Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Lite frågor om en L85

259 inlägg • Sida 13 av 18
Diskutera veteran-Scanior här

AN (trådstartaren)

#181 » 22:31:47, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Röret är trasigt pga. att en drivaxel brustit (skruvat brott) och bitarna har tryckt sönder röret. ( vill du kan du bara montera i hop utan rör och se glad ut......eller så byter du mittenbiten på röret, mot något i samma diameter.)

Har det gått bitar ur drivaxeln som kilat sej emellan rör och drivaxel? Eller har diametern på axeln blivit större i själva brottet?



jörgen.ottosson skrev:
Det som är besvärligast med att byta bakaxel är att försöka rädda fjäderkrämporna (de är oftast rostade stumt, och det slutar med att man skär av dom, och får köpa nya.....ganska dyrt!)

Är det muttrarna som är besvärliga, eller även att få loss dem runt fjäderpaketet?
Köps hos Scania, fjäderfirma, eller lastbilstillbehörsleverantör. Tänkte om man skulle kolla pris.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



jörgen.ottosson

#182 » 23:10:49, 25-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:.....
Har det gått bitar ur drivaxeln som kilat sej emellan rör och drivaxel? Eller har diametern på axeln blivit större i själva brottet?
.....
Är det muttrarna som är besvärliga, eller även att få loss dem runt fjäderpaketet?
Köps hos Scania, fjäderfirma, eller lastbilstillbehörsleverantör. Tänkte om man skulle kolla pris.


Drivaxeln har gått helt av, och brottet har inte varit rakt utan "snett/vinklat" ( och då vet jag också att det är överbelastning som knäckt drivaxeln....vid utmattning blir brottet rakt.) och när man då försöker köra, så pressar bitarna varandra ut mot röret och "skrotar det" ....det är troligen också därför som medbringarkåpan är svetsad (botten gick ur den, av samma anledning)

Fjäderkrämpor köper man hos Scania, eller någon som säljer reservdelar/reparerar lastbilar. (det är muttern som rostar fast)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Martin.Eriksson

#183 » 08:08:01, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade ett liknande problem på min 76a förut..
Hitta massa delar i bakaxeln och efter lite skruva såg ja var dom kom ifrån..
Fick tag i en annan axel o bytte hela rasket. var ganska så enkelt då axeln ligger under fjäderpaket..
lite bilder..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

AN (trådstartaren)

#184 » 00:10:11, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev ju bra de Martin :smile:

Men tror jag ska byta de trasiga delarna.
Hämtade en axel idag.

Jörgen skrev att det kan vara besvärligt att lossa fjäderkrämporna, och inte otippat var de kapade på denna axel.

Men för att få kunna byta skruven som håller diff-cylindern. Den som sitter på baksidan av axeln. Verkar det som om fästet till bromsaxlarna måste bort.
Hur gör man det enklast.
Får väl spänna ihop klockorna, för man kan väl inte låta dem vara aktiverade(lufttomma), och och slacka på bromsnycklarna bara?
Sedan skjuta ut bromsaxlarna, och demontera fästet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#185 » 23:35:19, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En axel
Bild

Fanns lite bra att ha i den.

Bild

Tror jag använder bakaxelväxeln på den axeln jag köpte. Den som satt i har ganska kraftigt slitage, på den släta ytan på baksidan kronhjulet. Vet inte vad stor betydelse det har. Men man justerar ju en skruv till ett litet spel mot denna yta. Kan kronhjulet "böja" sej vid vissa belastningar annars?
Sedan gick den "nya" bakaxelväxeln tystare när man snurrade den.

