Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania LBS 140-76

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera veteran-Scanior här

vazman 67 (trådstartaren)

#1 » 11:32:53, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ramlade över en liten scania häromdagen,tippbil. Sägs ha gått som plogbil på F21 i Luleå(flygflottiljen)

Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?

Är det någon som har litteratur på en sån här så är jag intresserad

BD-plåten hör inte till bilen :smile:

sökarlyktan fungerar,motorn går som ny..milen rätt ok,7700
Bild
Originalets URL: http://oi66.tinypic.com/sc3ktz.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi63.tinypic.com/2namgbt.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/14oas01.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/k2fo20.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/vsdy6b.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/1440me0.jpg

5 personer gillar det här inlägget.
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113



MN

#2 » 11:44:36, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tvåaxlig 140 med lysen i grillen? Ja militären förnekar sig aldrig. Rycker i "vill ha tarmen" ändå :-)
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

jörgen.ottosson

#3 » 18:14:36, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

vazman 67 skrev:Hej

....
Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?
....

Nr. 1
Kolla om kopplingspedalen känns "normal" och att slavcylindern verkligen rör sig.
Nr.2
Kolla servoventilen som sitter på höger sida växellådan (den är monterad i "serie" mekaniskt med slavcylindern för kopplingen, har två luftslangar, matarluft in och luft till membrancylindern till kopplingen (ut)

Är det läckage/kärvning i servoventilen, så den släpper luft till membrancylindern, så frikopplas bilen. Oavsett om du trampar ned pedalen eller inte.

Nr.3 Kolla kopplingsspel, det ska vara litet, men finnas där. ( har du "dubbellamell" så behöver du hela cylinderns slag för att frikoppla)

...

"riva ut låda" mm kommer längre ned på listan.....
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Johnny Thorgren

#4 » 20:40:58, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde lumpen i Fällfors och där körde jag en sådan och den var utrustad med momentomvandlare. Alltså vanlig koppling sedan en momentomvandlare och där efter en vanlig 5 växlad låda utan vare sig splitt eller range. Tycks minnas att den har en rätt kort hjulbas för att den skulle vara smidig som plogbil. Satt även ett diagonalblad på dom. Det låg ett par betongblock på flaket för att få tryck på bakaxeln då man plogade.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

vazman 67 (trådstartaren)

#5 » 21:54:53, 11-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
vazman 67 skrev:Hej

....
Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?
....

Nr. 1
Kolla om kopplingspedalen känns "normal" och att slavcylindern verkligen rör sig.
Nr.2
Kolla servoventilen som sitter på höger sida växellådan (den är monterad i "serie" mekaniskt med slavcylindern för kopplingen, har två luftslangar, matarluft in och luft till membrancylindern till kopplingen (ut)

Är det läckage/kärvning i servoventilen, så den släpper luft till membrancylindern, så frikopplas bilen. Oavsett om du trampar ned pedalen eller inte.

Nr.3 Kolla kopplingsspel, det ska vara litet, men finnas där. ( har du "dubbellamell" så behöver du hela cylinderns slag för att frikoppla)

...

"riva ut låda" mm kommer längre ned på listan.....


okej,tack för utförligt svar..ska undersökas snarast.

Johnny Thorgren skrev:Gjorde lumpen i Fällfors och där körde jag en sådan och den var utrustad med momentomvandlare. Alltså vanlig koppling sedan en momentomvandlare och där efter en vanlig 5 växlad låda utan vare sig splitt eller range. Tycks minnas att den har en rätt kort hjulbas för att den skulle vara smidig som plogbil. Satt även ett diagonalblad på dom. Det låg ett par betongblock på flaket för att få tryck på bakaxeln då man plogade.


Läst på lite nu,,,och nog tusan är det säkert momentomvandlare i den här. gick att "vålda" i ettan och sen lirka in resten av växlarna när den rullar. drog som lite skumt med ettan i,inga problem bromsa fast den,typ som en automat.

sen upp i fart,typ 70 knyck blev det som en knuff,typ lockup.

Om jag nu tänker rätt här,kan det vara så "enkelt" att lamellen sitter fast mot svänghjulet? En kompis kikade ner i hålet på sprängkåpan och sa att allt rör sig som det ska,lager,solfjädern på tryckplattan
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

MN

#6 » 08:53:19, 12-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

växlar du utan att använda kopplingen slutar jag läsa denna tråd omg...

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johnny Thorgren

#7 » 18:55:35, 13-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du bromsa fast den så är det momentomvandlare . Men du åker nog på att ta ned lådan och fixa kopplingen för det blir nog svårt att knicka lös den med våld som man kan göra med en vanlig manuell. Det där med att den knycker till då du får upp farten minns jag att den jag körde också gjorde.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

vazman 67 (trådstartaren)

#8 » 16:20:27, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:växlar du utan att använda kopplingen slutar jag läsa denna tråd omg...

M


I detta fall ja,för att få hem bilen...bara man kommer på rull går det fint. I övrigt använder jag koppling om det finns och fungerar

Johnny Thorgren skrev:Kan du bromsa fast den så är det momentomvandlare . Men du åker nog på att ta ned lådan och fixa kopplingen för det blir nog svårt att knicka lös den med våld som man kan göra med en vanlig manuell. Det där med att den knycker till då du får upp farten minns jag att den jag körde också gjorde.


Jo,den går att bromsa fast,så det stämmer. upplever den dock som "slirig",känns som att den kommer bli törstig(are) :smile: Får se när den blir körbar

Skulle ta itu med den häromdagen,men det ena efter det andra dyker upp som alltid på gamla grejjer. Stannade med en suck,1 dec soppa i tanken,så lokaliserade förfiltret som var helt igensatt. Rengjorde,skulle pumpa fram diesel,handpumpen funkade lika bra som en trasig cykelpump. Dit med en ny pump,kom ingenting. Fyllde på diesel,då kom det igång,så nåt vajj med sugröret verkar det vara

Kände på fläktremmen i förbifarten,helt upprutten,generatorn lät illa och glappade ordentligt

Någon verkar ha haft loss den någon gång..och glömt att det ska sitta ett lager i varje ända
Bild
Originalets URL: http://oi64.tinypic.com/2ikf89g.jpg

Nya lager,ser lite dassig ut så putsade upp lite
Bild
Originalets URL: http://oi63.tinypic.com/jzwpaa.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/apk7k2.jpg
Röret från luftburken till turbon såg aningen risigt ut,så det fick lappas ihop med svetsen och lite färg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/25hn9mp.jpg
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

Johnny Thorgren

#9 » 20:34:13, 14-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Törstig tror jag faktiskt att dom är. :grin: Men den som jobbar skall ha mat. :mrgreen:
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

vazman 67 (trådstartaren)

#10 » 18:14:37, 28-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pillrar lite med scanian,fläktmotorerna skramlade friskt så tog isär.
frågan är då,finns det någon eftermarknadsmotor som passar att montera dit? sökt lite men hittar inget alls..
Bild
Bild
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

jörgen.ottosson

#11 » 19:08:49, 28-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inget "pirat" vad jag känner till, men delar finns på Scania (se till att ta hjärtmedicinen innan du frågar om priset...) jag "ful-lagade" mina......lägger du 6timmar på en motor så har du ca 500kr timmen mot nytt... :snow:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

vazman 67 (trådstartaren)

#12 » 10:36:03, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej,anade att det fanns till "modernt" pris..

Var och fyndade lite grejjor,fläktmotorerna går lite tungt men inget glapp,i mina är bussningarna glapp 2-3 mm..borde gå pyssla ihop nånting
Bild

Kopplingen har jag fått att släppa,men nästa fel dök upp. Matarpumpen hänger sig,haft isär putsat polerat så det blänker,men går att starta och den går fint,nästa dag funkar det inte. Vicka hytten och ge den en smäll så funkar det igen. Är en liten nitad plåt,men siffrorna är borta. ser dock lik ut den här,du som har koll kanske vet om det är samma?

Bild

http://www.yourex.se/Article?Artnr=0440008007
vazman 67
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:21:52, 03-11-2007
Ort: norrbotten
Sverige
Maskin: Belarus 505
O&K L5
Scania LB 80
Scania P92
Scania P113

stromberg66

#13 » 11:19:17, 31-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej jag håller på mycket med tgb30/40 o jag håller på o ta fram en ersätnings fläktmotor , så inom snar framtid så komemr det finnas nya till försäljning

Med vänlig hälsning David

kontakt@sbat.nu
stromberg66
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:01:03, 29-11-2009
Ort: vingåker
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Trollrunar

#14 » 19:20:10, 18-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen har jag fått att släppa,men nästa fel dök upp.


Du skrev att du fick kopplingen att släppa.

Fick just hem en likadan bil som din 140:a. Dock är min från Bromma flygfält som en LBS141 och i gul skrud.
Men paneler och alla detaljer/utrustning i övrigt indentiska, även med momentomvandlare.
Undrar nu hur du bar dig åt för att få kopplingen igång, min beter sig lika. Dvs kopplingen känns tom och man behöver dubbeltrampa för att kunna växla osv, undrar vad som skall göras eller om man behöver klyva kopplingen månntro? Min är det 120tkm på mätaren och i sakligt skick...

Vore tacksam om någon maskinist kunde hjälpa med kopplingsbekymret...
Trollrunar
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:43, 18-05-2020
Ort: Raseborg
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LBS 141 ’Gamel Bettan’

marve

#15 » 13:54:01, 15-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

År 2001 skänktes 12 st R140, 141 som skulle gå som plogbilar i Belgrad

Bild
Bild
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se