Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

1974 Scania 80 Super (Dynamo problemer)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

BlackAdder (trådstartaren)

#1 » 16:51:07, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Jeg har problemer med ladingen på Scanian min. Den lader 35 V ut fra spenningsregulatoren (Ekstern firkantet Bosch regulator), og 33 V på batteriene. Jeg har gått over alle el kontakter og jording, men til ingen nytte. Jeg har nå fått tak i en lik dynamo, bare med spenningsregulatoren på dynamoen. Den nye dynamoen er fra en 141 V8.

Jeg tenkte på å bygge om el nettet på bilen slik at denne dynamoen passer. Kan noen hjelpe meg å forklare litt om hva de forskjellige kontaktene er for noe, og hvordan jeg best bygger om dette?

Kontakten på spenningsregulatoren

Bild

Gammel dynamo til høyre, ny til venstre

Bild

Gammel dynamo

Bild

Ny dynamo


Bild

Ledningene på bilen


Bild
BlackAdder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:26, 10-05-2015
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1974 Scania 80 Super m/HIAB650



Janson1

#2 » 18:33:54, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, det är en alternator inte dynamo (likström) men jag tror inte alternatorn är trasig, mera troligt att regulatorn är kass.
Den "nya" alternatorn har inbyggd regulator och bör anslutas enligt följande: B+ till batteriets pluspol, B- till gods (minuspol)
W är en vartalsutgång till varvräknare (turtalmåler) och behövs ej anslutas.
Om den sista anslutningen heter D+ så skall den anslutas till "tändning on" via en ladd lampa. Det kan vara den M4 anslutningen under avstörningskondensatorn, heter den något?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BlackAdder (trådstartaren)

#3 » 19:32:44, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Takk for svar. Nå er alternatorn montert og alt fungerer perfekt. Var egentlig ganske enkelt. Jeg fjernet alt fra regulatorn (utenom ladelampen, den koblet jeg på den eneste plassen som var igjen utenom turtellern). Ble bare litt forvirret, for det var hentet strøm til diverse andre ting på B+. God følelse når jeg startet og kunne måle 26.9 V , og ingen ladelampe =)
BlackAdder
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:43:26, 10-05-2015
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 1974 Scania 80 Super m/HIAB650

Janson1

#4 » 19:36:25, 10-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se