Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

scania L50s frågor

32 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera veteran-Scanior här

LeifAndersson

#16 » 19:19:32, 27-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är egentligen ingen brådska, du klarar dig bra med en spik under renoveringen!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



karlss00nn (trådstartaren)

#17 » 19:25:49, 27-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det är egentligen ingen brådska, du klarar dig bra med en spik under renoveringen!


okej, aa ska köra med det så länge :thummar: vet du hur nyckeln till färdskrivaren ser ut? hade vatt kul å kunna öppna den.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

karlss00nn (trådstartaren)

#18 » 10:32:06, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nån som vet om det sitter nån sil i insprutningspumpen på denna? så man får rent överallt nu när man ändå går igenom bränslesystemet. ska skruva bort tanken å rengöra den å försöka räta ut bucklan som e på den. å byta bränslefilter. nåt mer å rengöra på dessa? hur är det med handpumpen på dessa?
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

LeifAndersson

#19 » 11:00:59, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matarpumpen är ju en CAV membranpump, öppna inte den om det inte är nödvändigt. Lossa utgående ledning och pumpa igenom bränsle sedan du fixat "sugsidan" på systemet. Suger den då bra och trycker ur sig bra med bränsle så låt den vara!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

karlss00nn (trådstartaren)

#20 » 11:41:43, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Matarpumpen är ju en CAV membranpump, öppna inte den om det inte är nödvändigt. Lossa utgående ledning och pumpa igenom bränsle sedan du fixat "sugsidan" på systemet. Suger den då bra och trycker ur sig bra med bränsle så låt den vara!


Okej kollar detta så fort ja e klar me tanken å ledningarna fram dit. men de sitter ingen sil på ingående i insprutningspumpen?
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

LeifAndersson

#21 » 12:53:23, 29-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter "finfiltret" finns inget. Kan finnas en "slamkopp" med sil på sugsidan nere i ramen, men troligen är den borta sedan länge! Men sök från matarpumpen och bakåt om det sitter någon liten glaskopp i ramen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

karlss00nn (trådstartaren)

#22 » 10:22:07, 02-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Efter "finfiltret" finns inget. Kan finnas en "slamkopp" med sil på sugsidan nere i ramen, men troligen är den borta sedan länge! Men sök från matarpumpen och bakåt om det sitter någon liten glaskopp i ramen.


okej! har kollat över det i helgen och som du sa så fanns inte slamkoppen kvar, utan det var bara finfiltret å sugsilen i tanken :)
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

karlss00nn (trådstartaren)

#23 » 07:53:43, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har nu efter en service gjort nårra startförsök. men de verkar som om ja inte får ur all luft. sitter de nårra luftnipplar på insprutningspumpen? lossade på ett par på sidan som såg ut som luftskruvar men fick aldrig ur nån diesel ur dom.
Senast redigerad av karlss00nn 12:08:00, 13-05-2016, redigerad totalt 1 gång.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

karlss00nn (trådstartaren)

#24 » 12:07:43, 13-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är den vid liv! rengjorde bränslesystemet som var väldigt geggigt plus en slang mellan bränsleröret och matarpumpen som det var hål i. sen lite tryckluft i tanken så gick de lufta ur den sista luften. sen vråla den igång så fint så :)

nu är de nästa problem istället, får inte ur handbromsen. får ingen luft till klockorna bak på parkeringskretsen. ska kolla över den dubbla backventilen i ramen och spärrventilen så luften flödar bra igenom dom så får man väl gå vidare sen. om ingen har nåt bra tips på nåt annat som kan va fel? pyser när man släpper parkeringsbromsventilen.

har lyckats få tag i höger framskärm i restaurerbart skick. men letar fortfarande efter vänster. kollat med Holmsjö men de hade knappt inga delar alls till denna modell. tips på nån annan som kan tänkas ha den?
söker även "summern" till lågtrycksvarningen då min är kass.

nån som vet storleksbenämningen på framlyktorna? de mäter ju 210mm i diameter innanför kromsargen. Kan dom räknas som 9" då? lyckas inte hitta några nya men tycker de borde gå å köpa nånstans.
kan ju starta en tråd om bilen ifall intresse finns?
mvh
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

jörgen.ottosson

#25 » 13:19:06, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

karlss00nn skrev:...
nu är de nästa problem istället, får inte ur handbromsen. får ingen luft till klockorna bak på parkeringskretsen. ska kolla över den dubbla backventilen i ramen och spärrventilen så luften flödar bra igenom dom så får man väl gå vidare sen. om ingen har nåt bra tips på nåt annat som kan va fel? pyser när man släpper parkeringsbromsventilen.
..


Hur konstaterar du att klockorna inte får luft?

Om beläggen fastnat i trumman och nockaxlarna / ankarbultarna kärvar, så ligger bromsen kvar även om klockan släpper. (du släpper ju bara på ett fjäder tryck i klockan (på tryckstången), det är fjädrarna mellan bromsbackarna som ska dra mekanismen tillbaks....)

Kan behövas några slag med slägga på trumma då att det ska släppa på en bil som stått en stund.

( och när det släppt, är det inte fel att demontera och smörja upp, så delarna löper som de ska.....= bättre funktion på bromsar...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

karlss00nn (trådstartaren)

#26 » 13:35:42, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
karlss00nn skrev:...
nu är de nästa problem istället, får inte ur handbromsen. får ingen luft till klockorna bak på parkeringskretsen. ska kolla över den dubbla backventilen i ramen och spärrventilen så luften flödar bra igenom dom så får man väl gå vidare sen. om ingen har nåt bra tips på nåt annat som kan va fel? pyser när man släpper parkeringsbromsventilen.
..


Hur konstaterar du att klockorna inte får luft?

Om beläggen fastnat i trumman och nockaxlarna / ankarbultarna kärvar, så ligger bromsen kvar även om klockan släpper. (du släpper ju bara på ett fjäder tryck i klockan (på tryckstången), det är fjädrarna mellan bromsbackarna som ska dra mekanismen tillbaks....)

Kan behövas några slag med slägga på trumma då att det ska släppa på en bil som stått en stund.

( och när det släppt, är det inte fel att demontera och smörja upp, så delarna löper som de ska.....= bättre funktion på bromsar...)


trodde detta först med, men har släppt på röret som går in i den dubbla backventilen innan klockorna och det kommer inte minsta lilla vindpust ur röret vid manövrering av handbromsreglaget. har provat att sätta tryck i denna ventil med en kompressor och då rör klockorna på sig. kompressorn bygger inte upp nåt lufttryck i tanken till pareringsbromsen har jag märkt nu. så felet ligger där nånstans. antagligen är det någon skyddsventil mellan tankarna som inte öppnar? eller va tror ni? kan de va nån backventil eller liknande nånstans innan tanken som kärvar?
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

jörgen.ottosson

#27 » 13:40:21, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, då är det en skyddsventil, du måste bygga minst 6 bar för att p-bromskretsen ska laddas. ( vilket tryck laddar resten av systemet? )

( den "dubbla backventilen" är bara en skydds funktion som "släpper" P-bromsen när du trampar på fotbromsen för att du inte ska få dubbel kraft på broms mekanismen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

karlss00nn (trådstartaren)

#28 » 17:46:33, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:ja, då är det en skyddsventil, du måste bygga minst 6 bar för att p-bromskretsen ska laddas. ( vilket tryck laddar resten av systemet? )

( den "dubbla backventilen" är bara en skydds funktion som "släpper" P-bromsen när du trampar på fotbromsen för att du inte ska få dubbel kraft på broms mekanismen)


aa tror det med. okej,får över 8bar i bromskretsen, men ingenting i parkeringskretsen. är det skyddsventilen bak på tanken till fotbromsen (tanken på vänster sida) som leder vidare till parkeringskrets-tanken? eller är det någon av de 2 skyddsventilerna i ramen som gör det?

aa precis, jag har rengjort den dubbla backventilen så den verkar funka bra nu.

1 person gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

jörgen.ottosson

#29 » 18:10:11, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankarna och ventilerna kan sitta lite olika, beroende på vilken påbyggnad bilen har/har haft.

Kolla om du har tryck i "parkeringstanken" (öppna dräneringsventilen och bedöm...)

Det går ett rör från "våttanken" (den som får luft direkt från kompressorn) till p-tanken. På den ledningen sitter det en regulator (som ser till att P-tanken fylls efter färdbromsen, så du har bromsar när du släpper p-broms) .....där den är ansluten mot P-tanken så brukar det sitta en backventil. ( båda de ventilerna är huvudmisstänkta när det inte laddar luft)

Det ser nästan lika dant ut för färdbromsen, så det går inte att säga "hur det är" eller vars det sitter.....man få följa rören.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

karlss00nn (trådstartaren)

#30 » 21:11:09, 15-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej, jag har en tank på vänster sida med de båda färdbromsarna i och en tank på höger sida som är våttank och parkeringskrets.
nej har inget tryck i tanken till parkeringen. om lastbilen får gå i 5-10min så kan man få ett litet lätt pys när man öppnar dräneringen men mer blir det inte. jag har ett rör från våttanken till färdbromstanken med en ventil på och ett rör från våttank till parkeringskrets med en ventil på. skaöppna denna ventilen och kolla hur det ser ut. sitter backventilen precis innan tanken då på röret från regulatorn? där röret går in i tanken från regulatorn är det som en grov hylsa på anslutningen, kan de va backventilen?

får undersöka detta mer imorgon, tack för alla tips!
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se