Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Då har man blivit med Scania! -en 56 från -65

428 inlägg • Sida 4 av 29
Diskutera veteran-Scanior här

Lars B (trådstartaren)

#46 » 23:55:50, 27-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Imponerande!

Nu har man varit på ett besök i Maskinistens himmel! Kvällens övningar bestod av att få fälgarna blästrade så man kan få lite stil på dem då de var VÄLDIGT patinerade! :x

Bild

Men föga anade jag vad som fanns på detta industriområde där min kompis jobbade! Men medan en kollega tog sig an fälgarna så guidades jag runt bland olika verkstadshallar så fyllda med den mest imponerande maskinpark jag skådat på samma anläggning. Här skulle även våra mest extrema Maskin-ister gått med haksläpp! Ingen mening att försöka räkna upp det hela då jag i alla fall skulle missa hälften men förutom stora bläster och lackanläggningar så fanns nog ALLT för plåtbearbetning! Alla redskapsfästesbyggare här kunde nog inte drömma om finare ställe inklusive en plasmaskärare som utan programmering kunde skära 5 cm Hardox efter en vanlig pappersritning i 1:1, riktigt klurig maskin! Full CNC-utrustning på svarv och frässidan samt alla andra typer plåtbearbetningsmaskiner jag visste fanns samt rätt många nya bekantskaper! "Lilla" maskinen som bara skar gängor var ju rätt skojjig och mängden liknande specialmaskiner tycktes aldrig ta slut! :uupps:

Att vi sedan bara behövde gå till lilla högen med däck på gården för att lösa dilemmat då jag upptäckte att en av gårdagens fälgfynd hade fel offset och inte skulle passa fram var ju inte sämre! Så förutom fin blästerservice så åkte man därifrån med 3 hjul på släpet, det kallar jag service! Dessutom gratis! :shake_hands:

Fint resultat!

Bild

Nu har det gått väldigt bra några dagar och det är tur att man tydligen hade lite gentjänster att inkassera så i morgon åker jag och hämtar 6 fina Michelindäck till bakaxeln mot en smörgåstårta! :mrgreen:

Fick dessutom idag tag på en översättningskarta för att konvertera SLF-färgerna till RAL-skalan OM man nu skulle beställa några hinkar maskinfärg... :vissla: Detta är såå svårt! Ändrar uppfattning varannan timma! Ett tag funderade jag på att maska av hela lastbilen längs med mitten och renovera ena sidan!

Nä nu mot bingen så man orkar jobba i morgon med, klockfan ringer ju oftast vid 4 å nånting på morgonen!

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



Holger

#47 » 11:27:16, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma fälg? :uupps:
Nääää, du har köpt nya juh!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Lars B (trådstartaren)

#48 » 11:34:08, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst blev det nyskick på fälgarna! När jag kommer hem från Maskinistenfästet Ö-vik där jag är och jobbar så står det 4 liter epoxigrund och väntar på mig...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Gregerr

#49 » 13:22:15, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanken, det blev fint du!!!!
Jag har nog helt kommit in på lackeringslinjen.
Den blir skit tuff i uppmålat retro stuk.
Gregerr
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:58, 17-01-2008
Ort: Sälen
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare

Lars B (trådstartaren)

#50 » 19:00:00, 28-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tärningen är kastad!

Hmm... Idag beställde jag visst 10 liter maskinfärg en 5:a Orange och en 5:a grönt! :aaargh: :vissla:

Sedan så hämtades det 6 "nya" tofflor till bakaxeln, riktigt fina Michelin X vinterdäck så kanske man slipper köra fast på gräsmattan :mrgreen:

Bild

Skicklig mekaniker som jag är så fixade jag den läckande kylarslangen genom att köpa nya slangar och klammer och sedan hasa mig in under fronten och skruva åt det helt lösa slangklammret på den gamla slangen å så var det fixat! Med den nya slangen liggandes inne i hytten kommer man ju aldrig att få ett läck på de slangarna... eller!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Lars B (trådstartaren)

#51 » 02:05:33, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, dagarna går fort! I dag blev det inte så mycket gjort mer än ett besök hos en av de tilltänkta Brøytarna då det på den gården även fanns en kran som jag tänkte kanske skulle passa. Den var dock stenålders och både klen och stor! Men jag fick mäta lite hur mycket plats skopan tar på ramen m.a.o hur mycket plats som blir kvar för kranen. Funderar på en lite modernare Tico kran med spel på, då blir den ju lite nyttigare men jag lider verkligen av ett moment 22 big time! Om jag släpar hem en kran så har jag inte någon fungerande traktor att lyfta kranen på plats på ramen och min traktor ska byta motor (har äntligen fått tag på en) men den skulle jag ju behöva kranen för att skifta!

