ls76 skrev:LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?
Var väl 76ans chassi har jag för mej.
Hälsn.
Bosse
Murre o2 skrev:ls76 skrev:LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?
Var väl 76ans chassi har jag för mej.
Hälsn.
Bosse
Kan tillfoga att L66 hade 140 hk och lastade lika mycket som L76 som hade minst 190 hk med sugmotorn, med Turbo runt 260 om jag minns rätt... Glömmer aldrig när växlarna tog slut i en brant backe när jag hade fullt lass med några ton överlass som hade på den tiden... Jag fick backa ned igen och ta en annan väg
qqq skrev:Vilket får en att undra varför sverige/ europa hade så svaga motorer i sina lastbilar, jämfört med samtida amerikanska lastbilar. Europeiska motorer var så svaga, så att västtyskland i slutet på 60-talet instiftade ett lagkrav på minst 8 hk/ton, vilket tvingade scania att ta fram V8an på 350 kusar, och volvo sin 330 hästare.
torbjorn_forsman skrev:qqq skrev:Vilket får en att undra varför sverige/ europa hade så svaga motorer i sina lastbilar, jämfört med samtida amerikanska lastbilar. Europeiska motorer var så svaga, så att västtyskland i slutet på 60-talet instiftade ett lagkrav på minst 8 hk/ton, vilket tvingade scania att ta fram V8an på 350 kusar, och volvo sin 330 hästare.
Ekonomiska skäl. På den tiden stod ju motorn för en stor del av kostnaden för en ny lastbil, högre effekt syntes direkt på inköpspriset vilket såklart gjorde att snåla åkare valde minsta möjliga motor. Bränsleekonomin kunde också vara avgörande, likaså att få så bra förhållande som möjligt mellan maxlast och totalvikt för ekipaget. Om transporterna gick lite långsammare pga motorsvaga bilar spelade ingen större roll så länge chaufförslönerna var låga. I många europeiska länder - dock inte Sverige - beskattades lastbilar efter motoreffekt eller cylindervolym, och i sådana länder var det såklart ännu mer intressant för åkaren att välja så liten och svag motor som möjligt.
Scania bonden skrev:En starkare motor är iregel alltid billigare i drift. Körde många fältprov åt Scania på 90 talet. Både på väg och framförallt med marinmotorer. Var iregel försökstation för nya applikationer med en hel del hysch hysch. På Karlskronavarvet å Muskö. Inte så mycket för fienden som för konkurrenter.
ls76 skrev:Skulle vilja se bild på enkelaxlad bil, har bara sett bilar med två eller fler axlar.
Hälsn.
Bosse
ls76 skrev:Lika förbaskat är en bil du syftar på 2axlad, har den 2 bakaxlar är det en boggiebil eller om man vill 3axlad.
Hälsn.
Bosse
Murre o2 skrev:Gäller att få till benämningarna rätt, som att en släpvagn alltid har minst två axlar, har den bara en är det en släpkärra
Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster