Har varit och besiktat (för ett tagsedan) och det börjar bli hög tid att ta tag i "arbetsorden" ....som tur är så är den inte lång. Ojämn bromskraftsfördelning 1:a axeln samt
hjullager glapp på boggin.
Har skaffat lite delar som jag tror ska behövas ( det går ju alltid att demontera för att vara säker, men jag vill inte vänta men bilen i bitar, på delar...den här årstiden )
Har börjat med bromsverkan fram, efter att ha kollat lite i inspektionsluckan så konstaterade jag att det börjar vara lite tunt med belägg och att det verkar vara lite fet film i trumman ( navtätning!?)
Demonterat i kväll. ( nu kanske någon tänker "-men man brukar ju inte demontera hjullagret (navet) för att byta
bromsbelägg" Och de är alldeles riktigt, men jag tänker byta navtätningen också, och då går det fortare så här...
)
Här kan man se hur fettet "klättrat" längs bromsskölden ( inte så allvarligt men det inverkar negativt ändå....) och hur tunna beläggen är, det är inte så långt kvar tills bromsarna " kuggar över" ( alltså bromsnyckelns s-kurva går förbi rullarna på bromsbeläggens stommar..)
och bromstrumman ser ut
ungefär som det sig bör på en gammal bil, lite ytsprickor, lite ojämn, men får duga....( efter lite avfettning och putsduk..)
De delar jag inför skaffat för framaxeln...man kan se hur nötta beläggen är om man gämför med de nya i plast packen.
min metod för att demontera de gamla beläggen, borra bort kragningen på mässing niten, och knacka ut den med ett don ( man behöver inte borra helt i genom det går bra att kanacka ut niten ändå med donet) ...kanske inte helt enl. skolboken men det har då funkat för mig...
beläggen loss, och stommarna ser ganska fina ut, ingen allvarlig "bygg-rost" bakom beläggen, rullarna snurrar och lagringen för ankarbultarna är inte glapp ( det kollade jag när jag demonterade från bilen...)
får räcka för i kväll....fortsättning följer!