Sida 17 av 18

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 22:08:07, 01-06-2019
av AN
Då var det monterat.
Ägnade någon timme i onödan för att tillverka ett verktyg, likt Scanias, för att kunna dra på medbringaren på splinsen.
Hade kanske 80-90 grader på medbringaren och den gled på plats med handkraft.
Trodde den skulle gå lite trögt, med tanke på att den satt ganska hårt vid demontering.

Är det vanligt annars att splines är "oljetäta", då tätningen är mellan hus och medbringare, och inte mellan hus och pinjongaxel?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 22:12:41, 01-06-2019
av jörgen.ottosson
splainsen är troligen inte oljetät (det går inte att tillverka)

det är troligen de plana ytorna i änden som "tätar".

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 22:23:54, 01-06-2019
av AN
Kände mej lite fundersam på det jag också :klia:
Är nog så att det är en bearbetad kona bakom splinsen på medbringaren, som går mot en bearbetad distans, som klämmer på innerringen på lagret. Är väl där det tätar då?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 05:28:54, 02-06-2019
av jörgen.ottosson
Det låter mer troligt. :thumme:

( dessutom är det så att oljan vill krypa "utåt" mot större diameter när axeln snurrar så tätning på större diameter är viktigare än på liten diameter. )

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 22:39:34, 03-06-2019
av AN
Verkar som det är lite läckage från locket över förbindelsen mellan främre och mellersta toppen.
Packningarna har utgått från Scania, så funderar lite på vilket packningsmaterial som kan vara lämpligt vid tillverkning av packning?


Bild

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 05:57:42, 04-06-2019
av jörgen.ottosson
Du kan använda nästa vilket packingsmatrial som helst till en kylkanal. (oftast någon form av fiberpackning ("papper") lite tjockare, i vissa fall kan man även använda kork eller gummi också.....men jag tycker du ska välja 1-2mm tjockt fiberpackning ("papper") ) Är det ojämn tätningsyta väljer du tjockare matrial, är det slätt/plant kan man använda tunnare packning. När du monterar lägger du någon form av tätningsmassa/packningslim på ena sidan om packningen. Dra skruvarna lite lätt, låt härda och dra skruvarna till lämpligt moment sedan.

exempel:

https://www.klinger.se/sv/produkter/pac ... sil-c-4400

https://www.klinger.se/sv/produkter/pac ... er-statite

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 21:32:03, 05-06-2019
av AN
Packning bytt. Packningarna såg ju ut som nya.
Tyvärr ser det ut såhär.


Bild



Kommer väl från topplockspackningen då. Om det inte är någon spricka.
Packningar för att ta av toppen borde väl gå att få tag i, iaf?
Ser inte ut att vara något stort projekt med att ta av toppen, men det drar väl säkert med sej en massa annat :sad:

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 18:14:45, 26-06-2019
av AN
Är det så att de DS8a som har pinnbultar ist för skruv i toppen har kopparpackning?
Tittar man på bilden ser den ju nästan ut att vara tvådelad, kopparfärgad underdel, med grå överdel.
Eller är det en stålpackning som har rostat lite?
Jo det lättaste är ju att plocka av och titta, men skulle helst vilja köpa packningar innan jag öppnar motorn.
Någon kanske vet om någon som har packningar liggande som inte blivit använda?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 21:36:01, 26-06-2019
av ls76
Här finns nya. Scanvotruckparts Tel. +4540403187 Han heter Finn Holm
Hälsn.
Bosse

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 23:20:53, 01-07-2019
av AN
Främre toppen hade kopparpackning.
Mellantoppen hade en packning av fiberklädd metall.
När jag läst och forskat runt lite har jag fått fram att DS8an hade först koppar sedan gick man över till stål. Men när användes denna packning?
Lite tråkigt på mycket av packningen blev kvar på packningsytorna. Men på den oskadade delen av packningen kan man se att den skiktat sej lite. Kan det vara detta som gjort att de kom ut kylarvatten. Kopparpackningen ser jag inga skador på.
Är det asbest i fiberpackningen?


Bild
Bild

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 10:15:18, 02-07-2019
av torbjorn_forsman
Om fiberpackningen har tillverkats och sålts före ca 1988-89 så är det asbest i den. Har den kommit till senare, så bör den vara asbestfri. Vågar man gissa att den packningen är en piratreservdel, om det utförandet aldrig har förekommit från fabrik?

Även topplockspackningar av den typ som kallas kopparpackning brukar innehålla asbest. Det är nämligen två tunna kopparplåter eller -folier, med asbesthaltigt fibermaterial emellan.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 11:08:39, 02-07-2019
av AN
Tack.
Det tråkiga med packningen är ju att det blir mycket rester kvar på tätningsytorna.
Kopparpackningen lämnar ju inga spår efter sej.

Något tips på något medel man kan använda för att förenkla rengörningen?
Har i ibland använt mej av CRCs gasket remover, men flaskan är slut så jag har inte testat om den är bra på just denna packning.
Men den är iaf lite geleaktig, och det kanske är bra för att binda ev asbets-damm?


Lite allmönt verkar det ju finnas en hel del asbets i gamla fordon. Hur är de med riskerna så länge man inte slipar i det?
Både kopplingar och bromsar är ju oftast iaf torra, och varken sprängkpåor eller bromstrummor är ju helt täta. Teoretiskt sett kan de väl leta sej in damm i hytter under drift?
Vid kopplingsbyten och bromsbyten, bromsjustering, är man ju också lite utsatt. PTO kopplingar ligger väl i olja, så då binds det väl upp. Sedan packningar, och säkert i olika värmeskydd. Många ställen där man inte tänker på det.
Man ser inte så mycket om detta i maskinforum, och maskingrupper, men visas en eternitplatta på bild i någon byggnadsvårdsgrupp haglar förmaningarna in.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 11:22:34, 02-07-2019
av torbjorn_forsman
Prova med thinner (billig cellulosaförtunning). Lägg på trasor indränkta i thinner, och lägg plast (t ex byggplast eller gladpack) över så den inte avdunstar, låt dra några timmar, sen är chansen stor att det går att torka bort det mesta av packningsresterna.

I och med att det är över 30 år sedan asbest förbjöds, så kan man ju räkna med att de flesta av de gamla fordon som någon mekar med idag, redan har fått bromsbelägg mm bytta under den asbestfria tiden.
Men det lönar ju sig ändå att försöka undvika att det dammar i onödan - inte blåsa rent från torrt damm med tryckluft om det gör att göra rent på annat sätt (t ex högtryckstvätt), försöka undvika att andas in det damm som ändå rörs upp, osv osv. Gärna hålla på med dammande verksamhet utomhus när det regnar.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 00:27:38, 05-07-2019
av AN
Det följde med två pinnbultar upp. Hittar ingen info i verkstadshandboken om hur de ska monteras. Det är en liten krage på dem som går ner i blocket.
Ska de bara dras lätt på plats ner i blocket?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 06:20:44, 05-07-2019
av jörgen.ottosson
Man brukar dra fast pinnskruvar så de sitter fast, speciellt om de har en krage ed att bottna mot. ( pinnskruvar som riskerar att bottna nere i det gängade hålet, får vara försiktig med.....för då kan man skada blocket )