Sida 1 av 2

Scania LBS 140-76

InläggPostat: 11:32:53, 11-04-2016
av vazman 67
Hej

Ramlade över en liten scania häromdagen,tippbil. Sägs ha gått som plogbil på F21 i Luleå(flygflottiljen)

Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?

Är det någon som har litteratur på en sån här så är jag intresserad

BD-plåten hör inte till bilen :smile:

sökarlyktan fungerar,motorn går som ny..milen rätt ok,7700
Bild
Originalets URL: http://oi66.tinypic.com/sc3ktz.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi63.tinypic.com/2namgbt.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/14oas01.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/k2fo20.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi68.tinypic.com/vsdy6b.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/1440me0.jpg

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 11:44:36, 11-04-2016
av MN
tvåaxlig 140 med lysen i grillen? Ja militären förnekar sig aldrig. Rycker i "vill ha tarmen" ändå :-)
M

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 18:14:36, 11-04-2016
av jörgen.ottosson
vazman 67 skrev:Hej

....
Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?
....

Nr. 1
Kolla om kopplingspedalen känns "normal" och att slavcylindern verkligen rör sig.
Nr.2
Kolla servoventilen som sitter på höger sida växellådan (den är monterad i "serie" mekaniskt med slavcylindern för kopplingen, har två luftslangar, matarluft in och luft till membrancylindern till kopplingen (ut)

Är det läckage/kärvning i servoventilen, så den släpper luft till membrancylindern, så frikopplas bilen. Oavsett om du trampar ned pedalen eller inte.

Nr.3 Kolla kopplingsspel, det ska vara litet, men finnas där. ( har du "dubbellamell" så behöver du hela cylinderns slag för att frikoppla)

...

"riva ut låda" mm kommer längre ned på listan.....

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 20:40:58, 11-04-2016
av Johnny Thorgren
Gjorde lumpen i Fällfors och där körde jag en sådan och den var utrustad med momentomvandlare. Alltså vanlig koppling sedan en momentomvandlare och där efter en vanlig 5 växlad låda utan vare sig splitt eller range. Tycks minnas att den har en rätt kort hjulbas för att den skulle vara smidig som plogbil. Satt även ett diagonalblad på dom. Det låg ett par betongblock på flaket för att få tryck på bakaxeln då man plogade.

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 21:54:53, 11-04-2016
av vazman 67
jörgen.ottosson skrev:
vazman 67 skrev:Hej

....
Stått i 5-6 år,kopplingen verkar ha fastnat i nåt mellanläge,ingen skillnad om man trampar ner,kopplingshydrauliken verkar fungera som det ska. Går att köra,starta med växeln i,dock slirar den lite på kopplingen

Frågar då,några tips att kolla,eller är det plocka ner växellådan som gäller?
....

Nr. 1
Kolla om kopplingspedalen känns "normal" och att slavcylindern verkligen rör sig.
Nr.2
Kolla servoventilen som sitter på höger sida växellådan (den är monterad i "serie" mekaniskt med slavcylindern för kopplingen, har två luftslangar, matarluft in och luft till membrancylindern till kopplingen (ut)

Är det läckage/kärvning i servoventilen, så den släpper luft till membrancylindern, så frikopplas bilen. Oavsett om du trampar ned pedalen eller inte.

Nr.3 Kolla kopplingsspel, det ska vara litet, men finnas där. ( har du "dubbellamell" så behöver du hela cylinderns slag för att frikoppla)

...

"riva ut låda" mm kommer längre ned på listan.....


okej,tack för utförligt svar..ska undersökas snarast.

Johnny Thorgren skrev:Gjorde lumpen i Fällfors och där körde jag en sådan och den var utrustad med momentomvandlare. Alltså vanlig koppling sedan en momentomvandlare och där efter en vanlig 5 växlad låda utan vare sig splitt eller range. Tycks minnas att den har en rätt kort hjulbas för att den skulle vara smidig som plogbil. Satt även ett diagonalblad på dom. Det låg ett par betongblock på flaket för att få tryck på bakaxeln då man plogade.


Läst på lite nu,,,och nog tusan är det säkert momentomvandlare i den här. gick att "vålda" i ettan och sen lirka in resten av växlarna när den rullar. drog som lite skumt med ettan i,inga problem bromsa fast den,typ som en automat.

sen upp i fart,typ 70 knyck blev det som en knuff,typ lockup.

Om jag nu tänker rätt här,kan det vara så "enkelt" att lamellen sitter fast mot svänghjulet? En kompis kikade ner i hålet på sprängkåpan och sa att allt rör sig som det ska,lager,solfjädern på tryckplattan

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 08:53:19, 12-04-2016
av MN
växlar du utan att använda kopplingen slutar jag läsa denna tråd omg...

