Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Momentomvandlare i scania 141

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 22:05:21, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen ska det finnas som option en koppling med momentomvandlare.
Det var en nyhet för mig.

Vad vet ni om den?

Dessutom ska det finnas växelådor som inte har hög(låg.
Vet ni vad dom kan heta?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



TomasW

#2 » 22:31:39, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flygvapnets plogbilar (Scania 141) hade 5-växlad låda och momentomvandlare samt vanlig koppling.

När man startade så la man i 1an och släppte upp kopplingen med bromsen nedtryckt sen släppte man bromsen och gasade som om det vore en automat men när det var dags för växling så fick man växla manuellt med koppling.

Man fick en känsla av remjohan om man hade för hög växel vid acceleration. :slag:

mvh
Tomas
(som plogade mycket snö iklädd gröna kläder i slutet på 80-talet).
Alla människor behöver en lastmaskin!!
TomasW
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:43, 24-07-2007
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 323

LeifAndersson

#3 » 23:02:56, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde på 80 talet en Scania tungdragare med momentomvandlara, är inte säker på om växellådan var 5 eller 6 växlad men den saknade h & l växel. Det jag absolut kommer i håg är den obeskrivliga bränsletörsten, på 400l tank körde man inte långt. En 385 hp V8 som konstant varvar på rött blir grymt törstig.
Men den var mycket enkel att köra, det var inte så noga vilket spett som låg i. :grin:(och i början växlade man mycket i onödan, egentligen lite skum att köra)
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders Berg

#4 » 23:07:24, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också plogat en hel del med Scania 140 som hade sådan vxl låda. Tyckte det funkade perfekt, lite automat känsla, och man behövde inte växla och ha sig lika ofta som en "vanlig" manuell. Förmodligen driftsäker låda, inge rackel med den jag körde iaf. Som sagt 5 vxl och ingen hög/låg. Måste ha varit otroligt vanligt i flygvapnets plogbilar?
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Nordling Roger

#5 » 23:11:28, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte allison lådor i dom. Vet en gammal åkare som säger att dom inte höll något bra eller om det kanske var dom i tidiga 140 serien
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

baklastare642 (trådstartaren)

#6 » 23:18:52, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen lockup med andra ord... så bränsletörsten blir nog stor... :sad:
måste ha varit bra på en tungdragare och på andra fordon med tungstart.
Undrar varför de skippade H & L..?

På växellådan står det iallafall scania.
Senast redigerad av baklastare642 23:20:48, 22-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Johnny Thorgren

#7 » 23:49:33, 22-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde lumpen i Fällfors på flygbasen och där fanns det 2 st Scania med momentomvandlare . En 140 och en 141 . Perfekt för plogning då man kryssade mellan inflygningsljusen och banljusen på fältet . Enligt far min så fanns det även detta tillbehör på Volvo . En åkare här i byn hade en N88 med detta fast dom hade hög och låglåda också .
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

LeifAndersson

#8 » 10:50:11, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nordling Roger skrev:Är det inte allison lådor i dom. Vet en gammal åkare som säger att dom inte höll något bra eller om det kanske var dom i tidiga 140 serien


Det är nog den tidiga lådan med "halvsteg"på knappen han menar, det blev mycket kraftiga haverier på dessa, med en massa olja och metall på vägen. I 110:orna var den problemfri men med V8 blev det för mycket.
En åkare här körde en sådan provbil märkt 110 men med V8, de fick sopa ihop ett par växellådor på vägen.:mrgreen:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Hittarp

#9 » 16:36:58, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jobbat på Scanias växellådsfabrik i tiotalet år. Ett av mina första uppdrag var att fasa ut renovering och provkörning av just scanias momentomvandlare. Det var en egenutvecklad historia som såldes i små volymer, mest till försvarsbilar och riktigt tunga trailerdragare där lameller och drev lätt kunde malas sönder. När motorerna blev allt starkare och övriga komponenter bättre så blev volymerna väldigt små så man slutade tillverka dom i egen regi. Tror inte att det blev några 3-serielådor med momentomvandlare, ialla fall inga 4-serielådor.
Ersättare för riktigt tunga driftsfall köptes in från ZF eller Allison.
Med nya GZ lådan klarar man rejält höga moment och jag tror inte det finns nåt behov av momentomvandlar längre.
En hel del försvarsapplikationer byggdes även med scanias egen automatlåda tex TGB 30 och 40.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100

Fredrik_

#10 » 21:07:46, 23-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvos var en lös mellanbit, senare poppis bland terrängkörarna...
Lätt att montera/demontera! Bara korta/förlänga växelreglaget resp kardanstång ca 15 cm.. :uupps:
Mest gröna resp gula bilar, som Scania verkar det som!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

baklastare642 (trådstartaren)

#11 » 15:58:19, 24-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick provköra en sådan där gul 141 :smile: med momentomvandlare.
Hursomhelst så var den lättväxlad.
Men när man låg på säg 4ans växel i runt 40 km/h eller så och varvtalet var runt 1200 varv/min, och man stampade till gick varvtalet upp till 1600 varv/min så ökade inte farten nämvärt direkt.
Beror det på konvertern eller är det kopplingen som är sliten?

Ni som körde med dessa vad är er erfarenhet?

Jag hade en scania L50 en gång och det var exakt likadant på den.
I det fallet var kopplingen "löst" justerad så att värnpliktiga kunde starta med den. Så på en rastplats söder om umeå så kröp jag under bilen och 2 min senare så var problemet fixat...

Volvo har en speciell växellåda kallad MR62 med deras momentförstärkare.
Och vid start så MÅSTE man släppa upp kopplingen helt innan start för kopplingen klarar inte av belastningen, enl instruktionsboken.

Bild Tillägg efter 25 minut(er):

Hittarp skrev:Har jobbat på Scanias växellådsfabrik i tiotalet år. Ett av mina första uppdrag var att fasa ut renovering och provkörning av just scanias momentomvandlare. Det var en egenutvecklad historia som såldes i små volymer, mest till försvarsbilar och riktigt tunga trailerdragare där lameller och drev lätt kunde malas sönder. När motorerna blev allt starkare och övriga komponenter bättre så blev volymerna väldigt små så man slutade tillverka dom i egen regi. Tror inte att det blev några 3-serielådor med momentomvandlare, ialla fall inga 4-serielådor.
Ersättare för riktigt tunga driftsfall köptes in från ZF eller Allison.
Med nya GZ lådan klarar man rejält höga moment och jag tror inte det finns nåt behov av momentomvandlar längre.
En hel del försvarsapplikationer byggdes även med scanias egen automatlåda tex TGB 30 och 40.

Har du någon uppfattning hur många som tillverkades, ev problem med dom och annan info om dom?
Senast redigerad av baklastare642 16:23:36, 24-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Hittarp

#12 » 10:17:14, 25-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Har du någon uppfattning hur många som tillverkades, ev problem med dom och annan info om dom?

Som jag skrev tidigare var detta aldeles i början av min karriär så jag har inte så mycket historia på just denna apparat. Har en kollega som arbetade där lite tidigare än jag gjorde. Träffar honom efter sem, så då kan jag kolla lite. Ev finns det nåt gammalt servicehäfte liggandes nån stans. Har för mig att servicen övergick till Årstabilar?? nån stans utanför Södertälje. Återkommer om jag hittar nåt intressant.
Hittarp
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:19, 23-05-2007
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10 BHD
CAT M315 VA
EC 140 BLCM
Volvo 5350B 6x6
LJUNGBY L11
Volvo EL70C
ÖSA 250
250 Supereva
TJ 1110
Valmet 8750
Valmet 8100


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se