Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

broterräng bil lastväxlare

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

torlin

#16 » 20:48:48, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max last uppges till drygt 6 ton, men det är ju max breddad vilket ger mycket högre påkänningar.
Misstänker också att man på en militär terrängbil ställt högre krav på vad den ska tåla i form av dynamiska lasttillskott
(Har räknat en del på militära fordon så jag vet hur kinkiga FMV kan vara :smile: )
Med normalbredd verkar konstruktionen knappast vekare än på 316 (förutsatt att axel är samma dimension).
Dock skulle jag inte göra som någon i tråden (om jag förstod rätt), kapa axeln och svetsa fast pontonstödet, osäkert hur svetsbar den är (gjutet?).
Kan bli utmattningssprickor efter en tid. (ogynnsamt med utstickande axel som troligen lokalt kommer ge höga spänningar i svetsen)
Med axeln infäst på bägge sidor tror jag den tål mer än på 316.
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan



Johan Josefsson

#17 » 21:31:59, 16-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på de dimensioner som den aktuella lastväxlaren har tänker jag sova skönt även framöver med aktuell modifiering...
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

EDG

#18 » 22:58:29, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har letat efter sprängskiss till denna växlare i downloads, men utan att hitta någon. Om det är jag som är dålig på att leta tar jag gärna emot tips på hur jag hittar. Annars kanske någon vänlig själ kan lägga upp, eller skicka till mig.
Sven-Erik som startade tråden har tyvärr haft datorkrasch och filen är nu borta.
Mått på tippaxeln mottages gärna.

Ska montera en sådan krok på LBS140.
Tack på förhand. /Daniel
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

lennartostman

#19 » 01:42:59, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
I civilversionen av dessa LV så har dom samma lastförmåga. Sedan är det ju så att en kort LV315 väger mindre än LV317 så pga av det får man ju en högre lastförmåga, men det är ju marginellt
Nu var det ju länge sedan jag jobbade med dessa men lastförmågan var ju ca 11-13 ton med dåtidens axeltryck, om jag minns rätt.
Dessa till FMV BTB Myrsloken var ju utrustade med hydr. utdragbara bakre rullar, kork med 5 eller 8 tons vinsch på lyftarmen. Så dom blev ju ordentligt mycke tyngre än standard LV. Dessa LV var ju också avsedda att endast hantera broelement, i första hand. Det är ju mer är 30 år sedan de första levererades till FMV.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

qqq

#20 » 18:51:12, 11-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev det ingenting av drömmarna, och det blir inga bilder av någon annan heller... ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se