M

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 18:55:35, 13-04-2016
av Johnny Thorgren
Kan du bromsa fast den så är det momentomvandlare . Men du åker nog på att ta ned lådan och fixa kopplingen för det blir nog svårt att knicka lös den med våld som man kan göra med en vanlig manuell. Det där med att den knycker till då du får upp farten minns jag att den jag körde också gjorde.

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 16:20:27, 14-04-2016
av vazman 67
MN skrev:växlar du utan att använda kopplingen slutar jag läsa denna tråd omg...

M


I detta fall ja,för att få hem bilen...bara man kommer på rull går det fint. I övrigt använder jag koppling om det finns och fungerar

Johnny Thorgren skrev:Kan du bromsa fast den så är det momentomvandlare . Men du åker nog på att ta ned lådan och fixa kopplingen för det blir nog svårt att knicka lös den med våld som man kan göra med en vanlig manuell. Det där med att den knycker till då du får upp farten minns jag att den jag körde också gjorde.


Jo,den går att bromsa fast,så det stämmer. upplever den dock som "slirig",känns som att den kommer bli törstig(are) :smile: Får se när den blir körbar

Skulle ta itu med den häromdagen,men det ena efter det andra dyker upp som alltid på gamla grejjer. Stannade med en suck,1 dec soppa i tanken,så lokaliserade förfiltret som var helt igensatt. Rengjorde,skulle pumpa fram diesel,handpumpen funkade lika bra som en trasig cykelpump. Dit med en ny pump,kom ingenting. Fyllde på diesel,då kom det igång,så nåt vajj med sugröret verkar det vara

Kände på fläktremmen i förbifarten,helt upprutten,generatorn lät illa och glappade ordentligt

Någon verkar ha haft loss den någon gång..och glömt att det ska sitta ett lager i varje ända
Bild
Originalets URL: http://oi64.tinypic.com/2ikf89g.jpg

Nya lager,ser lite dassig ut så putsade upp lite
Bild
Originalets URL: http://oi63.tinypic.com/jzwpaa.jpg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/apk7k2.jpg
Röret från luftburken till turbon såg aningen risigt ut,så det fick lappas ihop med svetsen och lite färg
Bild
Originalets URL: http://oi65.tinypic.com/25hn9mp.jpg

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 20:34:13, 14-04-2016
av Johnny Thorgren
Törstig tror jag faktiskt att dom är. :grin: Men den som jobbar skall ha mat. :mrgreen:

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 18:14:37, 28-08-2016
av vazman 67
Pillrar lite med scanian,fläktmotorerna skramlade friskt så tog isär.
frågan är då,finns det någon eftermarknadsmotor som passar att montera dit? sökt lite men hittar inget alls..
Bild
Bild

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 19:08:49, 28-08-2016
av jörgen.ottosson
Finns inget "pirat" vad jag känner till, men delar finns på Scania (se till att ta hjärtmedicinen innan du frågar om priset...) jag "ful-lagade" mina......lägger du 6timmar på en motor så har du ca 500kr timmen mot nytt... :snow:

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 10:36:03, 31-08-2016
av vazman 67
Okej,anade att det fanns till "modernt" pris..

Var och fyndade lite grejjor,fläktmotorerna går lite tungt men inget glapp,i mina är bussningarna glapp 2-3 mm..borde gå pyssla ihop nånting
Bild

Kopplingen har jag fått att släppa,men nästa fel dök upp. Matarpumpen hänger sig,haft isär putsat polerat så det blänker,men går att starta och den går fint,nästa dag funkar det inte. Vicka hytten och ge den en smäll så funkar det igen. Är en liten nitad plåt,men siffrorna är borta. ser dock lik ut den här,du som har koll kanske vet om det är samma?

Bild

http://www.yourex.se/Article?Artnr=0440008007

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 11:19:17, 31-08-2016
av stromberg66
hej jag håller på mycket med tgb30/40 o jag håller på o ta fram en ersätnings fläktmotor , så inom snar framtid så komemr det finnas nya till försäljning

Med vänlig hälsning David

kontakt@sbat.nu

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 19:20:10, 18-05-2020
av Trollrunar
Kopplingen har jag fått att släppa,men nästa fel dök upp.


Du skrev att du fick kopplingen att släppa.

Fick just hem en likadan bil som din 140:a. Dock är min från Bromma flygfält som en LBS141 och i gul skrud.
Men paneler och alla detaljer/utrustning i övrigt indentiska, även med momentomvandlare.
Undrar nu hur du bar dig åt för att få kopplingen igång, min beter sig lika. Dvs kopplingen känns tom och man behöver dubbeltrampa för att kunna växla osv, undrar vad som skall göras eller om man behöver klyva kopplingen månntro? Min är det 120tkm på mätaren och i sakligt skick...

Vore tacksam om någon maskinist kunde hjälpa med kopplingsbekymret...

Re: Scania LBS 140-76

InläggPostat: 13:54:01, 15-06-2020
av marve
År 2001 skänktes 12 st R140, 141 som skulle gå som plogbilar i Belgrad

Bild
Bild