Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Problem med att få i högväxel

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

EDG (trådstartaren)

#1 » 17:25:52, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har införskaffat en 140 LBS men har lite bekymmer att få i högen. Fått klart för mig att det är någon form av magnetventil som styr låg/hög.
Lådan heter 860 om jag inte missminner mig.

Någon som har idéer/tips om vad som brukar kunna krångla..?
Möjligen en bild på hur det hela ser ut på lådan.

Tack på förhand.
/D
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 17:33:56, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du mera exakt med problem?
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

EDG (trådstartaren)

#3 » 19:06:22, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag flyttar knappen på växelspaken så händer inget. Ska försöka köra hem bilen framöver så det är bra om jag får till högen.
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

LeifAndersson

#4 » 20:25:05, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har du inte bara problem med att få i högväxel, du får alltså inte i högen.
På växellådans sida eller på närmsta tvärbalk sitter 2 st eldmanövrerade luftventiler som är ansluten till växellådan med slang. Kontrolera först att det finns luft fram till dessa, sedan kollar du att det är el fram till respektive magnet beroende på i vilket läge knappen ligger. Om allt funkar så långt lossar du de slangar som går till lådan, om allt då funkar ska det komma luft ur slangarna växelvis beroende på i vilket läge knappen står i om växelspaken står i neutralläge. Då återstår endast fel i manövreringen av själva planetväxeln, men jag tror inte du kommer så långt. Troligen har du spårat felet tidigare. Elfel eller en trilskande magnetventil är det troligaste.
Om det inte finns ström vid magneterna kolla då först säkringarna.

Tillägg: Om du har original magnetventiler så brukar de gå att tvångsköra med en tunn mejsel i ett hål mitt i magnetventilens nedre del om elen försvunnit.
Senast redigerad av LeifAndersson 20:31:48, 15-05-2011, redigerad totalt 2 gånger.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

EDG (trådstartaren)

#5 » 20:48:34, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt och innehållsrikt svar!
Jag ska ta en koll på problemet vid nästa besök och då förhoppningsvis köra hem bilen. Med fungerande hög/låg.

/D
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

Henric Johansson

#6 » 20:58:49, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min lbs 110 är kontakten i växelspaken bytt, verkar vara vanligt fel om man läser på fler forum.
Henric
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor

LeifAndersson

#7 » 21:21:24, 15-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas du får ut något av det jag skrev. Det är en felsökning som tar 5 minuter, men blir komplicerad i skrift. Men en förklaring hur det funkar i stort brukar underlätta.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Thomas Almén

#8 » 20:26:09, 16-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är rangelådan, 5+5, så finns även en plugg på lådans vänstra sida, om jag minns rätt. Gängas den ur, får du samma problem. Har du tur, kan bara kablarna uppe i knappen behöva lödas fast. Om du klämmer och rör på kabeln samtidigt som du för knappen upp och ner, kan det hända att den växlar, om det är glapp där.
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

EDG (trådstartaren)

#9 » 21:29:26, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så, är bilen hemkörd.
Problemet med högen visade sig vara kontaktbrist lite här och där.
När högen väl fungerade bar det av hemöver men när det var dryga 2mil kvar började det strula. Troligen skit i bränslefilter. Har inte kunnat kolla då hyttippen inte vill vara med.

Rev isär "domkraften" men det enda som jag kunde ana som fel var att en backventil var dåligt dragen. Får väl se om det fungerar vid montering.
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

LeifAndersson

#10 » 22:36:32, 07-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På LBS 140 byter man inga filter utan att lyfta hytten och med lyft hytt är det inte helt enkelt. Filtren sitter varmt och skönt där uppe på V8:an, men servicevänligt är det inte. Där är 110:an klart att föredra. :mrgreen:
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Thomas Almén

#11 » 06:48:44, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å måste du lös med förfiltret, "glaskoppen", så sitter den innanför rambalken, längst fram på höger sida. Genomtänkt där också...
Thomas Almén
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:53:46, 07-06-2009
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH, Volvo L150C

baklastare642

#12 » 19:02:00, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas Almén skrev:Å måste du lös med förfiltret, "glaskoppen", så sitter den innanför rambalken, längst fram på höger sida. Genomtänkt där också...


Det skjuts för få konstruktörer... :hotar2:

En bild på åket?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

EDG (trådstartaren)

#13 » 20:48:26, 09-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är bilen innan hämtning.
Bild
Hemkommen och återförenad med en lillebror och kommande organdonator. 141-79
Bild
Ja, det var väl allt för idag.
EDG
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:06:26, 28-03-2008
Ort: Krokom

Henric Johansson

#14 » 03:45:05, 10-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ser trevligt ut. Vill gärna se en tråd på detta renoveringsprojekt, mycket bilder ska det va....
Lycka till Henric och Nisse
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor

Lars B

#15 » 12:37:51, 12-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frän bil! :thummar:

Är det till att ha varit i Överammer och fyndat? Tycker mig känna igen den där hytten :grin:

Glöm nu inte att fota massor och visa här under renoveringen :skriva:

Lycka till! /Lars :driver:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates