Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Scania L50s projekt

63 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera veteran-Scanior här

karlss00nn (trådstartaren)

#1 » 23:20:03, 31-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har kommit över en Scania L50s tippbil som jag tänkt göra i ordning. tanken är att pyssla med den när tid finns, alltså inget prioriterat att få färdigt inom den närmsta tiden. Tanken är att bilen ska bli i brukbart skick men även tillräckligt fin för att åka på lite träffar och rally på somrarna. bilen i fråga är ett "skogsfynd" som blev stående i en åkerkant bakom en maskinhall då den en dag vägrade starta och där har den stått sedan dess. detta var nån gång i mitten på 90talet.så det fick bli att hämta den med en krokbil. bifogar lite bilder på det :)

Bild
så här har den stått i ca 15år.

Bild
Bild
jag lyfte upp framänden med lastväxlaren å drog fram den hyfsat smidigt. hjulen hade sjunkt 30cm ner i backen :mrgreen:

Bild
Bild
var inte några större problem å få upp den på maskinflaket heller :grin:

Bild
Bild
här finns lite å göra ^^

Bild
Bild
började med att riva av tanken för att täta den och även rengöra den och alla ledningar.


Bild
Bild
den har gått på vägverket i sina tidiga dar så det är mycket elektronik och utrustning i den :smile:

Bild
ett hål i tanken svetsat
Bild
och några lager rostskyddsgrund
Bild
Bild
och lite fårg på det :thummar:
Bild

Bild
tanken återmonterad, ledningarna rengjorda och bränslefilter bytt. efter det gjordes första startförsöket. insåg rätt fort att det inte gick få ur all luft och hittade rätt snart ett hål i slangen mellan rör-ledningen och matarpumpen. så bytte slang och luftade igen sen hoppa den igång så fint :buga:

Bild
bytte även olja och oljefilter. rengjorde cyklonen och bytte olja i den och ny glykol.

Bild
den byggde dock inget tryck i parkeringsbromskretsen och de visade sej vara en tryckregulator som kärvade. så rengjorde och smorde upp den sen funkade det!

Bild
får dock fortfarande inte loss handbromsen. har rengjort spärrventilen, backventilerna vid tanken och den dubbla backventilen i ramen men utan framgång. lossade sedan ingående rör i dubbla backventilen och dit är det bra tryck på parkeringskretsen. lossade då ingående rör från färdbromsen och även där är det tryck, trots att ja inte trampar på pedalen :klia: så det är inte så konstigt att inte bromsarna släpper bak. Detta måste väl betyda att fotbromsventilen är otät? eller vad har ni för förslag? :smile:

Bild
beställde även hem nya fläktremmar då de gamla smulade sönder bara man tog i dom.
Bild
Bild
så nu är även dom bytta. ska även byta termostaten då ja beställde hem en ny.

Bild
det är så dåligt med hydraulolja i tanken så den lyfter bara flaket 15cm, blir dock lite tajt å fylla på där emellan :mrgreen:
ska se om ja kan lyfta flaket 10cm till med trucken så man iaf kommer in med armen och ett mått å kan slå i ett par liter till.

kom gärna med tips och ideerer angående bromsarna :)

fortsättning följer!

18 personer gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!



karlss00nn (trådstartaren)

#2 » 20:57:21, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har gjort i ordning sidolämmarna och spridarlämmen. smorde upp låsen till sidolämmarna och rätade stolparna som pekade åt alla håll å kanter. har dock inga bilder på detta arbete. spridarlämmen hängde bara i ena stolpen då sprinten saknades i den andra. så fick tillverka en sprint och även räta den stolpen. nu återstår bara att smörja upp mekanismen till öppningen och få det att funka.

Bild
Bild
ett par små små rosthål i flakbotten är det enda. i övrigt är flaket i hyffsat skick :smile:


Bild
nya sprinten.

9 personer gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

R_Bergsten

#3 » 21:06:20, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att den starta så lätt ändå . Hoppas bromsarna ger med sig du kan få köra några meter i alla fall [WHITE UP POINTING INDEX]
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

karlss00nn (trådstartaren)

#4 » 21:16:38, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Kul att den starta så lätt ändå . Hoppas bromsarna ger med sig du kan få köra några meter i alla fall [WHITE UP POINTING INDEX]

aa det var en lättnad! aa precis, problemet just nu är att fotbromsen bromsar hela tiden (tryck ut i färdbromsklockorna hela tiden) så det sluter nog inte tätt i fotbromsventilen.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

R_Bergsten

#5 » 21:21:55, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men de är ju ändå lite positivt du har nån aning om vad som är fel så man slipper riva på alla ställen
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

jonnordvall

#6 » 22:07:40, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas på fler bilder och uppdateringar på den där bilen! Vore kul med lite mer gamla lastbilar här på maskinisten.
Borde väl själv göra en tråd om min viking men det har ju inte hänt så mkt där på sista tiden.
Ork, tid och lust saknas mig.det verkar däremote du ha så det här ser jag fram mot!!!
Lycka till:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

karlss00nn (trådstartaren)

#7 » 22:12:11, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Ja men de är ju ändå lite positivt du har nån aning om vad som är fel så man slipper riva på alla ställen

aa visst är det så!
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

karlss00nn (trådstartaren)

