Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

SCANIA L 50-42-120 1969 Jag behöver Hjälp...

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

WildWere (trådstartaren)

#1 » 20:30:22, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag behöver en verkstadsmanual till en Scania L50 1969. Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det ?
Eller om någon kan ge mig lite info om bland annat:
Vad är det för spridare i en sån här motor ? Bosch spridare ?
Var hittar man reservdelar nya spridare tex.
Hur mycket olja ska det vara i Diesel pumpen och vilken sort? Tror själv det ska vara 4 dl i den.
Hur ställer man in dieselpumpens och var sitter kontrollmärkena ?
Var sitter nätet (filtret) till vevhusventilationen ?

Lastbilen är orkeslös i motorn och den ryker mycket, vit rök (inte vattenånga).
Det var nästan ingen olja i Dieselpumpen så fyllde på den med motorolja då tappade motorn ännu mer kraft ?
Samtliga bränsle filter är bytta även det inne i dieseltanken, bränsleslangarna är rensade.
Den startar utan problem och tänder nästan direkt. Jag misstänker själv att det kan vara utslitna spridare. Några andra teorier ?

Bild
WildWere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:32, 17-03-2012
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218
Typ: 1113
1964



flak

#2 » 21:28:27, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för spridare i en sån här motor ? Bosch spridare ?
Det ska vara Bosch

Var hittar man reservdelar nya spridare tex.
Beg spridare kan du nog få tag i via Holmsjö bildemontering
Hur mycket olja ska det vara i Diesel pumpen och vilken sort? Tror själv det ska vara 4 dl i den.
Ingen aning men 4 dl borde räcka men då får byta rätt ofta då oljan får jobba rätt hårt
Hur ställer man in dieselpumpens och var sitter kontrollmärkena ?
Kontakta Scaniaverkstaden för dom ska ha gamla verkstadshandböcker kvar annars Scania museet

Var sitter nätet (filtret) till vevhusventilationen ?

Lastbilen är orkeslös i motorn och den ryker mycket, vit rök (inte vattenånga).
Det var nästan ingen olja i Dieselpumpen så fyllde på den med motorolja då tappade motorn ännu mer kraft ?
Rensa ur och häll i tvåtaktsolja istället det ska fungera då den hjälper emot dagens dieselbränsle som är rätt aggressiv emot gamla dieselmotorer och bränslesystem.
Samtliga bränsle filter är bytta även det inne i dieseltanken, bränsleslangarna är rensade.
Den startar utan problem och tänder nästan direkt. Jag misstänker själv att det kan vara utslitna spridare. Några andra teorier ?
Flak
Användarvisningsbild
flak
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:42:31, 26-08-2007
Ort: Kalmar

WildWere (trådstartaren)

#3 » 22:32:41, 28-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

flak skrev:Rensa ur och häll i tvåtaktsolja istället det ska fungera då den hjälper emot dagens dieselbränsle som är rätt aggressiv emot gamla dieselmotorer och bränslesystem.


Den får inte den aggressiva miljö dieseln. Det är riktig diesel, det där med tvåtakts olja visste jag redan :smile: men tack för så mycket för tipsen flak.
Alla Dieselbilar som kör på miljödiesel bör ha en skvätt 2taktsolja.
WildWere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:32, 17-03-2012
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM LM 218
Typ: 1113
1964

jörgen.ottosson

#4 » 11:18:34, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scania motor bok finns här: Scania-Vabis motorbok

ang. olja i insprutningspumpen så är det alltid samma som du fyller motorn.

( ang. (2T-)olja i diesel ....suck. :huh: ....det är ungefär lika effektivt för smörjning av pumpens delar som om du fyller fett i motoroljan för att smörja "kolvringarna" ...

