Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)

111 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera veteran-Scanior här

PerJohansson

#16 » 01:16:10, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg riktigt proffsigt ut med påsklämman där... :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



Anders Berg

#17 » 06:11:29, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt!
Improviserade reparationer och att använda vad som finns till hands, är ju nästan ett måste när man håller på med gammelgrejor. Bra jobbat, både med vattenpumpen och fläktmotorn.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

mf33

#18 » 23:57:32, 18-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle inte kunna få art.nr: på repsatsen till vattenpumpen? Har två 140 motorer som ska ses över och startas upp.
mvh mojje
Senast redigerad av mf33 23:58:37, 18-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#19 » 08:12:01, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

mf33 skrev:Man skulle inte kunna få art.nr: på repsatsen till vattenpumpen? Har två 140 motorer som ska ses över och startas upp.
mvh mojje


Jag köpte inte satsen (där ingår lager och lite mer..som var bra på min pump)

Här är från följesedeln: packningssats 0551483, tätningsring (olja) 1109869, tätningsring (vatten) 0363143.

...Två 140 motorer...? på pall, eller i lastbil? :eat:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

mf33

#20 » 12:07:57, 19-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 140 står på pall (från en Lbs), den andra (en LS) sitter kvar med vxllåda iframändan från en lastbil. En bonne i grannbyn gjorde en tippkära av resten. :sad:
(har även en 141 motor o vxllåda samt en del delar från en lbs 1980 som jag skrotat. Var totalt slut i hytten men övrigt ok)

Köpte för några år sedan en LS140 1973 från kiruna, rostfri men utan motor (på veteranlastbilar.se kan du läsa under"att finna sin veteranbil del II")
mvh mojje
och tack för nummren!!
Senast redigerad av mf33 12:09:09, 19-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#21 » 19:22:47, 29-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit och besiktat (för ett tagsedan) och det börjar bli hög tid att ta tag i "arbetsorden" ....som tur är så är den inte lång. Ojämn bromskraftsfördelning 1:a axeln samt hjullager glapp på boggin.

Har skaffat lite delar som jag tror ska behövas ( det går ju alltid att demontera för att vara säker, men jag vill inte vänta men bilen i bitar, på delar...den här årstiden )

Har börjat med bromsverkan fram, efter att ha kollat lite i inspektionsluckan så konstaterade jag att det börjar vara lite tunt med belägg och att det verkar vara lite fet film i trumman ( navtätning!?)

Demonterat i kväll. ( nu kanske någon tänker "-men man brukar ju inte demontera hjullagret (navet) för att byta bromsbelägg" Och de är alldeles riktigt, men jag tänker byta navtätningen också, och då går det fortare så här... :grin: )
Bild

Här kan man se hur fettet "klättrat" längs bromsskölden ( inte så allvarligt men det inverkar negativt ändå....) och hur tunna beläggen är, det är inte så långt kvar tills bromsarna " kuggar över" ( alltså bromsnyckelns s-kurva går förbi rullarna på bromsbeläggens stommar..)
Bild

och bromstrumman ser ut ungefär som det sig bör på en gammal bil, lite ytsprickor, lite ojämn, men får duga....( efter lite avfettning och putsduk..)
Bild

De delar jag inför skaffat för framaxeln...man kan se hur nötta beläggen är om man gämför med de nya i plast packen.
Bild

min metod för att demontera de gamla beläggen, borra bort kragningen på mässing niten, och knacka ut den med ett don ( man behöver inte borra helt i genom det går bra att kanacka ut niten ändå med donet) ...kanske inte helt enl. skolboken men det har då funkat för mig...
Bild

beläggen loss, och stommarna ser ganska fina ut, ingen allvarlig "bygg-rost" bakom beläggen, rullarna snurrar och lagringen för ankarbultarna är inte glapp ( det kollade jag när jag demonterade från bilen...)
Bild

får räcka för i kväll....fortsättning följer!

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#22 » 16:15:27, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

...jag hade ju lovat en fortsättning....

