Hej på er alla Maskinister!
Efter att ha hängt i alla andras trådar så drar vi väl lite försiktigt igång en egen projekttråd om min Scania som ska få agera kranbil på verkstan och dragbil till en kommande Brøyt grävare.
Har ett bra tag kollat runt efter ett lämpligt exemplar men antingen så kostar de som en mindre fritidsfastighet eller så är de så rostiga och fula att det bara kan bli fråga om en totalrenovering från grunden. Sedan så för en enkel amatör på maskinsidan som
saknar C-kortet så är det ju ingen nackdel om den redan går som Maskinredskap kl.II så slipper man reg.processen.
Sedan så kom jag fram till att en som redan var utrustad med
vändskiva skulle vara optimalt då det underlättar då man ska koppla en Brøyt på släp. Annars så måste man ju montera en fast dubb att sätta skopan i och då går ju övriga kopplingsmöjligheter bort. För de som inte är bekant med det hela så saknar de maskinerna egen framdrivning och transporteras med att de har ett hål i skopan som placeras på en tapp antingen i en vändskiva eller i en särskild anordning fastspänd på ett flak el dyl och sedan så lyfter man upp ena hjulparet i luften och säkrar med wire till undervagnen och vips har man fått sig ett efterfordon på 8-ton!
Lite Blocketspaning visade dessutom att en vändskiva kostade nästan lika mycket som en komplett bil! M.a.o så är min fortsatta förväntning på denna Scania bara i femtusenkronorsklassen...
Nu på lördagmorgon så ska jag och närmaste grannen bege oss på hämtningsturné till strax utanför Sundsvall där denna skönhet (närmast nyskick
) befinner sig.
Nu ska vi se... Ett utseende som bara en mor kan älska brukar det ju heta. Men denna verkar definitivt moderslös där i skogen så då är det väl ok att ta hem den? Det allra mesta verkar fungera på den men det klart att det finns både ett och annat att hitta på om man är på det humöret! Kul är att den verkar oerhört lättstartad (när jag kollade på den så hade den stått övergiven ute i skogen hela vintern och ägaren räknade inte med att den skulle gå att starta, men den hoppade igång som man bara stannat vid korvkiosken!). Sedan är den inte så katastrofrostig som många andra objekt i bottenpriskategorin. Har kollat på lastbilar där det gapar halvkvadratmeter stora hål i passagerargolvet! Här är det mest täckplåten över växellådan som är kex samt runt de bakre hyttfönstren. Men med tanke på att denna bil troligen aldrig kommer att gå mer än något 10-tal mil per år så spelar det ingen avgörande roll hur vacker den är, bättre då att den fungerar bra. Den har en ny
växelströmsgenerator och all el fungerar minus ett blinkrelä som inte vill. Nu är det kanske mindre viktigt då jag älskar att fixa med bilel!
I FRAMTIDSPLANERNA ingår givetvis en lackering så man inte gråter då man ser den men jag är rätt glad att den aldrig blivit ens lackbättrad så man kan se originalmålningen från det åkeri i Åsarna där den började sina dagar (som bil nummer 1 enligt märkningen på torpedluckan).
Den dagen man greppar lacksprutan så lutar jag starkt åt att lacka den som Svenska Lasttrafikbilägareförbundet (SLF) rekommenderade 1965 då man hade forskat fram en riktig säkerhetslackering som skulle synas väl.
"SLF har tillsammans med landets ledande trafikfärgsforskare utarbetat speciella SLF-färger (grön-orange). Färgerna har prövats i städer, på landsväg, på backkrön, mot snö och grönska och mot fri horisont." Jag menar vem vill inte ha en så säker färg?
Att sedan den tilltänkta grävaren även den är orange gör ju inte ont...
I senare tid har Lantmännen använt den som rangerbil för att flytta diverse släp och som kranbil. Detta är anledningen till det glesa leendet den bjuder på då den hade drag och duomatic monterat även i fronten tidigare. Baktill sitter även ett ganska modernt VBG-drag och tank och hydraulik till en
kran som dock var så monterad att den hindrade monteringen av vändskivan och därför saknas. Så där ligger nog det första som ska göras åt denna bil och det är anskaffandet av en lämplig kran direkt bakom hytten. Lämnar nog där tanken på ett helt tidstypiskt ekipage då jag gärna ser en kran som har nog med muskler för att göra lite seriös nytta (har ju ofta sett liknande bilar stå och rycka och slita med allt för klena kranar för att tex lyfta en bil vilket denna med säkerhet kommer att få göra!). Tips om kranar och modeller mottages mycket tacksamt!
Vill bara redan så här i inledningen på tråden förklara att detta inte kommer att bli någon Jon-Anders-tråd med ett nytt storverk om dagen och en nylackad och helrenoverad Scania strax efter midsommar! Inte för att jag är slarvig eller ointresserad utan för att jag i mitt jobb normalt är borta hemifrån måndag-fredag och helgerna därmed ska utgöra inte bara nöjje utan även resten av livet
Sen så ska vi väl
klämma in ett par trådar till med motorbyte i min Hough H-30B och sedan en Brøyt om allt går enligt planerna! Så tålamod rekommenderas härmed till trådläsarna!
Eftersom vi älskar bilder här på Maskinisten så öser vi väl in några till från min koll av lastbilen.
Plats för en kran...
Förarmiljö?
Då kör vi då! Håll gärna en tumme eller två för att vi tar oss hem de 12 milen på lördag (har laddat Mp3-hörselkåporna med bra musik för det lär ju ta ett tag att skumpa hem!).
/Lars