Fick dessutom idag se och mäta en dubb till en Brøyt så nu vet jag lite vad jag ska bygga (om jag inte köper just denna maskin).

Bild

Kollade lite så den här lilla klumpen passar på vändskivan

Bild

Avslutade med att rengöra lite inne i hytten och i morgon blir det bad för Jöns! Måste ju vara fin för lördagkväll är det stor cruising här i stan och grannen Micke kom över och undrade om inte han skulle hänga med in på stan med sin Scaniabuss så nu blir det dieselrök! Kul att ta en sväng med denna klump och se folks reaktioner som omväxling till Kapitänen...

Fixade lite med instrumentbelysningen och drog upp klockan men lyckades inte fatta hur man ställer den!?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#52 » 09:58:50, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du jobbar på du .......Sj får jag inte tiden att räcka ihop alls.Tror du att du hinner lacka innan traktorkalaset?.Nä nu ska jag ut å måla betong stöden jag har hemma på gården sen tänkte jag göra en tur till bröyten å kolla om man får någe liv i elsystemet..................
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

thomas210b

#53 » 10:01:05, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en härlig renoveringstråd!!
Att få se denna gamla trotjänare i fint skick ser jag fram emot :thummar:
thomas210b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:11, 07-07-2007
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lars B (trådstartaren)

#54 » 10:09:45, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:.Tror du att du hinner lacka innan traktorkalaset?


Vet inte hur det blir med det? Får nog vänta någon vecka eller två på färgen då den ju ska specialbrytas till SLF-koderna så gissningsvis blir det väl primer och rost looken som gäller...
Ska nu iväg och måla fälgarna så de hinner torka innan kvällens övningar!
Lycka till med elen på Brøyten, synd att jag alltid bara är i Ö-vik på veckodagarna då jag är rätt så slängd i fordonsel och älskar att skrämma igång elen på div fordon...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#55 » 11:19:45, 30-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
arcticforever skrev:.Tror du att du hinner lacka innan traktorkalaset?


Vet inte hur det blir med det? Får nog vänta någon vecka eller två på färgen då den ju ska specialbrytas till SLF-koderna så gissningsvis blir det väl primer och rost looken som gäller...
Ska nu iväg och måla fälgarna så de hinner torka innan kvällens övningar!
Lycka till med elen på Brøyten, synd att jag alltid bara är i Ö-vik på veckodagarna då jag är rätt så slängd i fordonsel och älskar att skrämma igång elen på div fordon...


Ja men en resa till ö-vik på helgen funkar ju åxå :mrgreen: :thumme:

Nä nu ska jag bege mig bortöver och se om man begriper nåt ,fulla händerna med färg och ett glatt humör (än så länge)

Lycka till med din målning
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B (trådstartaren)

#56 » 02:25:57, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cruisenight med en Scania -eller Jöns på raggen!

Bild

Här är vi på väg ut mot staden nybadade båda två! :driver:

Bild

På väg in mot centrum (vågade inte fota när vi åkte genom folkmassorna då det fanns lite annat att hålla koll på!) Men fotade och hurrade blev vi då som aldrig förr!!!

Orkar inte ladda upp så mycket nu när klockan snart är halv tre på morgonen... Kan dock inte undanhålla er vad vännen John hittade på då han såg att jag bara hade en knopp på ena pejlstången (fick inte lös den andra från mitt gamla par som legat många år på hyllan) en snabb vända och så återvände han med detta!!! :uupps:

Bild

Klart att Jöns blev kaxig med sådana attribut! Trodde dock att jag mest skulle få uppmärksamhet från äldre gubbs men icke! Ett tag hade jag ett gäng med gymnasieelever som spanat in "fränaste fordonet på stan" och frågade om de inte kunde åka med ett tag...
Dax att krascha kudden!

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#57 » 08:32:57, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Coolt :cool: förstår att du hadde fränaste Trucken i stan :rock_on:

Finns väl inget som knäcker en scania
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

MagnusS

#58 » 08:45:39, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela den här tråden är respekt :cool:
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Lars B (trådstartaren)

#59 » 15:43:30, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Litet hopp bakåt men vi tar väl några bilder på badet innan cruisigen med, JIF regerar!

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

bm1113

#60 » 15:49:30, 31-05-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken tråd Vilken tråd :buga: :buga: ps vore kul att se nån bild på Bussen med :D
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se