Sida 13 av 18

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 22:31:47, 25-07-2017
av AN
jörgen.ottosson skrev:Röret är trasigt pga. att en drivaxel brustit (skruvat brott) och bitarna har tryckt sönder röret. ( vill du kan du bara montera i hop utan rör och se glad ut......eller så byter du mittenbiten på röret, mot något i samma diameter.)

Har det gått bitar ur drivaxeln som kilat sej emellan rör och drivaxel? Eller har diametern på axeln blivit större i själva brottet?



jörgen.ottosson skrev:
Det som är besvärligast med att byta bakaxel är att försöka rädda fjäderkrämporna (de är oftast rostade stumt, och det slutar med att man skär av dom, och får köpa nya.....ganska dyrt!)

Är det muttrarna som är besvärliga, eller även att få loss dem runt fjäderpaketet?
Köps hos Scania, fjäderfirma, eller lastbilstillbehörsleverantör. Tänkte om man skulle kolla pris.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:10:49, 25-07-2017
av jörgen.ottosson
AN skrev:.....
Har det gått bitar ur drivaxeln som kilat sej emellan rör och drivaxel? Eller har diametern på axeln blivit större i själva brottet?
.....
Är det muttrarna som är besvärliga, eller även att få loss dem runt fjäderpaketet?
Köps hos Scania, fjäderfirma, eller lastbilstillbehörsleverantör. Tänkte om man skulle kolla pris.


Drivaxeln har gått helt av, och brottet har inte varit rakt utan "snett/vinklat" ( och då vet jag också att det är överbelastning som knäckt drivaxeln....vid utmattning blir brottet rakt.) och när man då försöker köra, så pressar bitarna varandra ut mot röret och "skrotar det" ....det är troligen också därför som medbringarkåpan är svetsad (botten gick ur den, av samma anledning)

Fjäderkrämpor köper man hos Scania, eller någon som säljer reservdelar/reparerar lastbilar. (det är muttern som rostar fast)

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 08:08:01, 26-07-2017
av Martin.Eriksson
Hade ett liknande problem på min 76a förut..
Hitta massa delar i bakaxeln och efter lite skruva såg ja var dom kom ifrån..
Fick tag i en annan axel o bytte hela rasket. var ganska så enkelt då axeln ligger under fjäderpaket..
lite bilder..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 00:10:11, 27-07-2017
av AN
Blev ju bra de Martin :smile:

Men tror jag ska byta de trasiga delarna.
Hämtade en axel idag.

Jörgen skrev att det kan vara besvärligt att lossa fjäderkrämporna, och inte otippat var de kapade på denna axel.

Men för att få kunna byta skruven som håller diff-cylindern. Den som sitter på baksidan av axeln. Verkar det som om fästet till bromsaxlarna måste bort.
Hur gör man det enklast.
Får väl spänna ihop klockorna, för man kan väl inte låta dem vara aktiverade(lufttomma), och och slacka på bromsnycklarna bara?
Sedan skjuta ut bromsaxlarna, och demontera fästet?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:35:19, 27-07-2017
av AN
En axel
Bild

Fanns lite bra att ha i den.

Bild

Tror jag använder bakaxelväxeln på den axeln jag köpte. Den som satt i har ganska kraftigt slitage, på den släta ytan på baksidan kronhjulet. Vet inte vad stor betydelse det har. Men man justerar ju en skruv till ett litet spel mot denna yta. Kan kronhjulet "böja" sej vid vissa belastningar annars?
Sedan gick den "nya" bakaxelväxeln tystare när man snurrade den.

Men...
Utväxlingen på den gamla fick jag till 4,8-1, och den nya 5,7-1.
Vet inte hur köregenskaper och kraft blir. Blir väl ca 15% snabbare.
Men växellådan är ju bytt till en nyare(tror jag), växellägena ligger iaf inte som originaldekalen på instrumentbrädan. Så den gamla kanske inte var rätt den heller. Gick ganska sakta på ettan.
Förslag eller synpunkter på bytet :smile:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 07:52:59, 28-07-2017
av jörgen.ottosson
4,8:1 ......bytt mot 5,7:1 .....blir väl långsammare? (mellanaxeln måste snurra 5,7 varv för att hjulet ska snurra 1 )

Lånar en bild från inlägg ovan,
Bild
"stödlagret" (lilla mässing stumpen man ser på baksidan av kronhjulet mitt på, på bilden) är för att hindra kronhjulet att flexa vid stor belastning. den ska inte ligga ann, utan ligga nära.

