Sida 15 av 18

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 08:47:28, 29-06-2018
av Murre o2
Körde en L66 med stenvagga i ett år för Kronbergs Åkeri på Ringön, trött och slet koppling då man var tvungen att slira mer på kopplingen vid start när den var fullastad och stod i backe eller på mjukt underlag. Frågade åkaren varför han köpt 66 med sin klena motor istället för 76 och det var ren snålhet. Det slog tillbaka, en ny kille vi hade körde slut på kopplingen på en vecka, han fick gå... När Åkaren köpte en ny bil till fjärrtrafiken köpte han med den nya V8 motorn för att han räknade med att det skulle löna sig i längden på slitaget så han lärde av misstagen. Men 66an var tröttare än 55an tack vare den större vikten motorn fick släpa på.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:23:18, 29-06-2018
av AN
Svetsat ihop ett verktyg till tätningsbytet.
Skurna plåtar från Hjobulten.
Bild

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 10:51:39, 01-07-2018
av Murre o2
ls76 skrev:
LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?

Var väl 76ans chassi har jag för mej.
Hälsn.
Bosse

Kan tillfoga att L66 hade 140 hk och lastade lika mycket som L76 som hade minst 190 hk med sugmotorn, med Turbo runt 260 om jag minns rätt... Glömmer aldrig när växlarna tog slut i en brant backe när jag hade fullt lass med några ton överlass som hade på den tiden... Jag fick backa ned igen och ta en annan väg :huh:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 11:42:57, 01-07-2018
av qqq
Murre o2 skrev:
ls76 skrev:
LeifAndersson skrev:L85 är ju en L80 motor i ett 110 chassi? Likadant med 81 och 86 men hur var det med L66, har för mig att det också var en bastard på något vis, men vad var det för mystisk parning?

Var väl 76ans chassi har jag för mej.
Hälsn.
Bosse

Kan tillfoga att L66 hade 140 hk och lastade lika mycket som L76 som hade minst 190 hk med sugmotorn, med Turbo runt 260 om jag minns rätt... Glömmer aldrig när växlarna tog slut i en brant backe när jag hade fullt lass med några ton överlass som hade på den tiden... Jag fick backa ned igen och ta en annan väg :huh:

Vilket får en att undra varför sverige/ europa hade så :djaevul: svaga motorer i sina lastbilar, jämfört med samtida amerikanska lastbilar. Europeiska motorer var så svaga, så att västtyskland i slutet på 60-talet instiftade ett lagkrav på minst 8 hk/ton, vilket tvingade scania att ta fram V8an på 350 kusar, och volvo sin 330 hästare.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 13:01:04, 01-07-2018
av torbjorn_forsman
qqq skrev:Vilket får en att undra varför sverige/ europa hade så :djaevul: svaga motorer i sina lastbilar, jämfört med samtida amerikanska lastbilar. Europeiska motorer var så svaga, så att västtyskland i slutet på 60-talet instiftade ett lagkrav på minst 8 hk/ton, vilket tvingade scania att ta fram V8an på 350 kusar, och volvo sin 330 hästare.


