Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Bromsvibrationer

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Björn O (trådstartaren)

#1 » 21:23:44, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frambromsarna på min L80 73,a vibrerar,
jag har tagit av trummorna och ser att förutom
de sedvanliga sprickorna finns svarta fläckar lite
varstans i slitytan, backarna löper lätt, rullarna likaså, dock tycker jag att
bromshävarmarna går aningen trögt, spec den ena,
med sprintarna till klockorna borta så går inte hävarmarna
tillbaka med hjälp av backarnas fjädrar, med sprintarna på plats
så går dom tillbaks ordentligt (med hjälp av klockornas fjädrar).
Såg i en annan tråd att det sitter en vibrationsdämpare i hävarmarna,
är denna boven i dramat eller är det som min första tanke var, att trummorna behöver svarvas ?
Bilen är en fd brandbil med 4800 mil på mätaren.

/Björn O.
Björn O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:46, 13-03-2013
Ort: Härryda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L80 1973



Bengt Erik Eriksson

#2 » 00:28:50, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du smort nock axlarna ordentligt? Med avonterade backar snurrar du nockaxlarna tex med en skruvdragare på justeringen medans du smörjer lagren. Tryck ävrn i fett i hävarmens nipplar medan du snurrar.glöm inte markera så du vet hur den satt innan.

Sen ska det vara helt fritt från rostflagor mellan nav fläns och bromstrumma och mellan hjulen.
Sen ska hjulbultarna dras korsvis ev i flerrra nivåer upp tilll 650NM. Först då kan du bestämma om trummorna behöver svarvas.

Lycka till
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Björn O (trådstartaren)

#3 » 21:56:22, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur hårt skall kronmuttern som håller bromshävarmen (självjusterande)
till nockaxeln dras? det kan inte vara speciellt mycket eftersom man
annars drar ihop de fjädrande brickorna innanför (vibrationsdämparen)?
/Björn O.
Björn O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:46, 13-03-2013
Ort: Härryda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L80 1973

Bengt Erik Eriksson

#4 » 22:35:04, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

80 nm

Edit.

Vad har du för nyckelvid på broms justeringarna 19 eller 12mm? Har du 12
Mm så undvik att dra åt knarrande hållet i onödan. det sliter på självjusteringen.



Justera ut backarna tills hjulet är fast sen backa justeringen 1/4 varv. Bromsa ett par gånger och justera igen.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Björn O (trådstartaren)

#5 » 20:28:47, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är bromsarna åtgärdade, det blev svarvning av trummorna till slut.
Det funkade dock inte att dra kronmuttern som håller hävarm till nockaxel
med 80 nm, långt innan det momentet var draget så gick det inte att rubba hävarmen.
/Björn O

1 person gillar det här inlägget.
Björn O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:46, 13-03-2013
Ort: Härryda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L80 1973

Bengt Erik Eriksson

#6 » 21:55:14, 09-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm då måste det fattas någon bricka på insidan av hävarmen..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Björn O (trådstartaren)

#7 » 12:22:40, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kollat i reservdelskatalogen, en täckbricka längst in,
sen 3 brickor som ser ut som små cymbaler till ett trumset,
sen längst ut mot kronmuttern en skålad täckbricka,
ser likadant ut på min bil. /Björn O.
Björn O
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:46, 13-03-2013
Ort: Härryda
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L80 1973

Bengt Erik Eriksson

#8 » 20:20:35, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste klämma mot nockaxellagringen när du drar åt. du får improvisera med en bricka extra då.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#9 » 20:25:06, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska alla brickorna vara åt samma håll ? det kanske syns i reservdelskatalogen, jag vet inte :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Bengt Erik Eriksson

#10 » 21:19:23, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä de är tallriksfjädrar och då ska de plockas ihop mage mot mage. Kant mot kant sas.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

egil

#11 » 23:01:46, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder er jo veldig forklarende !!!
egil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:12:40, 11-09-2007
Ort: soknedal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H12B 78mod 2219
Åkerman H7MC 85mod 1100
Scania L-80S50 71mod bakmontert Hiab 650
Scania LS110 S 74mod Tipp kranhylser
Scania 92H 86mod tipp og bakmontert palfinger PK 7000 AY
MB 711D 87mod (motorredskap ruthman steiger)
Bedford J3LC2 66mod
Volvo 61597 65mod (buss)
Volvo B57 71mod 72mod (buss)
Volvo 500 78mod
Inter 444 76mod
Inter B275 61mod
Clark c 500 tror ca 68 mod
Yanmar VIO 70 98mod
Manitou MT 1740 SL 2006MOD

Bengt Erik Eriksson

#12 » 06:02:57, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste om tråden . 80nm är kanske inte rätt. Det är vad vi drar fast bromshävarmarna på släpen med.

Ska kolla med de på jobbet om de vet...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#13 » 06:34:48, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det står i boken att muttern ska dras så att 80-100N kraft behövs för att röra bromshävarmen (utan fjädrar/bromsbelägg), alltså inte ett åtdragningsmoment utan kraft för att röra armen ... :klia:

....men skulle det visa sig att problemet inte där.... tror jag du har sprängrost bakom bromsskölden, så nockaxeln blir "för kort" ....försök att kolla så den inte bottnar på insidan av skölden.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se