Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)

111 inlägg • Sida 8 av 8
Diskutera veteran-Scanior här

Mikkel

#106 » 19:54:26, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:det är ingen skatt eller vägavgift på 30år eller äldre fordon i sverige, så den utgiften finn inte. ( annars hade det varit ca 15000 till, tror jag...)
Stämmer bra det, i slutet av 1990-talet hade jag en Volvo F613 med HIAB-elefantkran på, som stod avställt tom maj månad, då ställde jag på den och vips kom det en avgift på 15.000 kr i vägskatt (eller vad det nu hette), så körde jag två månader på sommaren, sen ställde jag av den i augusti och ansökte om återbetalning, efter några månader kom pengar tillbaka för 10 månader. Så höll jag på. Det var ju kul att ha en lastbil å leka med. :driver:
Tillägg: Det var 1970-års modell och den blev nog skattebefriad 2000, och då sålde jag den :ohnej:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



jörgen.ottosson (trådstartaren)

#107 » 22:51:37, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

...det var ju en stund sedan jag skrev något här.....

Nu är det så att pickisen snart fyller halvt sekel, så efter ett besök på bilprovningen förra veckan, så är den nu besiktigad "till vidare". (många säger besiktningsbefriad .....men befriad är den ju inte, annat är från årlig besiktning.....om farbroblå är ute och har annan uppfattning än mig om skicket, så blir det ju ett nytt besök... :snow: )

....men nu har vi ju börjat med slutet på historien, innan besiktningen så var det ju lika bra att titta över skicket. En av de saker som stack ut (jag har misstänkt att det varit på gång ett tag...) var lagringarna till fjäderhänket till boggin.

öppna för att kontrolera, och vad hittar man... rejäla gropar i lagerbanorna....

Bild

...Nu är det så att problemet bukar också vara att axeltappen, har tappat till presspassning, och att även den är lös.....men icke sa nicke...axeln sitter lite för hårt för att slå ut den med stora plastklubban....eller rycka den med glidhammaren. Så det får bli hålcylinder för att dra ute den.....och för att det ska gå så behövs en adapter mellan M24 gängstång och M35x1,5 (som är på axeln, för SKF-mutter)
Bild

Bild

....och med hålcylinder väl på plats så kändes det nästa löjligt....vad lite axeln satt fast, den följde snällt med ut.
Bild

....fortsättning följer.....
Deus ex machina

15 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

MekJan

#108 » 23:17:47, 04-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får gärna titta in lite oftare , finns fortfarande kvar lite gamla analoga gubbar på forumet ! :thummar:

5 personer gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#109 » 00:06:56, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln kom ut, ja....(och rengjort)
Bild

Nya tätningar, och lagerbanor monterade i fjäderhänket. För den som inte vet det, så finns det 4st gjutna "klackar" på fjäderhänket som man kan hänga fast yttre O-ringen på, under montaget. Det är ganska praktiskt att slippa att den ligger i vägen när man ska montera och justera glappet.
Bild

När man ska justera lagerspelet......det var länge sedan jag gjorde något sådant här.....men.....jag vill minnas att jag brukade göra som följer.
Placera fjäderhänket på sin plats, knacka in axeltappen (man kan mäta innan så man vet hur mycket den ska sticka ut på varje sida för att det ska bli lika....det borde bli ca 42-44 mm på utstick på varje sida)
Det brukar behövas ca 1mm shims totalt....Montera innre lagret, komplett infettat med ca några shims (ca 0,2-0,4mm) ...sen behöver du inte röra den sidan mer. Montera sedan resten av shimsen (0,6-0,8mm) på utsidan med lagret, utan att fettain (det blir mindre smetigt på det viset) knacka åt/ dra åt SKF-mutter och rör på fjäder hänket för att känna hur mycket spel det finns (det är nu troligen glappt) plocka bort några shims, återmontera, och känn på glappet.....osv....när det inte är glappt och fjäderhänget går att röra relativt lätt, då är du klar. (man kan inte förspänna dessa lager så hårt, det enda du uppnår då, är att böja öronen på fjäderhänket) Demontera inner lagret, fetta in och montera klart.... då ser det ur så här (glöm inte att vika låsbrickorna)
Bild

Bild
När allt är monterat och man är nöjd, så kan man fetta in o-ringarna (och mellan rummet där de ska ned) och sedan är det bara att peta loss dem från de 4 klackarna....då kryper de snällt ned på plats. ( det är ju snyggt med nya täck kåpor, tyvärr hade jag bara en nästa komplett satts med tapp och allt till en sida....men har bytt lager på båda sidorna, återanvänt en tapp som såg bra ut, och kompletterat med de tätningar och shims jag behövde.)
Bild
Deus ex machina

18 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

johan.eriksson

#110 » 18:32:08, 06-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att se dig skriva igen Jörgen, jag har saknat dig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#111 » 09:19:14, 10-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

.....även om det inte syns jättetydligt på bilderna så är ju naturligt vis lagren på båda sidor åtgärdade :coffee: ( i fjäderhänket, inläggen ovan)

Skärmarna fram, höll på att tappa sitt ena skärmstag.... :klia: ....eller hur ska man se på det.... :insomnia:

...resultatet är i vliket fall att befintliga skärmstag (det som fanns kvar av dem) skarvades på med Ø32 mm rör, från där det fanns tillräckligt med gods kvar..... och detta är resultatet. (ena staget)
Bild

....men det saknas ju något....
Bild

:ohnej: ....klammren var inte i bättre skick (det är det som hade mest gods kvar, på bilden, som fick vara "modell" för de nya) så 4st ny fick tillverkas (båda sidor) .....jag letade en stund, men hade inga liggande. Det går ganska snabbt att tillverka av plåt ( 40 x 130 x 1,5) i ett skruvstäd....en 30mm axelstump....en hammare....några ritsar .....och sedan borra hålen på slutet. :laes_detta:
Bild


.... :hurra: nu ser det med komplett ut. ( naturligt vis fattas underedsmassan på bilden.....men det hade blivit så tråkig bild då :grin: )
Bild
Deus ex machina

10 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se