Så kom det sig att Scanian skull ut på hämt-uppdrag, idag ......
....men det ville sig inte riktigt. P-bromsen gick inte att släppa, och efter en snabb
felsökning (varningslampan för Låg-tryck lyser, och spärrventilen till bromsen går inte att släppa, trots fullt
tryck på mätarna.....så det är inte så svårt att gissa) ......parkeringstanken har nästan inget tryck, när man öppnar på dräneringsventilen i botten så blåser det bara lite lätt.....så troligen kretsskyddsventilen som inte öppnar...
Här sitter den Misstänkta ventilen.....det som sitter ovanför med en skabbig
kabel ansluten, är kontakten för lågtrycksvarning (för den kretsen, ett test man också kan göra för att se vilken krets/tank/givare som larmar....är att lossa kabeln en efter en på givarna som sitter på bilen......när varningen försvinner har man hitta var det larmar....och byter då givare,om den felar, eller åtgärdar felet på kretsen om givaren är hel och gör sitt jobb)
...på börjat demontage av ventilen....
....detta är vad du får loss, när du lossa toppen på ventilen....
och detta är vad som sitter kvar på bilen (om man inte lossar även det, för att kolla backventilen som sitter under.)
...och här är felet, hål i membranet, så luften kommer i genom på baksidan och hjälper fjädern att stänga ventilen, istället för att öppna...
....inte helt ovanligt.
här är även backventilen lossad och delad (jag behövde inte kolla den, men jag ville visa hur det ser ut, efter som det frågats en del om
luft, bromsar som inte släpper, tankar som inte fylls med tryck mm.....) Liknande ventiler sitter på fler ställen på bilen, inte bara P-tanken....
....och nu är detta kvar efter montaget. (jag har vinklat/vridit kopplingen för att kunna skruva av ventilen, om annars ej går att snurra, men då tanken är rund så blir det mer plats när man vrider lite på 90°-böjen....
Vad göra åt detta?
....jo man byter membranet (det finns som reservdel hos Scania) ....
....men nu får de hem det om nån dag, och jag behövde bilen i dag......
.....
...då får man göra en temporär lagning, och göra ett membran. Jag har en gummiförstärkt duk, som inte är tjock nog för att ersätta materialet i orginalet, men kan ju fungera som "
tätning" om jag sammonterar det med det trasiga membranet (på trycksidan, ="nedåt/under" , i detta fall) ....annars så bygger man bara en "ballong" ....
...."Nytt" membran utskuret (eller ett nytt "tätskikt")
här är det monterat till sammans med det gammla.
Vill man se hur det ser ut monterat och klart, kan man titta på första bilden.
....nödreparationen fungerade, jag kunde hämta några ton "skrot" .....och några nya membran är betällda, så det kan bytas när de kommer.