Då har du inte bara problem med att få i högväxel, du får alltså inte i högen.
På växellådans sida eller på närmsta tvärbalk sitter 2 st eldmanövrerade luftventiler som är ansluten till växellådan med
slang. Kontrolera först att det finns
luft fram till dessa, sedan kollar du att det är el fram till respektive magnet beroende på i vilket läge knappen ligger. Om allt funkar så långt lossar du de slangar som går till lådan, om allt då funkar ska det komma luft ur slangarna växelvis beroende på i vilket läge knappen står i om växelspaken står i neutralläge. Då återstår endast fel i manövreringen av själva planetväxeln, men jag tror inte du kommer så långt. Troligen har du spårat felet tidigare. Elfel eller en trilskande
magnetventil är det troligaste.
Om det inte finns
ström vid magneterna kolla då först säkringarna.
Tillägg: Om du har original magnetventiler så brukar de gå att tvångsköra med en tunn mejsel i ett hål mitt i magnetventilens nedre del om elen försvunnit.