Det som "smorde" bättre i äldre diesel var inte "fetheten" det var svavlet, som nu är begränsat av miljöskäl ( lika som bly i bensin)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Fredrik_

#5 » 11:43:49, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och inte renoverar man dagens bilmotorer vid lägre miltal än förr! (Snarare inte alls, då dess miltal räcker gott och väl!)
Så även blyet har gått bra att klara sig utan..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#6 » 08:29:29, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är underligt med denna skröna om olja som ska tillsättas till dieselbränsle. Och att det ofta just förespråkas tvåtaktsolja utav alla smörjande produkter när den varken är specad för blandning i diesel eller smörjning av insprutningssystem och absolut inte har ett uns av utveckling för att användas som tillsats i dieselmotorer på något vis är extra underligt! Om någon kommit på att använda en produkt som i vart fall nänns i samband dieselmotorer så kunde man till nöds förstå tankegångarna, men något till små rykande bensindrivna tvåtaktsmotorer tyder inte på någon djupare tankeverksamhet bakom idéerna.
Däremot läggs det miljarder på att utveckla vanlig handelsdiesel för att den ska vara optimerad för sin uppgift. Vore underligt om det i den kontinuerliga utvecklingen inte framkommit att det redan finns en produkt som löser alla problem, må vara framtagen för något helt annat i ett helt annat sammanhang redan på hyllan hos drivmedelstillverkarna! :huh:
Jag vill också påstå att en stor del av de påstådda "dieselbakterierna"/algerna som folk påstår sig drabbade av, i själva verket är separerade substanser från den olja som fordonsägaren tillsatt i dieselbränslet. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Amagutt

#7 » 09:16:45, 14-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dum fråga kanske, men vart fyller man på oljan i pumpen? Inget som det står nått om in vanliga instruktionsboken, men kanske missat nått? Har en L36-66
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

jörgen.ottosson

#8 » 20:59:05, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

vissa äldre insprutningspumpar är inte smorda från motorns smörjsystem utan ska fyllas till en nivå (eller med en viss mängd, för att "byta" olja) med jämna mellanrum. Dessa pumpar har alltid någon form av nivå kontroll (tex oljesticka eller skvallerrör) man fyller ofta i samma hål som oljestickan ed.

Insprutningspumpar som är smorda av motorns smörjsystem, har en ledning mellan nedre delen (mitten) på motorblocket (där smörjoljekanalen går) till insprutningspumpen, sitter ofta på baksidan av pumpen, eller skymd på något annat sätt. Jag vet inte hur det ser ut på L36, men står det inte något i instruktionsbokens (smörjchema) så är pumpen troligen mord från motorn.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Murre o2

#9 » 22:35:23, 27-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Instämmer, borde vara smord av motoroljan. Visst kan man fylla olja direkt i pumpen men den rinner ned i tråget då så det skall inte påverka så motorn går sämre. Vit rök låter ändå som kylarvätska för mig.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Amagutt

#10 » 10:58:07, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack Jörgen o Murre för goda synpunkter. Det står definitivt inget i orginal instruktionsbok om någon oljefyllning och finns inte heller nått skallerrör eller dyligt. Egen ledning har jag inte letat efter men skulle tro det stämmer bättre. Det styrker även varför jag har ett litet oljeläckage utmed motorn och typ "mitt för pumpen", Ser typisk svart motorolja på undersidan av pumpen, typ baktill, mitten av pumpen. Det är i vart fall inte i närheten av "axelingången". Låter lite smådrygt byta packningar på insprutningspumpen bara...
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59

Amagutt

#11 » 11:05:36, 28-08-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vita röken är från början av tråden o inte min maskin. Den jag har går bra utan konstig vit eller svart rök. Lite diesel "stickig" avgasrök på tomgång men inget konstigt annars. Har läst många som tycker att just L36/L50 ofta luktar illa. Kan möjligen ha slitna spridare eller nått sånt. Verkar inte vara dålig komp i alla fall, då den startar på ett eller två kolvslag och går rent direkt. men luktar...jo det gör den tyvärr. Enligt mätare har den gått 24000 mil. Borde vara skapligt "frisk" då kan jag tycka. Sen kan ju mätare vara bytt....
Amagutt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:47, 21-07-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fr 35 -59


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se