Herrejösses vad många svar du har fått, det pekar ju i alla riktningar
Jag förstår att inte så många kan dom här reglerna, det är ju faktiskt så här illa att inte ens besiktningspersonalen på våra kära kontrollorgan kan dessa
regler, tro mig för jag har byggt ett antal traktorer och besiktat dom med olika kommentarer av tillsynsmän varje gång.
Men efter en liten uppsträckning så har dom fått gå tillbaka till skolboken och läsa på om sitt yrke
För det första så måste du ta reda på om lastbilen är besiktad som en EPA, EPA fick byggas och besiktas fram till 77, dom som fanns då, skulle inställa sig för kontroll, dom bilarna som inte infann sig till kontroll fick automatiskt körförbud, och får aldrig mera åtnjuta EPA reglerna. Epa reglerna var x-tra förmånliga utifrån hastigheten sett.
Efter 77 så blev det A-traktorer, företrädesvis utav personbilar.
Idag kan man även besikta en P* eller L* bil som A-traktor, MEN man kan även besikta en P* eller L*bil som motorredskap klass 2, vilket är i stort sett samma sak, förutom att på motorredskap 2 får ha kvar sin ursprungliga
hytt, och behöver således inte kapas...
Motorredskap klass 2 är mest tänk för lastbilar som ska bli traktorer.
Men för att inte snöa in alltför mycket på detta, så kan jag avslöja att i 38§ så står följande:
Har bil ombyggd till motorredskap klass II en tjänste-vikt av högst 2 000 kg och mindre än 60 % av tjänstevikten vilar på drivhjulen skall den vara försedd med barlastflak som medger tillräcklig barlast.
Har bil ombyggd till motorredskap klass II anordning för påhängsvagn inräknas tillåten belastning på vändskivan i bruttovikten och vid beräkning av den procentuella axelbelastningen. Av tjänstevikten skall dock minst 40% vila på drivhjulen.
Alltså så får du aldrig överskrida den av tillverkaren godkända axelbelastningen. O tänk då på att även påhängsvagnen räknas in i axelbelastningen enligt paragrafen.
Detta kan förklara varför tidigare ägare har valt en Dolly till släpet.
Sen får du ju naturligtvis aldrig överskrida axelvikterna, som gäller för lastbilar på ex BK 1,2 och 3 vägar.
Jag vet att polisen har haft en rekommendation till sin personal ang. dragvikter, och det har varit att man bör titta extra noga på ekipage om bruttovikten på det man drar kan antas överstiga dragfordonets totalvikt x 2.
Med det sagt så finns det risk att en vanlig patrull vid osäkerhet, kallar ut tung gruppen eller besiktningsingenjör om dom stoppar dig. för att utröna vikterna mera noggrant.
För övrigt så är det just nu vägverkets författningssamling vvfs2003:19 som gäller i dagsläget för besiktning av A-traktorer och motorredskap klass 2, regeringen och transportstyrelsen håller på att titta på en översyn, och kommer troligen komma med vissa ändringar inom en snar framtid. Men så klart, fordon som är besiktade enligt äldre regler åtnjuter ju dom reglerna som gällde på den tiden, så länge dom inte blivit stoppade och fått krav på ombesiktning.
http://www.useparts.se/wp-content/uploa ... 3nr019.pdfLycka till!