Ekonomiska skäl. På den tiden stod ju motorn för en stor del av kostnaden för en ny lastbil, högre effekt syntes direkt på inköpspriset vilket såklart gjorde att snåla åkare valde minsta möjliga motor. Bränsleekonomin kunde också vara avgörande, likaså att få så bra förhållande som möjligt mellan maxlast och totalvikt för ekipaget. Om transporterna gick lite långsammare pga motorsvaga bilar spelade ingen större roll så länge chaufförslönerna var låga. I många europeiska länder - dock inte Sverige - beskattades lastbilar efter motoreffekt eller cylindervolym, och i sådana länder var det såklart ännu mer intressant för åkaren att välja så liten och svag motor som möjligt.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 16:15:38, 01-07-2018
av Murre o2
Jo Kronberg köpte på 4 L66 på ett bräde så han såg en rejäl besparing mot att köpa 4 st L76. 140 hk räknades som fullt tillräckligt för en lastbil på den tiden. Idag är det nästan i underkant med 140 hk i en modern disel driven personbil... Orsaken till att jag försökte ta den branta backen var att polisen hade satt upp en våg kontroll och vägde misstänka lastbilar på stora vägen. Som vanligt hade jag överlass så jag försökte ta en annan väg runt kontrollen. Nu fick jag chansa ändå och hade tur. Polisen som vinkade in bilarna stod på andra sidan vägen och det kom en ström av personbilar åt det hållet så när han såg mig började han trampa med fötterna men vågade inte vräka sig ut framför personbilarna så jag slank förbi :grin: Jag körde mycket på ackord för Gatukontoret så lite mer motor hade gjort gott men man tjänar inte så mycket tid ändå om man kör inom stor Göteborg, trafikljus och övrig trafik bromsar ändå .

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 21:11:25, 01-07-2018
av qqq
torbjorn_forsman skrev:
qqq skrev:Vilket får en att undra varför sverige/ europa hade så :djaevul: svaga motorer i sina lastbilar, jämfört med samtida amerikanska lastbilar. Europeiska motorer var så svaga, så att västtyskland i slutet på 60-talet instiftade ett lagkrav på minst 8 hk/ton, vilket tvingade scania att ta fram V8an på 350 kusar, och volvo sin 330 hästare.


Ekonomiska skäl. På den tiden stod ju motorn för en stor del av kostnaden för en ny lastbil, högre effekt syntes direkt på inköpspriset vilket såklart gjorde att snåla åkare valde minsta möjliga motor. Bränsleekonomin kunde också vara avgörande, likaså att få så bra förhållande som möjligt mellan maxlast och totalvikt för ekipaget. Om transporterna gick lite långsammare pga motorsvaga bilar spelade ingen större roll så länge chaufförslönerna var låga. I många europeiska länder - dock inte Sverige - beskattades lastbilar efter motoreffekt eller cylindervolym, och i sådana länder var det såklart ännu mer intressant för åkaren att välja så liten och svag motor som möjligt.

Jag vet inte om jag köper de där argumenten så där. Merkostnaden för såg en 50% starkare motor måste vara ganska marginella för redan etablerade motortillverkare som volvo och scania. Inga certifieringskonstnader. visserligen borde drivlinan i övrigt förstärkas, men det borde inte vara någon större match att dimensionera för ingenjörerna. Det var inga dumskallar som höll i räknestickorna.
Viktökningen borde också vara rel liten.

GM hävdade att det absolut billigaste sättet att göra en motor starkare var bara att göra den större. Marginellt dyrare. därför införde GM 396/427/454 när de ville ha starkare motorer jft med 265/302/ 327/350 osv.
En större dieselmotor behöver inte bli speciellt törstigare. Enligt scania kan tom en starkare motor bli billigare på sikt då den inte behöver slita så hårt. Och för åkerier att tid pengar...
Jag tror att svenska chaffisar var rel välbetalda på 50-60 talet jämfört med andra chaffisar i europa, så lönekostnaderna var inte obetydliga. Scania hävdade att körtiden stockholm till luleå blev 3 timmar kortare med 140-in jft med en 110a.

Vad jag vet så tog försäljningen av scania fart i italien och norge just pga av den starkare motorn i 140-in.

Jag har aldrig hört att tunga lastbilar har beskattats baserat på motorstyrka, men däremot personbilar. Det brukar vara tjänstevikt/totalvikt och längd på lastbilar. Vet du något lands som har beskattat på motorstyrka på lastbilar ?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 21:25:59, 01-07-2018
av Scania bonden
En starkare motor är iregel alltid billigare i drift. Körde många fältprov åt Scania på 90 talet. Både på väg och framförallt med marinmotorer. Var iregel försökstation för nya applikationer med en hel del hysch hysch. På Karlskronavarvet å Muskö. Inte så mycket för fienden som för konkurrenter.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 09:02:45, 02-07-2018
av Murre o2
Scania bonden skrev:En starkare motor är iregel alltid billigare i drift. Körde många fältprov åt Scania på 90 talet. Både på väg och framförallt med marinmotorer. Var iregel försökstation för nya applikationer med en hel del hysch hysch. På Karlskronavarvet å Muskö. Inte så mycket för fienden som för konkurrenter.

Nästa Åkare jag körde för satsade på att större motor blir billigare i längden och köpte två nya Volvo N88, den ena var enkelaxlad. Såldes nog inte många sådana, N 86 eller F 86 som han redan hade en var ju vanligare som enkelaxlade lastbilar. Jag körde en och annan N86 så jag kunde jämföra och N 88 an var flera ton tyngre när man omvägde den vilket minskade fördelen av den större motorn lite. Men jag föredrog N88 i alla fall, fast jag körde mest LB 88 an och föredrog den. Gick ju mjukare och bekvämare tom med boggin hissad, enkelaxlade blev alltid stötigare tomma. Men bränsleförbrukningen har jag ingen koll på på någon bil. Man tankade fullt varje kväll på Åkeriets pump och kollade inte eller skrev upp hur många liter. Det enda jag kan säga var att L 66 an jag körde inte klarade två arbetsdagar på en tankning, jag hoppade över tankningen en kväll när det var lång kö till pumpen och eftersom tankmätaren var trasig så hade jag ingen koll utan körde tanken tom dagen efter. Blev att ringa Åkaren för hjälp, han blev sur. Ennu surare blev han nästa dag när jag fick stopp igen fast jag tankat :???: Åkaren trodde mig inte först men dagen efter insåg han vad som hänt när på morgonen en annan bil stod med tanklocket uppe och slangningsutrustning bredvid. Bränsletjuvar hade varit framme....

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 16:57:32, 02-07-2018
av ls76
Skulle vilja se bild på enkelaxlad bil, har bara sett bilar med två eller fler axlar.
Hälsn.
Bosse

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 19:56:48, 02-07-2018
av Murre o2
ls76 skrev:Skulle vilja se bild på enkelaxlad bil, har bara sett bilar med två eller fler axlar.
Hälsn.
Bosse

Enkelaxlad syftar givetvis på antalet bakaxlar på en lastbil, bilar med en axel finns ju inte...

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 21:22:23, 02-07-2018
av ls76
Lika förbaskat är en bil du syftar på 2axlad, har den 2 bakaxlar är det en boggiebil eller om man vill 3axlad.
Hälsn.
Bosse

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 09:00:58, 03-07-2018
av Murre o2
ls76 skrev:Lika förbaskat är en bil du syftar på 2axlad, har den 2 bakaxlar är det en boggiebil eller om man vill 3axlad.
Hälsn.
Bosse

Gäller att få till benämningarna rätt, som att en släpvagn alltid har minst två axlar, har den bara en är det en släpkärra :???:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 09:07:58, 03-07-2018
av LeifAndersson
Det är faktiskt vanligt att kalla en bil för enaxlad eller boggibil. En boggibil har ju knappast bara en boggi utan den bör ju ha framaxel den med. Det där tror jag är regionala olika sätt att uttrycka sig. Hör väldigt ofta uttrycket enaxlad och har inga problem med det! Och en tridem har ju också fler axlar än tre...

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 09:18:54, 03-07-2018
av LeifAndersson
Murre o2 skrev:Gäller att få till benämningarna rätt, som att en släpvagn alltid har minst två axlar, har den bara en är det en släpkärra :???:


En kärra kan ha både två och tre axlar. Men en vagn måste ha minst två, för annars blir det konstigt. En kärra är ett "stelt" släp och en vagn har styrbar framvagn enligt mitt sätt att se på det. Att man sedan ibland kallar en tippkärra för jigg är en annan sak, men vår maskinkärra med trippelaxlar är ändå en kärra när den saknar framvagn.