Kolla lite mer att mått stämmer innan du börjat flytta för mycket delar mellan axlarna.....ganska många axlar passa på bilen, men jag är inte säker på hur "inkråmet" passar mellan axelmodeller. :klia:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 13:51:04, 28-07-2017
av AN
Jo tänkte ju fel där. :vissla:
Jo tråkigt nog verkar det ganska omöjligt att identifiera dem, efter det att märkskylten ramlat av. Får studera lite vidare.

Vet ju inte hur hastighetsmätaren stämmer heller, nu när lådan är bytt. Hur fungerar det med alla utväxlingar? I hytten är de väl lika, men är det olika utväxlingar på huset där wire går in i växellådan?
Blir ju masa kombinationer, beroende på bakaxel, och kanske ev växellådor.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 10:16:13, 30-07-2017
av AN
Hur monteras bromsnycklarna lämpligast på splinen i axenteraxen? Så man får det rätt på en gång, och inte behöver flytta dem på splinen senare när man justerar bromsarna?
Mina märkningar försvann tyvärr.

Fettet i de nya lagren, är väl lagom mängd? Eller ska det fyllas på med mer? Är väl inte bra med för mycket fett?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 10:37:20, 30-07-2017
av jörgen.ottosson
montera i valfritt läge....

när du satt samman allt, släpp parkeringsbromsen om axeln är fjäderbromsad, skruva justeringen på bromsnyckel i det hål den går "lätt" ( oftast medurs) tills det tar "stopp" (= bromsbeläggen ligger an mot trumman), backa sedan justeringen 1/4-1/2 varv.....kolla att slaglängden på tryckstången är inom rätt område ( brukar vara runt 25-50mm, skiljer några mm mellan modellerna, men inte mycket )

Provbromsa! (säker ställ så du har broms)

Klar!

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 14:29:52, 08-08-2017
av AN
Verkar som delarna i axeln passar. Verkar som det finns 3 typer, varav en är hypoid, så den går bort. Varit lite stillestånd i skruvandet, men ska fortsätta senare i veckan.

Men en fråga till. Genomföringen av vindrutetorkaraxeln är väldigt glapp. Där de går igenom karossen och är lagrade.
Byter man hela, eller bara nån bussning? Inte tittat så noga än, tänkte nån kanske vet?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 15:11:46, 08-08-2017
av jörgen.ottosson
jag vet inte om reservdelen finns att få tag i, jag skulle gissa att det blir att tillverka en bussning....(eller anpassa så en köpt passare)

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:14:44, 09-08-2017
av AN
Nån som vet varför man har modifierat avluftningen, till bakaxeln. En förlängning har svetsats dit.

Bild

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:21:15, 09-08-2017
av jörgen.ottosson
:klia: ...för sök att hindra olja från att stänka ut?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:24:56, 09-08-2017
av AN
Kanske så enkelt.

Det kastar väl bra med olja inne där.
Tittar man var nivåpluggen är sitter den ju ganska lågt.
Diffcylindern får ju inte mycket, och det når ju inte upp till drivaxelrören heller.
Men det skvätter väl och hamnar där de ska :klia:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:19:32, 10-08-2017
av AN
Blev bara en bild på hjullagermonteringen.
Bild

Diffcylinder monterad, och huset rengjort från skrot.
Bild

Sedan monterades slutväxeln och olja fylldes. Kanske blir provkörning i morgon, om oljan bestämt sej för att var kvar i bakaxeln. Fanns inga tätningar att köpa, så jag använde en röd Loctite flytande flänstätning.

Men sen såg jag detta.Vet inte vad besvärligt det är att få i en ny bult?
Bild