Men...
Utväxlingen på den gamla fick jag till 4,8-1, och den nya 5,7-1.
Vet inte hur köregenskaper och kraft blir. Blir väl ca 15% snabbare.
Men växellådan är ju bytt till en nyare(tror jag), växellägena ligger iaf inte som originaldekalen på instrumentbrädan. Så den gamla kanske inte var rätt den heller. Gick ganska sakta på ettan.
Förslag eller synpunkter på bytet :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#186 » 07:52:59, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

4,8:1 ......bytt mot 5,7:1 .....blir väl långsammare? (mellanaxeln måste snurra 5,7 varv för att hjulet ska snurra 1 )

Lånar en bild från inlägg ovan,
Bild
"stödlagret" (lilla mässing stumpen man ser på baksidan av kronhjulet mitt på, på bilden) är för att hindra kronhjulet att flexa vid stor belastning. den ska inte ligga ann, utan ligga nära.

Kolla lite mer att mått stämmer innan du börjat flytta för mycket delar mellan axlarna.....ganska många axlar passa på bilen, men jag är inte säker på hur "inkråmet" passar mellan axelmodeller. :klia:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#187 » 13:51:04, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tänkte ju fel där. :vissla:
Jo tråkigt nog verkar det ganska omöjligt att identifiera dem, efter det att märkskylten ramlat av. Får studera lite vidare.

Vet ju inte hur hastighetsmätaren stämmer heller, nu när lådan är bytt. Hur fungerar det med alla utväxlingar? I hytten är de väl lika, men är det olika utväxlingar på huset där wire går in i växellådan?
Blir ju masa kombinationer, beroende på bakaxel, och kanske ev växellådor.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#188 » 10:16:13, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur monteras bromsnycklarna lämpligast på splinen i axenteraxen? Så man får det rätt på en gång, och inte behöver flytta dem på splinen senare när man justerar bromsarna?
Mina märkningar försvann tyvärr.

Fettet i de nya lagren, är väl lagom mängd? Eller ska det fyllas på med mer? Är väl inte bra med för mycket fett?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#189 » 10:37:20, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

montera i valfritt läge....

när du satt samman allt, släpp parkeringsbromsen om axeln är fjäderbromsad, skruva justeringen på bromsnyckel i det hål den går "lätt" ( oftast medurs) tills det tar "stopp" (= bromsbeläggen ligger an mot trumman), backa sedan justeringen 1/4-1/2 varv.....kolla att slaglängden på tryckstången är inom rätt område ( brukar vara runt 25-50mm, skiljer några mm mellan modellerna, men inte mycket )

Provbromsa! (säker ställ så du har broms)

Klar!
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#190 » 14:29:52, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som delarna i axeln passar. Verkar som det finns 3 typer, varav en är hypoid, så den går bort. Varit lite stillestånd i skruvandet, men ska fortsätta senare i veckan.

Men en fråga till. Genomföringen av vindrutetorkaraxeln är väldigt glapp. Där de går igenom karossen och är lagrade.
Byter man hela, eller bara nån bussning? Inte tittat så noga än, tänkte nån kanske vet?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#191 » 15:11:46, 08-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet inte om reservdelen finns att få tag i, jag skulle gissa att det blir att tillverka en bussning....(eller anpassa så en köpt passare)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#192 » 23:14:44, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som vet varför man har modifierat avluftningen, till bakaxeln. En förlängning har svetsats dit.

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#193 » 23:21:15, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: ...för sök att hindra olja från att stänka ut?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#194 » 23:24:56, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske så enkelt.

Det kastar väl bra med olja inne där.
Tittar man var nivåpluggen är sitter den ju ganska lågt.
Diffcylindern får ju inte mycket, och det når ju inte upp till drivaxelrören heller.
Men det skvätter väl och hamnar där de ska :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#195 » 23:19:32, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev bara en bild på hjullagermonteringen.
Bild

Diffcylinder monterad, och huset rengjort från skrot.
Bild

Sedan monterades slutväxeln och olja fylldes. Kanske blir provkörning i morgon, om oljan bestämt sej för att var kvar i bakaxeln. Fanns inga tätningar att köpa, så jag använde en röd Loctite flytande flänstätning.

Men sen såg jag detta.Vet inte vad besvärligt det är att få i en ny bult?
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se