Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Rostiga ramar på scanior och vad göra åt det

48 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera veteran-Scanior här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 01:16:35, 04-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kollar på en hel del lastbilsramar, och speciellt på scania 111/141 -or.
Det verkar verkligen vara ett standard problem på alla 70 tals scanior. Innerramen är nästan alltid rostskadad.
Betydligt mindre problem på volvo bilar verkar det som.

Jag tror ramarna görs/gjordes i Luleå, numera ferruform (?)
Jag har hört att man kan/kunde köpa rambalkar från fabriken som hade mindre skönhetsfel. någon som vet något om det?

Är det någon här som byt/vet någon som har byt ut innerramen på någon bil?

Jag hörde från en scaniamuseegubbe att någon i södra sverige hade låtit bocka till nya innerramar av plåt. Någon som vet något om det?

Någon som vet vad det är för legering i ramarna från 70-talet?

Ramar från 2,3,4 serien (från ca 1980 och nyare), är de identiska med 1 seriens ramar?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



olle67

#2 » 01:44:37, 04-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en länk,gå in där så får du snart svar,finns en snubbe som bytt inneram på en gammal Scania tror de va en Regent,sen finns de en Holländare som byter inne ram på alla bilar han renovera,ja hitta han sist när ja sökte på 141 på google..länken..http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/v ... f=4&t=2128
olle67
 

Henric Johansson

#3 » 01:50:37, 04-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla på Veteranlasbilar-forumet. http://www.veteranlastbilar.se/phpBB3/v ... f=4&t=2128

Här finns svar på de flesta av dina frågor, kan rekomendera forumet. Det näst bästa forumet jag har hittat :D

Hälsn Henric
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Utskrotnings-Magnus

#4 » 02:25:41, 04-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här uppe kring Luleå så finns det ganska gott om kasserade ramar från Ferruform Luleå. På senare tid så är de svårt/halvt omöjligt att få tag på dem då skrotarna klipper dem efter överenskommelse. Säkert lobbyverksamhet från stålsäljarnas sida. Rätt många hallar och garagebyggen i dessa balkar finns det. Den stora balken är 27cm utvändigt och den lilla (när det är dubbelram) 25cm utvändigt.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Eddie

#5 » 17:04:20, 05-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scanias dubbelramar är ett sorgligt kapitel, du är inte ensam med dit problem. Det enda man kan göra, om man ska göra en seriös renovering är att byta innerramen eller båda ramarna. På äldre scanior t.o.m 1971 var det en lägre ramhöjd och dom är svåra att hitta i bra skick. Där får man oftast byta ramen ifrån växellådan och bak, alltså fr.o.m där ramen blir rak. På bilar efter 1971 kan man ta en ram ifrån en nyare bil, t.ex en ram ifrån en 143:a. Men då menar jag en ram ifrån ett bladfjädrat
H-chassi med innerram. När man sen ska skarva ramen så MÅSTE man förskjuta skarvarna i innerramen och ytterramen 40 cm, man skarvar alltså inte bara rakt av. Ändrar du hjulbasen samtidigt så är det bäst att rådfråga besiktningsmannen innan du gör jobbet, så slipper du problem vid besiktningen.
Kryssmät bilen på fasta punkter innan du börjar kapa t.ex. som fjäderfäste i ramen, bilen kan ju faktiskt vara sned innan du börjar jobba på den.
Lycka till!
Eddie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:20, 05-03-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania-Vabis LS/LBS76, LS71

d557017

#6 » 21:49:21, 05-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur är det då om man byter innerram, får man sätta dit bult istället för nitarna?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Fredrik_

#7 » 21:59:41, 05-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag används nog bara bult...
Finns passbult också om man vill få (fjäder-)fästen att sitta stabilare..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Eddie

#8 » 01:25:32, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo man bultar med passande bultar, M14 i tvärbalkar och M12 att hiålla ihop inner och ytterram. Jag vet folk som har nitat dom nya ramarna, vilket blir mer orginal, men det är upp till var och en.
Fjäderfästen sitter på boggiebilar med passbultar, dom brukar inte vara svåra att lossa, så dom kan man återanvända.
Detta är en hel del jobb, att lossa alla nitade balkar, borra nya hål och slutligen bulta ihop alltihop. Kan man hitta en frisk ram går det betydligt lättare naturligtvis.
Eddie
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:32:20, 05-03-2010
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania-Vabis LS/LBS76, LS71

baklastare642 (trådstartaren)

#9 » 13:27:50, 06-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

AGA/elga har faktiskt ett speciellt munstycke som är enbart avsett för att kapa nithuvuden.
På aga's värdelösa hemsida hittade jag den inte, men på elgas:

http://www.gasiq.se/sv/skarmunstycken?prod=496
exv nr 6119-0100

Så ramarna från 2,3,4 serien har samma dimensioner från ca växellådan och bakåt? Ja det skulle underlätta mycket.