#8 » 22:14:54, 01-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Hoppas på fler bilder och uppdateringar på den där bilen! Vore kul med lite mer gamla lastbilar här på maskinisten.
Borde väl själv göra en tråd om min viking men det har ju inte hänt så mkt där på sista tiden.
Ork, tid och lust saknas mig.det verkar däremote du ha så det här ser jag fram mot!!!
Lycka till:)


ska uppdatera så mkt jag bara hinner å kan :smile:
aa håller med dej. tid det får man försöka skaffa sej ;) rätt att man har projekt upp över huvudet.
har man bara kommit igång så blire mkt roligare :smile:
men har du en sån klenod måste du ju starta upp en projekttråd :smile:
tackar! :thummar:
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

Johnj-e

#9 » 16:51:47, 05-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt! :bira:
Hur går det med lastbilen och bromsar? :driver:
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

karlss00nn (trådstartaren)

#10 » 21:52:30, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

har inte kollat nåt mer på bromsarna än, bara konstaterat att jag får riva bort fotbromsventilen å se över den.
nån som vet hur krångligt det är att demontera denna? :help:

har för övrigt städat ur hytten på bröte å gamla råttbo
Bild

fanns möe gammalt bös å rensa ut :huh:
Bild

är en hel del å se över i hytten framöver. ska konstruera en utvändig batterilåda bakom hytten på höger sida ist för där de står nu (original)
Bild

hittade den gamla originalskylten under golvmattan i hytten :thummar: lite häftigt ändå. synd dock att den var så dålig.
Bild


men nu blir nästa projekt att försöka få ordning på bromsarna :smile:

letar fortfarande efter nya framlyktor och vänster framskärm. ingen som har tips på var de skulle kunna gå å få tag på detta?
mvh.

2 personer gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

Johnj-e

#11 » 23:38:39, 07-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är vitsen med att flytta ut batterierna?
Batterierna mår nog bäst av att vara där dom är, dvs torrt och inte för kallt!
Du gör givetvis som du vill, men dom har haft samma position i 50 år och då har de gått bra :thumme:
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

karlss00nn (trådstartaren)

#12 » 10:19:57, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Vad är vitsen med att flytta ut batterierna?
Batterierna mår nog bäst av att vara där dom är, dvs torrt och inte för kallt!
Du gör givetvis som du vill, men dom har haft samma position i 50 år och då har de gått bra :thumme:


dels för att smidigare komma åt dom om man behöver kabla eller ladda men även för att soffan kommer bytas ut mot nån modernare sits och då med golvfäste. tror de blir lika kallt även om dom står i lådan ute. alla dagens lastbilar har ju batterierna ute i antingen plåtskåp eller under plastlocket bakom hytten så de ska nog gå bra :thumme:
men tack för inputen :smile:
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!

jonnordvall

#13 » 13:52:54, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätt uppdatera och ös på med bilder:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jörgen.ottosson

#14 » 19:45:03, 08-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående bromsar: Ja bromsventilen kan kärva, men det är vanligare att problemet är i länkaget.....går tungt så det inte går till baks riktigt till "0". Alternativt dubbel backventil som kärvar bak i ramen. ( den förbinder färdbroms med p-broms för att släppa på trycket i P-bromsen om du trycker ned färdbromsen med P-bromsen aktiverad.( för att du inte ska få "dubbel" tryck kraft på tryckstången från bromsklockan) om du söker hittar du en lite större "T-nippel" i ramen, nära hjulaxeln, med en ledning från p-bromskretsen och den andra från färdbroms på klockan...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

karlss00nn (trådstartaren)

#15 » 10:26:31, 10-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Angående bromsar: Ja bromsventilen kan kärva, men det är vanligare att problemet är i länkaget.....går tungt så det inte går till baks riktigt till "0". Alternativt dubbel backventil som kärvar bak i ramen. ( den förbinder färdbroms med p-broms för att släppa på trycket i P-bromsen om du trycker ned färdbromsen med P-bromsen aktiverad.( för att du inte ska få "dubbel" tryck kraft på tryckstången från bromsklockan) om du söker hittar du en lite större "T-nippel" i ramen, nära hjulaxeln, med en ledning från p-bromskretsen och den andra från färdbroms på klockan...



okej, tack för infon!
den dubbla backventilen bak har jag kollat över och den funkar. dock har ja fullt lufttryck från matarledningen in i färdbromsdelen på klockorna bak. trodde det fanns en reläventil på denna bil men vad kan kunnat söka fram är detta bara nån snabblossningsventil för bromsuttaget till släpkopplingen? sitter precis bakom hytten inne i vänster rambalk. Dock sitter det någon form av dubbel backventil uppe på denna. (ser nästan likadan ut som den bak i ramen) och den sitter på matarledningen för bakbromsarna. (matarledning in och manöverledning in. och sen ledning till klockorna ut) kan kanske va den som kärvar? men va jag har kunnat felsöka så verkar de va fotbromsventilen som hängt sej. ska kolla imorgon om jag har tryck i matarledningen från denna, isf går det ju konstatera var felet sitter. :smile:

gör en större uppdatering med bilder under morgondagen :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
karlss00nn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:08, 04-01-2011
Ort: småland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania L50 super lastväxlare
Holder A40
Holder p70c
TGB 30
och en drös med bilar å andra åkdon!


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron