Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Projekt Scania 81 -77

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera veteran-Scanior här

Fredrik_

#31 » 21:23:19, 14-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Våttanken (tryckutgämningstanken på modernare fordon) först, sedan de övriga,sedan berordet på installningen av skyddsventiler om parkering eller bromskretsarna fylls sedan ( men det är marginellt)

....att fylla "sist" är säkrast eftersom inget "efter" då kan förbruka luften man redan har, vid ett ev. haveri på annat system. ( kom i håg fjäderbromsen vid tryck tapp i parkeringstanken så börjar bromsarna jobba även om man inte vill.... :grin:...och även om båda mätarna visar fullt tryck. )


Att det går till 'våttanken' först är ju självklart..
..men nog är det tryck i bromstankarna innan parkbromsen kan släppas och kopplingen tryckas ner!! (Och stolen upp!)
Att det inte går baklänges ser ju samma '4-kretsare' till som fördelar laddningen.
(4-krets skyddsventil, ofta den som orsakar bekymer med laddningen när det blir kallt om man inte skött om tork-/frostskyddsutrustningen)

Detta gäller då nyare!

GAMLA samt dessutom SCANIA har jag som sagt begränsad erfarenhet av..
Blev väl i just denna tråd lite :off_topic:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Daniel.A (trådstartaren)

#32 » 21:28:56, 14-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar...ska följa lite ledningar mer nogrant o kolla hur de går....

Tog en titt på de fina bilder ur mekboken du bifogat tidigare i tråden Jörgen..efter som jag har en "L" modell o inte LB så stämmer det med skissen i boken..dvs bara en klocka som kallas kopplingförreglering...som styrs/används hurvida man använder hög och låg...och inte vid vanlig växling...dvs det finns inge servo till den tunga kopplings pedalen..i L modellen...va L & LB lika lätta eller tunga i pedalen när det begav sig..trotts olikheten i konstruktion med servoassist på LB...??
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Thomas Almén

#33 » 22:04:45, 15-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja, mitt direkta minne, (körde en LS 111 så sent som förra sommarn), så var LB´n lättare i kopplingen än torpedarna.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

Daniel.A (trådstartaren)

#34 » 22:15:59, 16-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Japp...tackar, har fått det bekräftat från flera håll...lite provkörning innan fortsatt pyssel...
Bm 400 -65, IH 2275 Traktorgrävare -64(såld), Hymac 580 BT, Bm 36 -57, Volvo F610 -80, Willys CJ-3A -50. Scania 81 -77, Scania 111, mm
Användarvisningsbild
Daniel.A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:05, 22-08-2007
Ort: Istorp, Västra götaland
Maskintyp: Lastbil

Racetrucker

#35 » 00:41:10, 04-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej , kul att du fixar en Scania !

Jag har samma problem med att bara kunna använda högväxlarna,
sitter vajer på min , har konstaterat att vajern kan röra sig men att luft
ventilen sitter fast, ska ta bort och rengöra.

Angånde din tipp, så kan jag berätta att på min som det oxså suttit kran på, så aktiverar man kraftuttaget med en luftventil placerad en bit under panelen i mitten, sen så har jag en spak bakom hytten ovan hydraultanken som måste ställas i rätt läge, för tipp eller kran, man kunde alltså inte köra dem sammtidigt.

Iof så är ju min äldre och en 110S.
Användarvisningsbild
Racetrucker
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:12, 01-08-2010
Ort: Gävle Hamrångefjärden
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Scania L110 Super 1968
GMC CCKW353 6x6 1941
Takeuchi TB015
Yale 2500 1974

Thomas70

#36 » 20:53:52, 06-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en Scania L 81 från -76 och jag har problem med H/L och tippen. Den fungerar bra när den är kall men när den är varm går inte kraftuttaget i plus att det går inte att använda H/L. Det är bara att vänta tills den kallnat. Vid några tillfällen har jag även blivit helt frikopplad från växellådan, hamnar i neutral helt. Någon magnetventil som kärvar? Det var ett bra schema över magnetventilerna som Jörgen Ottosson skickade in, men vilken magnetventil skulle det kunna vara? Eller är det nåt annat fel?
Thomas70
1 inlägg
 
Blev medlem: 16:22:48, 05-10-2013
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Caterpillar 329 D, Scania 81


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se