Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Klart en "pickup" ska ha v8 (scania LBS 140 -72)

111 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera veteran-Scanior här

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#76 » 19:06:38, 11-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade inge anmärkningar på bromsar för (utom sprinten till bromshävarmen) ...så ingen ombromsning.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



jörgen.ottosson (trådstartaren)

#77 » 20:42:04, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var ett tag sedan jag skev något här..... :ohnej:

Detta blev gjort i fjol i alla fall, byte av knutkors...och återmontering av "rätt" mellan axel på bilen. Den jag monterade då ett knutkors lämnade in, är en sämre begagnad som jag bytt ut från en annan bil för många år sedan, pga ett något slitet knutkors, och mycket glapp splain......den "rätta axeln" har mycket bättre splain, så den ska återmonteras.

Knutkorset som lämnat in, urpressat.
Bild

....ett nytt monteras...(jag brukar sätta en tape, för att hålla reda på lagerskålarna under montage, den får sitta kvar ända tills axeln är monterad på bilen. (tapen hamnar i "urtagen" som är i lageröverfallen och medbringaren när man skruvar fast knuten.....billig försäkring mot grus i nya knuten)
Bild

Färdigt!
Bild

kontroll av filtringen som tätat i splainsen, den ser ut att funka ett tag till, så ingen åtgärd.... (det var fett där men det har jag torkat bort innan jag tog bilden)
Bild

Nytt fett och klart för montage på bilen.
Bild
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#78 » 21:11:43, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårens pyssel, det började med ett enkelt oljebyte och att byta några murkna slangar till värmesystemet......
Bild

....men när jag skulle fälla hytten, så lyfte den nån halvmeter, sen kom den ner igen.....och gick inte att lyfta mer. Efter som pumpen kändes som den fungerade och det fanns olja i systemet, så började jag med själva cylindern som lyfter hytten.

detta är vad jag hittade.
Bild

Efter att jag beställt delar från hydralfima (vanliga U-manschetter, och O-ringar) så påbörjade jag montaget. Tyvärr så hade jag glömt att demontera "låsventilen" ( skuven/vredet man kan skruva in för att blockera lyftcylindern, om man av någon anledning skulle vilja arbeta under halvt lyft hytt... :uupps: ....eller vad den kan tänkas brukas till....jag har aldrig använt den.) den tätas av en liten manchett tätning 5/12 x 6 eller något sådant. Även den var dyngkass. ( jag hade för mig att den tätades av o-ring, så därför skaffade jag inget, för det har jag själv... :snow: )

Vad göra? ...Jag övervägde att svarva något för att montera en par O-ringar....med det finns för lite platts för att det ska bli bra?
...det fick bli "söm på gammel-tin" Läderpackning! :idee3: Lämplig del av skaft från sko hämtades, och tätningar tillverkades....)
Bild

...nu är det dags för montage. De flesta nya tätningar är redan monterade (blå), de gamla ligger bredvid ( gul-bruna, trasiga)
Bild

Om man tittar noga så ligger läderpackningarna staplade i lämplig hög stapel för att ersätta den gammla U-manchetten. ( bred vid "avstängningsventilen" /nålventilen på bilden) Jag har laggt ut delarna så det går att de var de ska sitta lite som en "sprängskiss" .....jag vill minnas att det var diskussion om lyftcylindern i någon annan tråd, där hytten inte gick att lyfta (var "stum" i det fallet, vill jag minnas) Om cylindern "stummar" ksn det vara någon av ventilerna som inte öppnar som de ska......
Bild

....eller hålet ("strypningen") innan för anslutningen till " minus-sidan" som är tät. ( försök de det lilla hålet på bilden, lätt hänt att det går tätt...)
Bild

Cylindern åter monterad på bilen, och hytten fälld. Då kan vi återgå till huvud nummret, Olje bytet.
Bild
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#79 » 21:30:36, 12-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med ny olja i motorn (jag tog inge bilder på "öppna oljepluggen och full på" ....eller byte av "turbofiltret" (vanligt "spin-on" filter) det tror jag det flesta sett ändå. :grin:)

Det jag tänkte visa är cyklonrenaren, som sitter på alla Scania motorer ( i alla fall de jag jobbat med :grin: )
Öppna locket med "ving-muttern" ( vissa ännu äldre har skruv istället)
Bild

( håll reda på O-ringen som tätar locket, om den inte ska bytas) ....där under sitter själva cyklon-buren, den lyfter man sen bara ut.
Bild

Burken i lämligt svart-röd balja....
Bild
....munstyckena på undersidan som gör att den snurrar när motorn går. Ett delflöde av motorolja går genom cyklonrenaren och centrifugerar ut skiten ur oljan....
Bild

man lossar muttern på ovan sidan av burken, knackar lite lätt på änden av gängan (baksidan av hammarskaft, gummiklubba) så burken delar sig.

