Axeln kom ut, ja....(och rengjort)
Nya tätningar, och lagerbanor monterade i fjäderhänket. För den som inte vet det, så finns det 4st gjutna "klackar" på fjäderhänket som man kan hänga fast yttre O-ringen på, under montaget. Det är ganska praktiskt att slippa att den ligger i vägen när man ska montera och justera glappet.
När man ska justera lagerspelet......det var länge sedan jag gjorde något sådant här.....men.....jag vill minnas att jag brukade göra som följer.
Placera fjäderhänket på sin plats, knacka in axeltappen (man kan mäta innan så man vet hur mycket den ska sticka ut på varje sida för att det ska bli lika....det borde bli ca 42-44 mm på utstick på varje sida)
Det brukar behövas ca 1mm
shims totalt....Montera innre lagret, komplett infettat med ca några shims (ca 0,2-0,4mm) ...sen behöver du inte röra den sidan mer. Montera sedan resten av shimsen (0,6-0,8mm) på utsidan med lagret, utan att fettain (det blir mindre smetigt på det viset) knacka åt/ dra åt SKF-mutter och rör på
fjäder hänket för att känna hur mycket
spel det finns (det är nu troligen glappt) plocka bort några shims, återmontera, och känn på glappet.....osv....när det inte är glappt och fjäderhänget går att röra relativt lätt, då är du klar. (man kan inte förspänna dessa lager så hårt, det enda du uppnår då, är att böja öronen på fjäderhänket) Demontera inner lagret, fetta in och montera klart.... då ser det ur så här (glöm inte att vika låsbrickorna)
När allt är monterat och man är nöjd, så kan man fetta in o-ringarna (och mellan rummet där de ska ned) och sedan är det bara att peta loss dem från de 4 klackarna....då kryper de snällt ned på plats. ( det är ju snyggt med nya täck kåpor, tyvärr hade jag bara en nästa komplett satts med tapp och allt till en sida....men har bytt lager på båda sidorna, återanvänt en tapp som såg bra ut, och kompletterat med de tätningar och shims jag behövde.)