Sida 18 av 18

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 09:48:29, 05-07-2019
av AN
jörgen.ottosson skrev:Man brukar dra fast pinnskruvar så de sitter fast, speciellt om de har en krage ed att bottna mot. ( pinnskruvar som riskerar att bottna nere i det gängade hålet, får vara försiktig med.....för då kan man skada blocket )


Tack.
Vet inte om de bottnar, men räknar med at det är kragen som stoppar dem.
Men de ska iaf inte dras med moment efter tabell till sama värde som om det varit en skruv?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 12:19:00, 05-07-2019
av torbjorn_forsman
De ska dras lagom så de sitter fast. Man lär nog inte hitta några momentuppgifter om saken. Om man inte har känsla för vad som är lagom utan måste använda momentnyckel, så kanske det kan bli bra att dra till en tredjedel eller hälften av vad som vore normalt moment för en vanlig skruv med samma gänga. Se till att hålen är väl rengjorda ner i botten, så det inte finns t ex olja eller smuts som kommer i vägen. Eventuellt kan det vara bra att säkra dem med Loctite, men fundera ett par gånger extra och väg för- och nackdelar mot varandra innan du möjligen bestämmer dig för det.

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 00:02:10, 07-07-2019
av AN
Pinnbultar, och toppar monterade. Vipparmsbryggor, rengjorda och monterade. Men ventiljustering? Hade Scania något specialverktyg för att rotera motorn? Inte plockade de väl av kylare och front när dessa skulle justeras :klia:
Orkar man rotera motorn genom bakhjulen?

Re: Lite frågor om en L85

InläggPostat: 06:37:39, 07-07-2019
av jörgen.ottosson
Prova och se om du inte orkar dra runt motorn med "generatorn" ......sätt en nyckel på muttern till generatorns remskiva.....slirar remmen, sätt en tumme med lite tryck på den på "slaka sidan"

Det brukar ofta fungera. ( dra/bryt inte i fläktbladen)