den är ett ganska bra "katalogsystem" för delarna. ( när de är demontarade och undanlaggda gäller det att hitta rätt del på rätt ställe när man behöver den. ( tex. piggen som håller fjädern till bromsbacken... :klia: ...eller är det här skruvarna till kronhjulet? .....till Scania eller till Ferguson ?) ja, det kan vara nitat, det var bara ett exempel...
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2

#202 » 12:02:29, 05-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning, jag körde ju en del Scania modeller på min tid ( skak fyran, 36an 55, 56, 66, 76 och 110 sant några nyare frambyggda) men skruvade inte mycket med dem, var bilen på verkstan fick man ta ena annan bil... Bakaxel problemet du råkade ut för var vanligt, jag drog själv av en drivaxel på en 76 a och enligt instruktionen från Åkaren flyttade jag inte bilen ur fläcken utan inväntade servickillen som kom ut och bytte axel, fanns de som lade i diffspärren och flyttade bilen ur vägen men om drivaxeln gått av inne i diffen och någon flisa lossat så orsakade det sådana skador du fann. I att fall blockerade jag en del av fyllestippen i en timme men sedan var det bara att köra igen :grin: Annars var Volvos bakaxlar bättre, med nav reduktionen var det ingen som drog en drivaxel på dem. Körde mycket Volvo också, min favorit var NB88, gillade aldrig köra rambyggda bilar lika mycket, körde mycket snöplog på vintern och inget som går upp mot några meter motorhuv framför sig innan snösprutet från plogen lägger upp en ridå man försöker se igenom i mörkret.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

AN (trådstartaren)

#203 » 00:12:16, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som bytt tätningen bakom medbringaren i bakaxeln?
Har skaffat packbox och tätning nr 18. Men shimset nr17 tätar av sej själv?
Sedan funderar jag på varför medbringaren ska pressas på med 10ton? Behöver det vara sådan presspassning i ett splines-förband?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#204 » 11:54:40, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad kommer 10 ton i från ?

Medbringaren brukar demonterar och monteras med en avdragare/monteringsverktyg ....men 10 tons kraft tror jag inte behövs.

..... :klia: ....eller har du läst instruktionen för justering av lagerförspänning med spcialverktyg och fjäder våg i verkstadspress .... :klia: ....i så fall är 10 ton (eller vad den nu står) för att "simulera" åtdragningskraften på lagret när allt är färdig monterat.

Är det läckage vid shimsen ? ( är det tätt var för då plocka i det?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#205 » 16:28:39, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var i detta avsnittet jag såg 10 ton.
Bild

Nej det läcker inte vid shimset nu. Tänkte om det skulle börja läcka, när jag plockar ut axeln. axeln. Men axeln kanske inte behöver ut, man kanske får tillbaka medbringaren ändå.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#206 » 19:02:35, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står också att medbringaren ska gå lätt hela vägen ned.... Min uppfattning är att "10 ton" är för att säkerställa att lagren ( som troligen monteras på sidan innan) har satt sig fullt. Det har inget med montaget av själva medbringaren att göra, om du bara lossar medbringaren för att byta tätningen, och sedan återmonterar medbringaren igen...
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#207 » 21:33:23, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ls76

#208 » 22:09:55, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?

Var väl 76ans chassi har jag för mej.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

AN (trådstartaren)

#209 » 22:34:42, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det står också att medbringaren ska gå lätt hela vägen ned.... Min uppfattning är att "10 ton" är för att säkerställa att lagren ( som troligen monteras på sidan innan) har satt sig fullt. Det har inget med montaget av själva medbringaren att göra, om du bara lossar medbringaren för att byta tätningen, och sedan återmonterar medbringaren igen...

Så är det nog. Kände lite på medbringaren på reservaxeln, och den behövde några lätta knackningar med en gummiklubba så lossnade den.





LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?

Men vad är poängen egentligen. För både växellåda och bakaxel är väl samma som 110, på 85an?
Någon stor skillnad på vikten borde det väl inte bli heller? Kan väl inte vara så betydande skillnad i vikt på en DS11 mot en DS8a?
Inte bränsleförbrukning heller väl? Men bränslet var väl inte så dyrt på den tiden heller?
Och den extra effekten i en ds11 borde väl vara en fördel?
Någon typ av skatteregler?

Är nosen längre på en 110 mot en 85a?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

LeifAndersson

#210 » 08:27:57, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ändå en viss viktbesparing, och det har ju alltid funnits behov av "tuffare" bilar som inte behöver vara så motorstarka. Skillnaden på bränsleförbrukning var nog större på den tiden på en större och mindre motor än vad det är i dag. Det var ett vanligt koncept förr, även Volvo hade ju "synvillan", en viking med starkemotor.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se