Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Vibrationer o skrammel mm

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#1 » 21:51:22, 16-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har haft en himla oljud i min lastbil nu ett tag o nu härom dan gick bultarna i kardan av så man blev ståendes..
Men lite förklaring. om man kör iväg med grävarn på så det är ganska tungt så vibrerar de i hela lastbilen ut i ratten o in i mig så tänderna håller på lossnar :smile: men bara man passerar 20km/h så blir det bättre men sen är det ett himla oljud på alla växlar. rullar man med kopplingen intryckt så hörs ett skramlande ljud från kardan typ men vet ej riktigt var de kommer ifrån. Det verkar som det låter ifrån bakaxeln sa farsan som stod å kolla när ja åkte förbi på gården. sen har den blivit hårdväxlad, är som en osynkad låda tycker ja o det spelar i växelspaken. kollade oljan förut o verka okej både i låda o bakaxel o hittar inge fel i kardan elle stödlager. kan det vara diffen som spökar? den funkar inte vet ja. kopplar man in den så vrål pyser det bara.. den ligger inte i hela tiden iallafall men kan det vara så den ligger o är halvt i så att säga? kan man skruva upp framdelen på bakaxeln o ta ur hela paketet med pinjong o diff elle måste man göra nå mer? mycke frågor :grin: mvh MArtin
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Anders Berg

#2 » 22:31:43, 16-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då du skriver hårdväxlad, kommer man ju att tänka på om kraftuttaget kanske ligger i? Då blir dom ju lite kärv och växla, men stämmer för övrigt inte riktigt in på din beskrivning. På min N10:a fastnade range växlingen i nåt mellan läge mellan registren, då blev det också kärvt. Har du en super borde det ju vara hög&låg register på lådan. Diffen gör ju mer att det tuggar och vill som gå rätt fram. Kör inte slut på 76:an nu bara!!
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

jörgen.ottosson

#3 » 07:53:49, 17-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:.........kan man skruva upp framdelen på bakaxeln o ta ur hela paketet med pinjong o diff elle måste man göra nå mer? mycke frågor :grin: mvh MArtin


..du måste först dra ut drivaxlarna! (ja och skruva loss kardan :grin: ) sen är det "bara" all lyfta ut hela paketet.

...att diff hylsan skulle ligga halvt i trorjag inte på ...men den kan vara späckt och ligga och skrammla runt (kanske det är därför det "bara pyser") .......annars har jag för mig att kronhjulet brukar vilja lossna....tror de var nitade men detta sedan ersattes av skruv.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C

#4 » 08:17:49, 17-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som alla vet väldigt svårt att ställa diagnos på ett symtom som är beskrivet men ej upplevt men jag skulle vilja påstå att följande inte har med bakaxeln att göra:
Martin.Eriksson skrev:... sen har den blivit hårdväxlad, är som en osynkad låda tycker ja o det spelar i växelspaken. ...


Det kanske är läge att tappa ur oljan ur bakaxeln och se hur den ser ut?
Den ska ju i alla lägen vara "ren" såvitt ögat kan se och är den det så är det nog inget fel i bakaxeln.
Växellådsolja däremot är svårare att "ögonanalysera" eftersom den oftast innehåller en del gamla synkringar och rester av klackarna på dreven i form av metalflake.
Är det länge sen du bytte olja i bakaxeln? I såna fall så är det ju inget onödigt byte i varje fall som helst.

Möjligen skulle väl ett skuret eller uppglappat knutkors kunna ge konstiga symtom men det är väl ganska lätt att lossa kardan och undersöka antar jag?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se