lennartostman skrev:Tänk på vad du säger!!!
Jag var med o ritade de första LV316-317, 1971.
Men han som ritade Lastväxlaren till myrsloken är pensionerad
Axeln är den samma är jag ganska säker på.
Vi förlängde den bara för att kunna bygga de yttre fästena.
sven-erik1 skrev:Hej . Har pratat med konstruktören en mycket trevlig man som gått i pension men hade ritningar på både axeln och lastväxlaren som han mailade till mig vet inte hur man kan lägga in dom här men om någon är intresserad kan dom maila mig ( sven-erik@telia.com ) skillnaden på 316 och 317 är längden på ramen. skillnaden på lv 300 broterräng är breddnings utskjuten på rullarna och att den är förlängd i utskjutet så den går längre fram .därmed så går den heller inte lika långt ner vid avställning och upp lyftning av flaken. axel är 80 mm grov och jag tror inte att det håller om man gör som johan och svetsar fast dom inre rullskydden när man drar på flaket så vilar hela lasten på rullarna och det blir lagligt 6,5 ton men den orkar betydligt mer om man vill och törs. har beställt en centerless slipad axel för att sätta dit i stället för m75 muttern i änden på 316- 317 kommer jag att göra som på den nyare och skruva en bricka med 4 st m 10 bultar i änden på axeln detta blir ett vår -sommar projekt då blå hallen har så dålig värme än så länge MVH sven-erik
sven-erik1 skrev:... vet inte hur man kan lägga in dom här men om någon är intresserad kan dom maila mig ( sven-erik@telia.com ) ...
Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster