Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

cav dieselpump

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera veteran-Scanior här

ulfnilsson (trådstartaren)

#1 » 16:36:18, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, är det någon som vet någon som renoverar cav pumpar. Min ds8 från 68 ryker som fan, så jag tror att den
får för mycket bränsle. Hoppas någon vet något om dessa pumpar.
4703501 serie F3441YJ
Mvh Ulf Nilsson
ulfnilsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:26, 15-12-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: focokran



Stefan1972

#2 » 17:01:16, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det ingen sån med membran längst bak vid regleringen då? Blir det punka på det så blir ju regleringen fel.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

jj@zg

#3 » 17:03:32, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vt tyvärr inget om Scanias CAV, men på min gamla BM614 är det automatisk kallstart som kopplas ur med oljetryck. Skulle kanske kunna vara så även på din att kallstarten inte går ur, eller har din manuell kallstart?
Janne
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

ls76

#4 » 17:42:16, 17-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kan du få den renoverad för en vettig peng. Dieselmeken i Aneby. Göran Lindgren Tel. 0380 41100
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#5 » 00:31:44, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, tänk en gång till på grundläggande teori för hur en dieselmotor egentligen fungerar innan du tror att röken beror på att den "får för mycket bränsle". Det är ju bara tillförd bränslemängd som bestämmer vilken effekt motorn avger för tillfället, skulle motorn få mer bränsle än föraren bestämmer med hjälp av gaspedalen så rusar den.

Om man ser att en dieselmotor ger ifrån sig svart rök vid fullgas så betyder det som regel att motorn, eller åtminstone någon cylinder, får mer bränsle än vad luften räcker till för att förbränna rökfritt. Detta kan naturligtvis orsakas av att någon klåpare har brutit plomberingar på insprutningspumpen och ställt upp maxbränslemängden, men det kan minst lika väl bero på brister i lufttillförseln - t ex stopp i luftfiltret eller att någon insugningsventil knappt öppnar pga sliten kamaxel. På turbodieslar kan det också orsakas av att något har gått sönder i rökbegränsaren (en mekanism med tryckdosa som ställer om pumpens maxbränslemängd beroende på aktuellt laddtryck) Denna typ av rökutveckling slutar dock så snart man minskar gaspådraget.

Skulle motorn ha tendenser att ryka vitt eller blåaktigt vid lättare belastning eller tomgång, oftast brukar avgaserna också lukta mer illa än vanligt, så kan det bero på spridarproblem - att någon spridare inte finfördelar bränslet ordentligt utan sprutar in det som en koncentrerad stråle eller stora droppar. Det kan naturligtvis också ha andra orsaker - t ex att motorn av någon anledning får med sig kylvätska eller smörjolja in i cylindrarna, eller att den är allmänt sliten och har otäta kolvringar mm.
Den första åtgärden när man har den typen av rökutveckling bör vara att lämna in spridarna för provtryckning och ev renovering.
Om det bara är en spridare som är dålig på en flercylindrig motor kan man eventuellt hitta den genom att lossa överfallsmuttern på ett spridarrör i taget så att bränsleinsprutningen upphör på en cylinder i taget, och se vilken cylinder som är skyldig till rökutvecklingen.

Jag antar att insprutningspumpen är en radpump, inte fördelarpump? I så fall är konstruktionen i grunden ganska lik Bosch, CAV började nämligen sin dieselverksamhet med att licenstillverka Bosch-konstruktioner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kallsmeden

#6 » 10:48:13, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svartröken kommit plötsligt? Är väl oljebadsrenare på den där? Kolla så att den inte är vattenfylld och frusen. Kolla även laddtrycket med bortmonterad luftrenare för att detektera turbofel. Om rökbegränsaren inte fungerar kommer motorn att svartryka vid gaspådrag innan laddtrycket hunnit byggas upp. Om det är någon av insprutarna som fallerar kommer röken i puffar tillsammans med ojämn motorgång vid belastning.
Kontrollera eller byt även bränslefiltren, för att säkerställa att det inte finns vatten där.
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

ulfnilsson (trådstartaren)

#7 » 15:08:06, 18-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill tacka alla som har svarat på mitt inlägg och skall nu testa alla goda råd som jag har fått.
Spridarna är nyrenoverade och topparna är på renovering och får nya ventiler och styrningar.
Jag återkommer och berättar hur det har gått när jag har startat upp den igen.
Mvh Ulf Nilsson
ulfnilsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:21:26, 15-12-2015
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: focokran


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se