För att klämma nya nitar så har Scania verkstäderna en speciell nittång ca 70 x 50 cm i storlek... en rejäl sak

Är dagens nitar av samma dimension som 70-talets?
Rambredden är väl fortfarande 77 cm... samma sedan ca 1958 eller ännu längre tillbaks

Konstigt att de inte har gått upp till ca 85 cm, som de flesta andra verkar ha. Ramen blir klart vridstyvare och påbyggnationer underlättas.

Någon som vet vad det kan vara för legering i ramarna?
Hade de valt lite mer legeringar i stålet a'la containrarnas "corten" stål, så hade det inte varit något problem...

Fö många kloka ord har sagt här.
Otroligt roligt att läsa inläggen på en sådan här site. :bira:
Senast redigerad av baklastare642 13:41:57, 06-03-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

emil.jönsson

#10 » 22:11:48, 17-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker en gammal tråd här.

Hade alla bilarna dubbelram på 70-talet och hur vet man om man har en?
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

jörgen.ottosson

#11 » 20:44:18, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste sättet är nog att titta inne i ramen.....innerramen sitter från en bit bakom hytten och över axlarna. ( det är alltså en balk till inne i den yttre rambalken)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

stefan h12

#12 » 23:01:25, 04-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er!
Min 113 bil från 89 var på bilprovningen i går dom påpekade på att balkarna var rostiga och satte det i protokolet,jag viste om att dom var svelda i mellan yttre och indre balk i överkant,jag har börjat i dag med att bila bort rosten samt att skära av plåten på inneramens överkant för att sedan peta dit en 8mms plattjärn som träs upp imellan tvärbalkarna och den yttre balken detta var tydligen godkänt att göra, bara det görs av någon som kan svetsa på riktigt./Stefan h12
Senast redigerad av stefan h12 23:03:06, 04-04-2013, redigerad totalt 1 gång.
Stefan Leander
LM845 71
Scania L80 69
H12 71
IH 250B 57
scania 113 kranbil 45000 pallfinger
stefan h12
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:37, 09-07-2007
Ort: Varberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: scania L80 69
BM845 71
H12 71
scania 113 kranbil
IH 250B 57

Henric Johansson

#13 » 23:54:11, 04-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan: Låter intressant då jag har "lite" balkjobb framför mig oxo. Har du några bilder från arbetet så vore jag tacksam. Har funderat på en liknande operation, vore skönt att slippa borra ur alla nitar :thumme:

HJ med nisse
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

stefan h12

#14 » 10:31:58, 05-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bra tips är att använda en bil maskin för att vibrera bort rosten. det kommer bilder på jobbet snart./Stefan h12
Stefan Leander
LM845 71
Scania L80 69
H12 71
IH 250B 57
scania 113 kranbil 45000 pallfinger
stefan h12
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:37, 09-07-2007
Ort: Varberg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: scania L80 69
BM845 71
H12 71
scania 113 kranbil
IH 250B 57

baklastare642 (trådstartaren)

#15 » 11:34:59, 05-04-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

stefan h12 skrev:Hej på er!
Min 113 bil från 89 var på bilprovningen i går dom påpekade på att balkarna var rostiga och satte det i protokolet,jag viste om att dom var svelda i mellan yttre och indre balk i överkant,jag har börjat i dag med att bila bort rosten samt att skära av plåten på inneramens överkant för att sedan peta dit en 8mms plattjärn som träs upp imellan tvärbalkarna och den yttre balken detta var tydligen godkänt att göra, bara det görs av någon som kan svetsa på riktigt./Stefan h12


Ta gärna bilder för det är intressant att se.

Bilder på en rostig ram i slutet av bildserien... notera högen :uupps:

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=11030

Dubbelram hade nog mer eller mindre alla 110 / 111 / 140 / 141 or.
Men det har förekommit någon uppgift om att vissa 2-axliga bilar i ovannämda grupp kunde ha haft singelram. Kanske i någon exportversion.
Jag har aldrig sett det själv,
Dubbelramen fanns i minst 2 olika versioner. Den kraftigaste satt bla på LT 145an.
Volvo F10 har jag sett med både med och utan dubbelram.
Volvo verkar ha experimenterat mer med ramar. De har / hade en speciell ram för exv dragbilar.
Senast redigerad av baklastare642 12:02:11, 05-04-2013, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se