jörgen.ottosson skrev:Våttanken (tryckutgämningstanken på modernare fordon) först, sedan de övriga,sedan berordet på installningen av skyddsventiler om parkering eller bromskretsarna fylls sedan ( men det är marginellt)
....att fylla "sist" är säkrast eftersom inget "efter" då kan förbruka luften man redan har, vid ett ev. haveri på annat system. ( kom i håg fjäderbromsen vid tryck tapp i parkeringstanken så börjar bromsarna jobba även om man inte vill.... ...och även om båda mätarna visar fullt tryck. )
Att det går till 'våttanken' först är ju självklart..
..men nog är det tryck i bromstankarna innan parkbromsen kan släppas och kopplingen tryckas ner!! (Och stolen upp!)
Att det inte går baklänges ser ju samma '4-kretsare' till som fördelar laddningen.
(4-krets skyddsventil, ofta den som orsakar bekymer med laddningen när det blir kallt om man inte skött om tork-/frostskyddsutrustningen)
Detta gäller då nyare!
GAMLA samt dessutom SCANIA har jag som sagt begränsad erfarenhet av..
Blev väl i just denna tråd lite