Ja, som rubriken säger, så "hittade" jag för ett antal år sedan en scania, som var med en fot på väg till skroten...
Vi satt och pratade på jobbet, en kolega berättade att han köpt en v8-diesel pickup (cheva), och jag kunde inte låta bli att säga att jag hade ochså en en diesel-8 pickis.....det tog en stund inann han fattade att jag menade scanian ...där av rubriken!
Men om jag ska ro detta i land, så får vi börja frånbörjan, och gå några år tilbaks i tiden.......Så vi tar en kort resume.
Fyndskicket, scanian precis hemtransporterad. Med nya baterier och lite diesel så startade den direkt där den stått nedsjunken i flera år. Det var till och med luft kvar i tankarna (2-3kg). Däremot kopplingen triskades lite (kass huvudcylinder, dårligt justerat spel)
Efter en mekanisk översyn, renovering av koplingshuvudcylinder, nya bromsbelägg på driven (en ankarbult hade losnat på höger sida) lite allmän översyn och smörjning, så var det dags för......hytten...
Hytten behövde rostlagas, och den var i behov av färg.
Här är svetsningen redan gjord och hytten är spacklad för grundmålning.
Även skärmarna behövde översyn, jag svetsade på en ny "innerkant" som var hel bortrostad.
bild på en skärm, lagad och grundad.
medans jag väntade på rätt vader för lakering, så passade ja på att ta i ty med hydraultanken, den hade varit lös och hade någon gång hamnat mellan tippen och ramen...och var lagad med plastikpadding....
efter en kort stunds fundering ..det skulle gå fortare att göra en nytank...
här är tankenmålad och klar
När nu vädret tillät så var det dags för lakering. Först så grundades hytten med epoxygrund.
Osedan lakerades den Blå (2k-blilack)
Kofångaren och ramen lakerades med en röd 1k-industrilac, inte lika hållbart men lättare att bättra.
Även lämmarna behövde nytt virke,och lite svetsjobb. Det fick bli 35mm spontat furugolv.
sedan var det dags för besiktning.......det gick på 2:a försöket (bromsar ojämnbroskraftsfördelning,fram 34%)
under vintern så skaffade jag ett par timmermankar (modell äldre) fär att kunna montera på flaket, för att köra hem ved.
Det är av typen som man kan sidotippa med(om man vill...)
Jag byggde även kran hulsor bak på flaket för att kunna montera en timmerkran. Jag hade funderar en del på detta, eftersom det faktiskt fins gott om plats bakom hytten för en styckegodskran, men kom fram till att timmerkranen på hylsor var den bästa kompromissen, den går ju även att lasta annat med.
bild med kranen monterad på bilen.
jag gjorde sedan en förhöjning till framstammen.
vi börjar nu närma oss dags dato. så jag avsluter resumen med en bill på bilen lastad med, sedan länge uppeldad, ved.
Fortsättning följer...