Nitning av bromsbelägg i skruvstäd...( nitarna var så pass "trånga" att jag kunde förmontera alla i resp. hål innan nitningen ) jag brukar börja någonstans i mitten och arbeta korsvis utåt, ungefär som man drar en topp...
Bild

En nit nitad, jag brukar bara använda hammaren för att dra niten ( man ska ju igäntligen använda ett don som formar niten rätt, men det blir alldeles för mycket att balansera själv, så jag brukar göra så här... de filmen som bilaga...)
Bild

En liten fråga till er som jobbar dagligen med detta...det verkar som scania gjort om nitarna, bytt material till gulkomaterat järn, istället för mässingnitarna som följde med förr..och dessutom ändrat diametern på dem (de nya verkar vara aningen större på diametern..) har detta skett nydligen och av någon annan orsak än kostnad? ( det är några år sedan jag nitade några belägg senast, och de var köpta sedan tidigare...)
Bild

...alla belägg nitade på stommarna (rullarna rengjorda, och kollat att de snurrar som de ska..)
Bild

Då är det nav tätningen, och städjobbet efter den gamla kvar...som ni ser så har det runnit en hel del fett från lagret ner längs bromsskölden.
Bild

Klart för montering, bromsskölden rengjord, ankarbultarna har fått lite fett, och s-kammen vriden till "grundläge" samt är rengjord och kontrolerad...det blir i bland slitagegropar i den om rullarna på bromsbeläggen inte snurrar som de ska, men denna så riktigt bra ut..
Bild

Och nu är det bara navet med trumma och hjul kvar...
Bild

Ja, med detta gjort så är det "bara" ett hjullager på boggin kvar (hoppas på fint väder....)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#23 » 21:40:17, 31-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var uppehållsväder i dag (bara lite dimmigt från morgonen)......

....så det blev hjullagerbyte!

Anmärkningen var hjullagerglapp (och oljud) när jag demonterat navkopan så verkade det som det varit fuktigt där inne.....
Bild
Navkopan...
Bild

Så där ja, demonterat tycker det brukar gå ganska bra att lyfta av nav och hjul på en gång med gafflarna, men det är ju en för del om marken man står på är jämn och man inte håller i en kamera samtidigt som man ska köra baklastaren :grin: så man hinner med att parera när markivån ändras...( se bifogad film)
Bild

Här syns orsaken till oljudet...
Bild

..Och navtätningen är kass (på grund av bla. glappet) trasan är för att det inte ska bli så mycket att tvätta bort från bromstrumman när jag demonterar " fångarkopan" (eller vad den nu ska kallas) som sitter utan för tätningen, fett läckage brukar hamna där...
Bild

Det yttre lagret sitter på en hylsa med fläns, med en massa hål i, för att låsa den delade muttern som man justerar lagret med, för att demontera den så använde jag lite improvicerade "specialverktyg"....en näve M8 bultar i hålen på hylsans fläns (då stöder de mot lagrets inner ring) och en "bricka" (rund plåt) som vilar på hylsan innan för inner ringen...och en kopparslägga :slag: ....
Bild

....för att skapa en spallt att montera avdragaren i ....och samma "bricka" för avdragerens skruv att dra emot..
Bild

....sen gick det lite fort (och mina händer var inte lämpliga att hantera kameran)....så det blir tyvärr inga flera bilder från montaget..... :snow:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bm1113

#24 » 10:54:41, 01-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

kul att se Jörgen det blir nog bra detdär :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#25 » 08:52:25, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan berätta att nu är den besiktad för ett år igen.... det gick bra, så nu kan man snart ställa bort den för vintern :grin:
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ja-bond77

#26 » 11:37:20, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bild


Du kan ju ta nån bild på ditt "multiverktyg för nitning" när du är i tagen också... :eat:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#27 » 19:56:03, 06-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju bara ett mothåll.... ( men det är ganska snivlit .... :wink: )
...sen får man ju se upp med hur man driver niten ( rikta slagen så att den går rakt..eller så nära som möjligt i alla fall..)
Bild

Bild

största poängen, tycker jag, är att den alltid får stöd av skruvstädet.
Bild
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#28 » 11:10:38, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag nitat bromsband användes en körnare för att styra ut krullningen, därefter hammare som beskrivits..
En punch för att dra in niten "före" skall det väl också vara...
jessus 30 år sedan senast :uupps:

Som vanligt kan jag inte öppna jörgens filmer hemma ??
Men en bild kan ja göra :cool:
Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#29 » 11:31:37, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygga bilder Hans!

Man ska ju igentligen använda ett don....men jag tycker det blir för mycket att balansera med bara en hand (hammaren i den andra) ....och jag tycker det går nog så bra att få niten att kragaut ändå....

Istället för det första donet brukar jag bara ge stommen en smäll med hammaren, för att vara säker på att niten är fullt inne.

Lägger till de två filmerna rar:ade till hans :grin:..så får vi se om det går bättre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Hansborg

#30 » 11:47:35, 07-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Jörjen :grin: Jag ritar fortare/hellre än jag skriver iallafall :razz:

Ja de va rejäla nitar, själv har det bar nitat personbils belägg... något tunnare / vekare variant på nit!
Längden på niten kan ju också spela ett spratt :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se