Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

1976 mod. Scania Super 80, tidligere buss.

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

Kåre K. (trådstartaren)

#1 » 00:08:09, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressoren sluttet ikke å lade. Varsellamper for lavt lufttrykk og håndbrekk sperre slukker ikke. Hard clutch. Intet trykk i bakre drenering på høyre tank. Derav heller intet trykk til regulator ventil som stopper kompressor lading.
Har rengjort reguleringsventiler på høyre tank. Kontrollert reguleringsventil fremme på venstre side av radiator. Der er også en solenoid ventil (el-magnet ventil). Hvor får den signal fra?

Noen som vet hva som er feil? Finnes det tilfeldigvis en svensk Scania mekanikker i Oslo?
Kåre K.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:08, 01-04-2015
Ort: Holmlia - Oslo.
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1976 mod. Scania Super 80. Repstad (norsk) bussbygg registrert som lastebil.



kmracing

#2 » 00:47:54, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du om kompressorn laddar? Vars finns det isåfall tryck?
Avlastningsventilerna i själva topplocket på kompressorn brukar kunna fastna, då laddar den antingen fullt hela tiden eller inte alls.
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Kåre K. (trådstartaren)

#3 » 12:40:05, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompressoren lader, men slutter ikke å lade. Det er intet trykk på bakre del av høyre lufttank, der det går rør ifra til regulator fremme på høyre side av radiatoren, som skulle stoppe ladingen. Det er tre rør som går ut ifra bakre del av høyre lufttank.
1. Rør som går til regulatoren fremme som gir stoppimpuls til kompressoren, så den skulle slutte å lade.
2. Ser ut som det går til clutch.
3. Rør som sannsynligvis går helt frem på venstre side. Forbundet med luftpåfyllingen (ved hjelp av slange) ved innstrumentkonsol inne ?

Setter jeg lufttrykk på med slange inne ved instrumentkonsolen, slukker sperrelampen for håndbrekk. Men ikke varsellampen for lavt lufttrykk. Den lyser fortsatt. Clutchen er fortsatt hard. Jeg har ikke tegning av systemet.
Kåre K.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:08, 01-04-2015
Ort: Holmlia - Oslo.
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1976 mod. Scania Super 80. Repstad (norsk) bussbygg registrert som lastebil.

Kåre K. (trådstartaren)

#4 » 12:48:21, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er trykk i venstre og midtre tank, samt fremre del av høyre tank. Begge viserne på instrumentet viser lufttrykk som jeg lader opp til 7,8 bar. Så må jeg stoppe motoren eller trå på bremsepedalen noen ganger, så trykket ikke blir for høyt.
Kåre K.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:08, 01-04-2015
Ort: Holmlia - Oslo.
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1976 mod. Scania Super 80. Repstad (norsk) bussbygg registrert som lastebil.

kmracing

#5 » 12:54:22, 03-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Det sitter väl en fyrkretsventil som skall fördela luften mellan tankarna så att de laddas i rätt ordning, är det den som strular? (jag är dock ingen expert på luftsystem).
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Kåre K. (trådstartaren)

#6 » 01:12:47, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Takk for svar. Mine undersøkelser i dag viser at rør nr. 3 (som tidligere nevnt) går til bremseventilen, den som ligger under bremsepedalen. Neste spørsmål blir da hvor jeg finner buss hugger i Sverige, som ikke ligger for langt fra grensen til Norge. Vet du om en?
Kåre K.
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:12:08, 01-04-2015
Ort: Holmlia - Oslo.
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1976 mod. Scania Super 80. Repstad (norsk) bussbygg registrert som lastebil.

AN

#7 » 10:04:29, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte samma delar som på lastbilen eller?
Kan inget om scanias bussar, men denna bussen är byggd på ett Scania 80 chassi?
Du skriver tidligere, är den lastbil nu igen?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ÅÄÖ

#8 » 10:14:21, 04-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till så gammalt är nog uppbyggnaden väldigt lik lastbilarna, liksom delarna.
Och inte jättestor skillnad mot modernare heller, om du hittar något annat schema att följa.
Färre delar bara. Och nog bara en två-krets skyddsventil.
(Kom visst inlägg med samma tankar under tiden.)

1 person gillar det här inlägget.
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

AN

#9 » 23:15:38, 05-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hör med Örje Auto, han har mycket delar till gammal Scania. Så kan du passa på att fråga honom, ang felsökningen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se