Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

broterräng bil lastväxlare

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

sven-erik1 (trådstartaren)

#1 » 19:11:05, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har någon här bytt tippaxel på en myrslok lastväxlare ? har funderingar på att byta ut den och skära bort breddnings anläggningen för att spara vikt och få bättre plats vid draget är även intresserad av en beg axel eller en ritning på den . hiab säger att den bör passa från 316-317 men vet inte säkert konstruktören är pensionerad sedan en tid MVH sven-erik
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok



Fredrik_

#2 » 19:17:26, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna för oss som inte vet hur dessa specialare är utformade!?!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johan Josefsson

#3 » 22:15:04, 09-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svetsade fast de "skydden" som sitter innanför rullarna och kapade av axlarna. Funkar kanon!
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

qqq

#4 » 00:22:41, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan Josefsson skrev:Jag svetsade fast de "skydden" som sitter innanför rullarna och kapade av axlarna. Funkar kanon!

En bild eller två på hur det ser ut nu ? :thummar:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

lennartostman

#5 » 22:30:12, 10-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på vad du säger!!!
Jag var med o ritade de första LV316-317, 1971.
Men han som ritade Lastväxlaren till myrsloken är pensionerad
Axeln är den samma är jag ganska säker på.
Vi förlängde den bara för att kunna bygga de yttre fästena.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

qqq

#6 » 19:55:35, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

lennartostman skrev:Tänk på vad du säger!!!
Jag var med o ritade de första LV316-317, 1971.
Men han som ritade Lastväxlaren till myrsloken är pensionerad
Axeln är den samma är jag ganska säker på.
Vi förlängde den bara för att kunna bygga de yttre fästena.


Vad är igentligen skillnaden på LV 316 och 317 ?
Jag har hört olika storys men jag gissar att de ena är för volvo och den andra är för scania... ?
Myrslokens lv heter LV 300.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

sven-erik1 (trådstartaren)

#7 » 21:18:50, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej . Har pratat med konstruktören en mycket trevlig man som gått i pension men hade ritningar på både axeln och lastväxlaren som han mailade till mig vet inte hur man kan lägga in dom här men om någon är intresserad kan dom maila mig ( sven-erik@telia.com ) skillnaden på 316 och 317 är längden på ramen. skillnaden på lv 300 broterräng är breddnings utskjuten på rullarna och att den är förlängd i utskjutet så den går längre fram .därmed så går den heller inte lika långt ner vid avställning och upp lyftning av flaken. axel är 80 mm grov och jag tror inte att det håller om man gör som johan och svetsar fast dom inre rullskydden när man drar på flaket så vilar hela lasten på rullarna och det blir lagligt 6,5 ton men den orkar betydligt mer om man vill och törs. har beställt en centerless slipad axel för att sätta dit i stället för m75 muttern i änden på 316- 317 kommer jag att göra som på den nyare och skruva en bricka med 4 st m 10 bultar i änden på axeln detta blir ett vår -sommar projekt då blå hallen har så dålig värme än så länge MVH sven-erik
sven-erik1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:42:46, 02-11-2010
Ort: krokoms komun
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: mf 35 bensin mf 35 diesel mf 65 mf 575 fiat 880-5 volvo viking volvo n86 scania regent allis chalmers väghyvel 50 tal hymas 470 scania myrslok

qqq

#8 » 22:26:37, 11-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sven-erik1 skrev:Hej . Har pratat med konstruktören en mycket trevlig man som gått i pension men hade ritningar på både axeln och lastväxlaren som han mailade till mig vet inte hur man kan lägga in dom här men om någon är intresserad kan dom maila mig ( sven-erik@telia.com ) skillnaden på 316 och 317 är längden på ramen. skillnaden på lv 300 broterräng är breddnings utskjuten på rullarna och att den är förlängd i utskjutet så den går längre fram .därmed så går den heller inte lika långt ner vid avställning och upp lyftning av flaken. axel är 80 mm grov och jag tror inte att det håller om man gör som johan och svetsar fast dom inre rullskydden när man drar på flaket så vilar hela lasten på rullarna och det blir lagligt 6,5 ton men den orkar betydligt mer om man vill och törs. har beställt en centerless slipad axel för att sätta dit i stället för m75 muttern i änden på 316- 317 kommer jag att göra som på den nyare och skruva en bricka med 4 st m 10 bultar i änden på axeln detta blir ett vår -sommar projekt då blå hallen har så dålig värme än så länge MVH sven-erik

Jag är intresserad av båda ritningarna, speciellt på axeln.
Är den massiv ? matrialkvalite ?
Jag snackade med hiab en gång, och jag vill minnas att de ville ha 6 döda kungar för axeln...
Gärna lite bilder när du börjar modifiera det hela! :bira:
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Johan Josefsson

#9 » 20:22:25, 12-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående hållfastheten på den lösningen jag gjorde så är det det testat så pass att jag vågar rekomendera det hur stora lass man än kör på sin myrslok. :-)
Skall fota den lösningen jag gjorde någon dag. När jag gjorde operationen bedömde jag det som den enklaste lösningen och även ekonomiskt sett mest fördelaktiga lösningen. Givetvis går det att göra på annat sätt också. :-)
Johan Josefsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:25:50, 29-11-2011
Ort: Lilla Edet
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hägglunds BV206 och BV2062
Scania SBAT 111 6x6
Scania LA82 myrslok 6x6 lastväxlare
Profila 1A616 svarv
Prema 03 kipphyvel
Cincinnati nr 2 verktygsslip
Stavsjö America svarv

Holger

#10 » 11:08:14, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sven-erik1 skrev:... vet inte hur man kan lägga in dom här men om någon är intresserad kan dom maila mig ( sven-erik@telia.com ) ...

Du har e-post! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#11 » 11:08:57, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ja: bilder-bilder-bilder! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

LeifAndersson

#12 » 11:35:10, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var försiktiga med modifieringar vid axel och "rulle". Har man en gång kört av axeln och förlorat rullen på en standard 316 vid pådragning vill man inte vara med om det igen. Det slutade med en skrotad/inlöst Sc 144 och repkostnad på över 150k på lasten! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Holger

#13 » 14:38:21, 13-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ritningarna

:buga:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

torlin

#14 » 19:27:16, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att ta bort breddningsbalkarna och pontonstyrningarna men delvis behålla gavelplåten som axeln sitter i och svetsa en konsol ut från ramen mot denna.
(+ att som någon gjort svetsa fast pontonstöden innanför rullarna) Det blir ju lika stadigt som original men mesta vikten försvinner.
Bild nedan från rephandboken hur det ser ut på hiab 310.

Jag har hela myrslokens rephandbok som pdf jag kan ladda upp med lite hjälp från Holger (klagade nu på att filen var för stor, ca 120 MB)

Bild
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

LeifAndersson

#15 » 19:48:26, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad väger den beräknade lasten på en BTB. På myrsloken kan det inte vara de laser vi talar om på civila lastväxlare. Man undrar om den rullkonstruktionen öht. är konstruerad för de vikter som 316 normalt är konstruerad för. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se