....detta är vad man hittar, skiten som tidigare varit i oljan, som en "gummi matta" på vaäggarna i burken.
Bild

.....skiten delvis lossad med kniv....
Bild

delarna tvättade i diesel.
Bild
klart för återmontage.
Bild
Deus ex machina

9 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#80 » 19:26:07, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kom det sig att Scanian skull ut på hämt-uppdrag, idag ......

....men det ville sig inte riktigt. P-bromsen gick inte att släppa, och efter en snabb felsökning (varningslampan för Låg-tryck lyser, och spärrventilen till bromsen går inte att släppa, trots fullt tryck på mätarna.....så det är inte så svårt att gissa) ......parkeringstanken har nästan inget tryck, när man öppnar på dräneringsventilen i botten så blåser det bara lite lätt.....så troligen kretsskyddsventilen som inte öppnar...

Här sitter den Misstänkta ventilen.....det som sitter ovanför med en skabbig kabel ansluten, är kontakten för lågtrycksvarning (för den kretsen, ett test man också kan göra för att se vilken krets/tank/givare som larmar....är att lossa kabeln en efter en på givarna som sitter på bilen......när varningen försvinner har man hitta var det larmar....och byter då givare,om den felar, eller åtgärdar felet på kretsen om givaren är hel och gör sitt jobb)
Bild

...på börjat demontage av ventilen....
Bild

....detta är vad du får loss, när du lossa toppen på ventilen....
Bild

och detta är vad som sitter kvar på bilen (om man inte lossar även det, för att kolla backventilen som sitter under.)
Bild

...och här är felet, hål i membranet, så luften kommer i genom på baksidan och hjälper fjädern att stänga ventilen, istället för att öppna... :wave: ....inte helt ovanligt.
Bild

här är även backventilen lossad och delad (jag behövde inte kolla den, men jag ville visa hur det ser ut, efter som det frågats en del om luft, bromsar som inte släpper, tankar som inte fylls med tryck mm.....) Liknande ventiler sitter på fler ställen på bilen, inte bara P-tanken....
Bild

....och nu är detta kvar efter montaget. (jag har vinklat/vridit kopplingen för att kunna skruva av ventilen, om annars ej går att snurra, men då tanken är rund så blir det mer plats när man vrider lite på 90°-böjen....
Bild

Vad göra åt detta?

....jo man byter membranet (det finns som reservdel hos Scania) ....

....men nu får de hem det om nån dag, och jag behövde bilen i dag...... :klia: .....

...då får man göra en temporär lagning, och göra ett membran. Jag har en gummiförstärkt duk, som inte är tjock nog för att ersätta materialet i orginalet, men kan ju fungera som "tätning" om jag sammonterar det med det trasiga membranet (på trycksidan, ="nedåt/under" , i detta fall) ....annars så bygger man bara en "ballong" ....

...."Nytt" membran utskuret (eller ett nytt "tätskikt")
Bild

här är det monterat till sammans med det gammla.
Bild

Vill man se hur det ser ut monterat och klart, kan man titta på första bilden. :grin: ....nödreparationen fungerade, jag kunde hämta några ton "skrot" .....och några nya membran är betällda, så det kan bytas när de kommer.
Deus ex machina

12 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Henric Johansson

#81 » 21:20:04, 10-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att se att din pickup fungerar och rullar.

Tänker ta tag i min till vintern, men den har ju bara en sexa .....
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

vaniljmunken

#82 » 18:47:05, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gick igenom hela tråden och tackar för alla bilder och beskrivningar, lärde mig en hel del! :thummar: Hoppas du fortsätter uppdatera när det händer grejjer! :eat:
Användarvisningsbild
vaniljmunken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:26, 03-08-2015
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC35C
SBA111 TGB 30

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#83 » 19:09:46, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då var besiktningen avklarad för i år, trevligt och professionellt bemötande från personalen på bilprovningen.

Blankt papper, med två bra att veta, på begynnande glapp. ( får nog anledning att återkomma till det, troligen till våren/sommaren ?) för nu ska bilen i stort sett bara parkeras för vintern, då jag vet att den är ok att köra igen till våren, i alla fall behövs ingen besiktning innan man får åka ut.

En intressant notis är att broms lotteriet, som gick mindre bra i fjol vid första "dragningen" gick bra i år.....men dragningslistan ser hela annorlunda ut. I fjol var det ojämn bromsverkan på framaxeln ( något över 30%) ......men driv och boggi låg runt 10-15% ( vad jag mins)

.....efter åtgärd av förmodat fel. ( tunna bromsbelägg på vänster sida, och nära förestående "överslag" i bromsen = hög bromsverkan pga stor förstärkningseffekt från s-kammens geometri, det var min teori i alla fall... :klia: ....se bilder från i fjol, nedan....jag tror inte jag visat dom... :klia: )

ganska tunna belägg....
Bild

...titta på rullspåret på s-kammen, den har gått ganska långt ut, då kammen börjar bli flackare...
Bild

Nya belägg monterade....
Bild

....och trumma på.
Bild

....vid ombesiktningen så tog fortfarande vänster mycket "hårdare" ....men kröp under 30% i alla fall.... :klia:

...men i år, så var det 8% ojämn bromsverkan fram :uupps: ( det är ju nästan "perfekt" )

...och på driven var det 28-29% ....och boggin 25% och de var ju bra i fjol. :insomnia: ....för 65 mil sedan. :grin:

....men det är i alla fall på rätt sida om målsnöret. :hurra: så det är godkänt. Det som stör mig är att det varierar så kraftigt, från gång till annan. (jag har i.o.f.s teorier även om det... :klia: ....men det är svårt att testa utan bromsprovare :snow: )
Deus ex machina

8 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#84 » 19:10:49, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vaniljmunken skrev:Gick igenom hela tråden och tackar för alla bilder och beskrivningar, lärde mig en hel del! :thummar: Hoppas du fortsätter uppdatera när det händer grejjer! :eat:


Tackar! hoppas jag inte lärt ut för mycket olater bara. :mrgreen:
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#85 » 08:25:43, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan göra en lite uppdatering med ett lätt jobb som nog inte alla sett förut....

En nippel som också fungerar som "svivel" på timmerkranen, det är den fingängade delen som "svivlar" och låter slangarna följa med när man svänger kranen runt ( ca sväng 400° ej fritt antal varv) tyvärr så har läckaget tilltagit, så det var dags att åtgärda. ( om man tittar noga på bilden så kan man se att lädret gett vika vid skarven, och därför inte stödjer O-ringen så bra)
Bild

Det är en o-ring och en bit läderrem som stödring som utgör tätningen, jag hade både o-ring och läder hemma, så delarna var inget problem....
Bild

Jag har fått lära mig att man skär till läderremmen med lite överlängd, precis så den inte helt går ned i spåret, när man monterar.....och att man monterar med narvsidan (släta sidan, "hårsidan") inåt .......

....så här ser det in alla fall ut monterar med ny O-ring och läder.
Bild
Deus ex machina

13 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mikkel

#86 » 15:05:34, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Otroligt intressant och framförallt lärorik tråd som jag nu läst från första början :thumme:
Det får mig att sakna den Volvo F613, 1970, med Hiab-Elefantkran som jag hade under åren 1990-2000, men tuffade och gick men just lufttrycket till bromsarna spökade lite. Den rullade bara 100 mil om året men var kul att ha. En fråga om läderremmen, det blir ju en skarv, läcker det inte där ?
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#87 » 17:40:26, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:....
En fråga om läderremmen, det blir ju en skarv, läcker det inte där ?


Ja det blir en skarv, men det har ingen betydelse.....för det är O-ringen som tätar, Lädrets funktion är bara att vara stöd till O-ringen så den inte trycks in i spalten ( den ska täta) och klämmas sönder av tryckväxlingarna.

( och det är också pga. skarven som man ska kapa lite överlängd på läderremmen, så ändarna trycks samman när man monterar......det är dock inte helt kritiskt.....det är först när de börjar se ut som på första bilden ( 1cm borta av läder remmen)...eller kanske något innan.. :grin: ... som O-ringen inte klarar av att täta
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN

#88 » 01:01:02, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va det vanligt med läder-stödringar innan plasten kom? Eller är det så att läder lämpar sej bättre på en del applikationer?
Trodde nästan stödringar skulle var "hårdare" än o-ringen. Men då har man lärt sej något idag med :smile:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson (trådstartaren)

#89 » 01:16:20, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"vanligt"....tidiga hydraultätningar var ofta helt läder. Tex min gamla 100ton verstadspress (HIAB) har kolvtätning helt av läder.... och den har troligen hängt med sedan pressen var ny, är fortfarande mjuk och fin. :grin:

Bild
Deus ex machina

10 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN

#90 » 01:26:11, 18-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det va bättre förr :grin: En del saker iaf.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se